'Mesterlære': Mangel på arbejdskraft tvinger virksomheder ud på nye veje

Illustration: maxxyustas/Bigstock

I kampen om højteknologisk arbejdskraft er flere af de små og mellemstore virksomheder begyndt at tage mere ansvar for oplæringen og opkvalificeringen for at få de folk, de skal bruge.

En af dem er Beckhoff Automation i Kolding – en del af en stor international koncern af samme navn, som udvikler automatiseringsløsninger til forskellige former for produktion.

Den danske afdeling tæller dog kun omkring 30 ansatte og er ikke nødvendigvis øverst på listen, når folk med de kompetencer, virksomheden efterspørger, leder efter en ny arbejdsplads, og derfor er Beckhoff Automation begyndt at se på uddannelsestrinnet tidligere – som maskinmestre eller elinstallatører – for at se på, hvordan man kan opkvalificere dem til at tage sig af programmeringsopgaver.

»Vi er begyndt at arbejde med en mesterlæretilgang, eller hvad vi kal­der en mentorordning her hos os. Vi har f.eks.ansat én, der har en elektrikeruddannelse, som vi med hjælp fra vores eksperter i huset kan klæde på til at programmere og understøtte vores produkter,« siger administrerende direktør Michael Nielsen.

Læs også: Bygningsingeniør jonglerer med en kvart milliard kroner: HD har styrket hans faglighed

Det er ikke, fordi Beckhoff Automation nødvendigvis gerne vil stå for hele opkvalificeringen selv, men det har ikke været muligt for virksomheden at finde efteruddannelseskurser, der passer til deres behov.

»Vi har prøvet at slå på tromme over for erhvervsskolerne og ingeniøruddannelserne, når det kommer til efteruddannelse, for vi ser de samme situationer ude hos flere af vores kunder. Mange har behov for at få nye kompetencer ind i virksomheden og har svært ved at finde den rette hjælp,« siger Michael Nielsen.

Hos professionshøjskolen og erhvervsakademiet UCL har Birger Brandt, uddannelseschef med ansvar for efteruddannelsessegmentet, afgjort bemærket, at der er kommet større efterspørgsel på de mere specialsyede og fleksible efteruddannelseskurser.

»Det kan være i forhold til, at det skal være online, på video, eller at der er tale om eksempelvis små mikrolæringsforløb,« siger han om den udvikling, UCL ser på efteruddannelsesområdet.

Økonomi skal med i billedet

Hos UCL vil man gerne imødekomme virksomhedernes behov, men Birger Brandt anerkender, at professionshøjskolerne ikke nødvendigvis altid er på forkant.

»Vi prøver at følge med i, hvad der er brug for ude hos virksomhederne, men vi bliver også nødt til at tage højde for økonomi, antal deltagere, og hvor mange ressourcer der skal bruges,« siger uddannelseslederen.

Læs også: It-konsulent fik nye analyseværktøjer på UX-kursus: Design skal tale til hjernens autopilot

Selvom Birger Brandt erkender, at uddannelsesinstitutionerne nogle gange bevæger sig langsommere, end erhvervslivet måske kunne ønske, så mener han også, at virksomhederne i højere grad skal være villige til at arbejde for en dialog.

»Når vi skal etablere kurser i nye teknologier eller kompetencer, skal vi også være sikre på, at der er en efterspørgsel. Det er den dialog, vi godt kan mangle med virksomhederne. Ofte kigger virksomhederne kun på, hvilke kurser vi allerede har, men tager ikke skridtet videre og tager en snak med os om deres behov, og det er jo pejlemærket for efterspørgslen,« siger Birger Brandt.

Af samme årsag forsøger UCL også at lave mere opsøgende markedsføring af tilbuddene inden for efteruddannelse med f.eks. besøg hos virksomheder og flere åbent hus-arrangementer.

»Vi prøver at lave mere markedsføring på, at nu har vi hjulpet den og den virksomhed med det her specifikke problem, men det er ikke altid det, man støder på, hvis man leder efter et programmeringskursus,« forklarer Birger Brandt.

Indtil Beckhoff Automation finder efteruddannelseskurser til de ansatte, som kan passe, gør man brug af de muligheder, der eksisterer i virksomhedens eget regi. Det vil altså først og fremmest sige kundekurser, som er designet til at introducere Beckhoffløsningerne.

Læs også: It-ekspert finder tid til fordybelse: »Efteruddannelse er næsten en hobby«

Det er dog en ukomplet løsning, fordi det ikke giver medarbejderen den mere generelle programmeringsintroduktion – kun egenskaber i forhold til virksomhedens egne løsninger. Derfor er sidemandsoplæringen fra de eksisterende programmører også afgørende.

Kundekurserne er dog samtidig også en af årsagerne til, at Michael Nielsen er overbevist om, at Beckhoff langt fra er den eneste virksomhed, der tumler med det samme problem.

»Vi har flere gange oplevet, at virksomheder, som er gået i gang med digitalisering og automatisering med vores produkter, spørger os, om vi kan lære dem at programmere, men det er vi ikke gearet til. Vi kan lære dem om vores udstyr, ikke det basale,« siger han og tilføjer:

»Det er svært at finde de mere generelle, teoretiske introduktioner til, hvad man skal gøre i forhold til programmering, hvor man skal gå hen for at finde den opkvalificering. Vi har ikke fundet det endnu, og det har vores kunder heller ikke. Og det er et hul, der skal lappes.«

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Der er AMU PLC kurser der er godkendt som 6 ugers kursus for ledige. I visse tilfælde er der en bunke krav der skal opfyldes for at få dem som ledig. Måske, kan hjælpe hvis virksomheden er villig til at betale kursuset. Det vigtige er, at virksomheden er villig til at bruge ledige, og måske gå lidt udenfor det fagområde de foretrækker, og søge både elektrikkere, elinstallatører, elektronikteknikkere, og automatik uddannede der har PLC kursus. Hvis lønniveauet er højt, kan ingeniører måske også være relevante.

  • 5
  • 1

Der er såmænd ikke noget nyt i at private virksomheder investerer i remtidige medarbejdere; sådan er det hver gang. Sikkert også i det offentlige.

Det er dog - i længden - afgørende at både private og offentlige følger op på de indledende/hyrende kurser (for at holde på medardejderne).

Hvor jeg var var 4 ugers kursus per år normen + ½ år hvert 4. år, til opgradering af jobbet. Naturligvis deltog man undervejs i udvikling at kollegaerne. Det har man ikke set meget af her, men det findes. Normen har desværre i de semeste årtier været forskellig fra denne positive tilgang til personale udvikling.

  • 5
  • 0

Det er karakteristisk for vores nuværende samfund, at der er alt for mange overtallige i de kontrollerende organer. Hvad med at sende dem på efteruddannelse i de produktive fag?

  • 4
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten