Mere etik i ingeniørfaget: Behold ingeniørkasketten på, lyder gammelt råd

PLUS.
Flere af historiens menneskeskabte katastrofer kunne have været undgået, hvis folkene bag havde gjort sig etiske overvejelser: Titantics ingeniører sagde, skibet ikke kunne synke. Tacoma Narrow Bridge kollapsede pgra mangelfulde beregninger. Benzintanken på en Ford Pinto var placeret, så den kunne sætte bilen i brand. Ford vidste det, men ændrede den ikke. Challengers-ingeniørteam advarede om, at gummipakningerne ikke kunne holde, men ledelsen pressede på for opsendelse, og alle syv astronauter døde. Illustration: Nanna Skytte

Det er allernemmest at handle etisk forsvarligt, hvis man som ingeniør holder fast i sin faglighed. Challengerkatastrofen kunne måske være undgået, hvis chefingeniøren IKKE havde fulgt sin chefs råd om at tage lederhatten på, mener amerikansk professor.

Risikoen for at blive ledt på afveje lurer i mange erhverv – ikke mindst i ingeniørfaget, men risikoen falder markant, hvis standen har et etisk kodeks. Det mener Michael Davis, professor i filosofi ved
Få adgang til PLUS-indhold og e-avisen

Læs videre med et digitalt abonnement på Ingeniøren PLUS.
Prøveabonnement kræver ikke kreditkort, og abonnementet udløber automatisk.
Dit medlemsskab giver dig adgang
Som medlem af IDA er Ingeniøren PLUS en del af dit medlemskab. Log ind med Mit IDA for at aktivere adgangen til PLUS-indhold.
Oplever du problemer med login, så skriv til os på websupport@ing.dk.