Mere Dreamliner-bøvl: Vingerne revner i produktionen
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Mere Dreamliner-bøvl: Vingerne revner i produktionen

De mange tekniske knaster med Dreamline-flyene har ikke hårde ved producenten Boeing, og må selskabet skrive endnu en fejl på listen.

Der er således fundet 'hårfine' revner i vingerne på 40 Boeing 787 Dreamliner-fly, som er ved at blive produceret i Japan, skriver Ritzau

Boeing beroliger dog med, at der ikke er revner i vingerne på fly, der allerede er i brug.

Den amerikanske flyproducent forventer ikke, at problemet vil give anledning til mere end højest to ugers forsinkelse på den nye flåde af Dreamliner-fly, ligesom luftfartsanalytikere heller ikke forventer, at det vil få den helt store betydning for Boeing.

»Hvis de kan holde tidsplanen for leveringen, bør det ikke være et stort problem for kunderne,« siger Richard Aboulafia, luftfartsanalytiker ved Teal Group i Virginia, ifølge Ritzau.

Læs også: Nu er Dreamliner også sat på jorden i Europa og Asien

De nye problemer skriver dog endnu et kapitel til historien om Dreamliner-problemerne. De begyndte, da flyene blev tvunget i hangar efter flere tilfælde af røgudvikling fra lithium-ion-batterierne.

Kilde Ritzau
Fly

"De mange tekniske knaster med Dreamline-flyene har ikke hårde ved producenten Boeing, og må selskabet skrive endnu en fejl på listen."

Er der nogen, der kan forklare mig den sætning..?

  • 8
  • 1

Jeg tror de fleste er enige i, at vi gerne havde set Dreamlineren få succes. Det er stort at spare så meget på brændstoffet, og samtidig gøre indeklimaet væsentligt bedre.

Jeg kan frygte, at dette fly resulterer i en ny bølge af konservatisme i flyindustrien de næste 10-20 år. Konservatisme er godt, så længe det afholder fly fra at styrte ned, men mindre godt, hvis det resulterer i uudnyttet potentiale for brændstofbesparelse.

Vi ser allerede at Boeings annoncerede 777X bliver med temmelig konventionel teknologi, pånær vingespidser, der klapper op ved terminalerne.

Airbus 350X er dog stadig ret ambitiøs, omend man har droppet Li-Ion batterier. Men Airbus har også en del mere erfaring med kompositter fra 380, og har færre underleverandører (svjv) at skulle holde styr på.

Jeg håber Boeing får styr på problemerne, og vi brugere kan nyde et godt fly mange år fremover.

  • 3
  • 0

Der er således fundet 'hårfine' revner i vingerne på 40 Boeing 787 Dreamliner-fly, som er ved at blive produceret i Japan, skriver Ritzau

Jeg mener flyene bliver produceret i USA. (Boeing Everett Factory in Everett, Washington.) Vingerne bliver måske produceret i Japan. (Dansk er åbenbart ikke nemt ;-)

  • 0
  • 0