Mercedes vil udfordre Tesla med 500-km-elbil
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Mercedes vil udfordre Tesla med 500-km-elbil

Siden 2012 har Tesla kunnet boltre sig på markedet for elbiler med lang rækkevidde. Tesla S har sat standarden, både når det gælder luksus, og hvad man kan forvente af en moderne elbil. Oven i det har Tesla vundet flere markedføringspoint med automatiske opdateringer over nettet og med deres næsten selvkørende system Autopilot.

Der har reelt ikke været skyggen af konkurrence. Spredte udmeldinger fra især tyske producenter har varslet modeller, som kan sammenlignes med Tesla S. Også fra Østen er der med jævne mellemrum dukket modeller op, som angiveligt skulle kunne tage kampen op mod Tesla.

Læs også: Kinesisk elbil får Tesla til at se gammeldags ud

Platformen til den komme elbil fra Mercedes bliver en skateboard-lignende undervogn, hvor 400 kg batterier lægges lavt og med elektriske motorer i hver ende. Illustration: Daimler
Den kommende generation af elbiler fra Mercedes forventes at få induktiv opladning. Illustration: Daimler

De to VW-kontrollerede mærker Audi og Porsche har givet deres bud på langtrækkende luksus-elbiler. Audis hedder Q6 e-tron og skulle komme på markedet i 2018, mens Porsche har en model kaldet Mission E, som skulle stå klar hos forhandlerne 'inden udgangen af dette årti', som Porsche formulerer det. Også konkurrenterne fra BMW skulle arbejde på en model med lang rækkevidde. Men ifølge BMW selv kommer den ikke på markedet før i 2021.

Først i 2019

Senest har Mercedes så meldt ud, at en model med en rækkevidde på 500 km på ren el vil blive vist på Paris Motorshow til efteråret. Ifølge rygterne skal den stå klar til salg i 2019.

Alle de annoncerede modeller skulle forøvrigt komme med hurtigopladning - så hurtigt som 80 procent på bare 15 minutter. Renderinger i reklamematerialet viser også mulighed for induktiv opladning via en spoler installeret i gulvet i ejernes garage.

Læs også: Klimaråd vil lette afgiften på elbiler her og nu

Men alt i alt tyder meget på, at Tesla har markedet for sig selv flere år endnu. Elon Musk skal i hvert fald ikke frygte at blive løbet over ende af europæiske konkurrenter. Konkurrencen vil nok i højere grad komme fra Østen eller amerikanske startups, der ser et marked, som Tesla har gødet, og som de nu kan udnytte.

Mest oplagt er det mystiske Faraday Future, som sidste år viste en ekstrem elbil - og mere interessant; en skalérbar platform til fremtidige biler. Selv om de endnu ikke har vist en elbil med realistiske specifikationer, så er virksomheden, med flere mia. dollars i ryggen fra kinesisk side, allerede ved at opbygge produktionsanlæg nord for Las Vegas i Nevada.

CO2-mål styrer den europæiske udvikling

Men der er en god grund til, at de europæiske producenter endnu ikke kaster sig ud i langtrækkende elbiler. For i modsætning til amerikanerne, så styres de europæiske producenter af EU’s CO2-mål for flåde-gennemsnit. Og det har betydning for den rækkefølge, modellerne sendes på markedet i. I 2020 skal dette ligge på 95 gram CO2/km. Der har derfor været behov for en anden strategi.

Læs også: Elbiler skal oplades tre gange hurtigere

Det forklarer Thomas Weber, der i 12 år har stået i spidsen for Mercedes' moderselskab, Daimlers, forskningsafdeling, i et interview som Daimler har sendt ud:

»Mellem 2014 og 2015 har vi skåret vores flådegennemsnit ned med 6 gram CO2 til 123 gram/km. Vores mål i Europa er cirka 100 gram/km. Det vil vi gøre ved stabilt at forøge procentdelen af elektriske biler i vores flåde,« forklarer han. Altså ikke noget med at kaste sig 100 procent ud i elbiler.

Svaret på udfordringen, som de øvrige andre europæiske luksusbilproducenter ligeledes har taget op, er hybridbiler. Thomas Weber kalder det for en 'mental vej ind til elektrisk mobilitet'. Dermed mener han, at kunderne ikke skal skræmmes væk af rene elbiler med relativt kort rækkevidde og begrænset opladningsmuligheder. Med andre ord skal en tysker have mulighed for at køre fra München til Hamborg med 200 km/t uden irriterende opladninger undervejs.

Læs også: Ups! Regering afslører, at Dyson udvikler elektrisk bil

Hos Mercedes anerkender man dog også, at bilister har forskellige behov, og at mange sagtens kan klare sig med en ren elbil:

»Hvis du er bilist, så spørg dig selv, hvor ofte du kører mere end 50 eller 100 km ad gangen?« spørger han retorisk. Derfor tror han også, at der vil opstå et marked og dele- og udlejningsbiler til de specielle ture, som elbilen ikke kan overkomme.

En mellemklasse er på vej

Så selv om ingen rigtig har taget udfordringen fra Tesla op endnu, så er der ved at udvikle sig en mellemklasse af elbiler. Det er især den nye Bolt fra GM, som lover cirka 320 km på en opladning. Men også VW e-Golf og Nissans Leaf har i nyeste versioner fået længere rækkevidde. VW lovede sidste år, at de inden længe ville komme med en elbil med en rækkevidde på 300 km.

Læs også: Lithium-svovl-batteri sætter rekord

Thomas Weber tror da også, at udviklingen i batterikapacitet vil tage gevaldig fart i de kommende år. Han forudser, at energitætheden vil blive fordoblet og prisen halveret for batterier. Det vil ske, når vi går væk fra lithium-ion-teknologi og over til lithium-svovl-teknologi.

I mellemtiden vil Mercedes satse på en lang række forskellige teknologier til at opfylde CO2-målet. Samtidig med annonceringen af den kommende 500-km-elbil blev der også præsenteret to nye Smart-biler på ren el samt en plugin-hybrid-bil på brint. Den sidste kommer til salg allerede næste år og vil have et batteri på 9 kWh, der rækker til 50 km på ren el. En brinttank kan forsyne brændselscellen, så den samlede rækkevidde bliver cirka 500 km.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Hvis det skal blive en bil der skal bygges i mere end nogle få stk. skal Mercedes begynde at byge en stor batteri "gigafactory" nu. Det er det der tager tid mere end at udvikle selve bilen.

VW vedtager muligvis snart at gå igang med at bygge deres egne batterifabrik.

http://cleantechnica.com/2016/06/01/volksw...

Før de store etablerede bilfabrikker indser nødvendigheden af overgang til elbiler og muligvis i en overgangsperiode plug in hybrider, vil de blive ved med at sakke bagud i forhold til specielt Tesla. Tesla er i øjeblikket igang med at fremskynde produktionen af deres model 3 så de kommer til at producere 500.000 biler allerede i 2018 istedet for 2020. De udvider også deres Gigafactory så den bliver endnu mere giga.
Yderligere - de etablerede bilfabrikker risikerer pludselig at salget af deres traditionelle ICE biler går i stå, når main stream kunderne finder ud af, at det er ren stenalder at købe en ny ICE bil. Den larmer, den sviner, den er dyr at vedligeholde, den taber hurtigt værdi, den går i stykker når den specielt når den bliver lidt gammel, den er langsom, man kan ikke selv producere sig eget brændstof, man kan ikke få lov til at køre ind i centrum af store byer...... Så beholder de den gamle ICE bil og venter på at kunne købe en ny elbil som de føler er betalelig og ikke mindst som de kan få leveret. Denne situation tror jeg opstår inden 2020. Husk at Tesla allerede har 400.000 reservationer på deres model 3. Hvor mange reservationer har de efter anden præsentations runde 1.000.000? Flere års produktion kan let være solgt inden produktionen overhovedet går igang. Disruption.

  • 17
  • 4

Jeg tror ikke at Mercedes (eller BMW) ønsker at have deres egen batterifabrik... i hvert fald ikke før el-bilerne sælger mere end brændstofbilerne. Så længe el-bilerne er i undertal, kan man købe batterierne ude i byen - af VW eks. hvis de vedtager den nye fabrik.

Men i takt med at elbilerne stiger i antal, kan man "genbruge" gamle produktionsfaciliteter i form af bygninger, som kan langsomt ombygges. Den luksus havde Tesla ikke - de var nødt til at bygge den først, da man ikke havde eksisterende faciliteter.

Men jeg er spændt på at se andre luksusbilmærker end Tesla på banen. Jeg er nok en af de få som blev skuffet over Tesla'en. I betragtning af prisen,synes jeg finishen ligger mere hen af 90'erne, end en moderne bil. På gennemgangen af den 1 år gamle Tesla, jeg fik fornøjelsen af at kigge på:

-gammeldags kuffertdræbere i bagagerummet og synlige hængsler.
-synlige svejsninger som ligner l... under bagklappen.
-løs raslende plastic, og generel dårlig tilpasning af dele (måske det var gået løst under brug, eller dårligt plastkvalitet)

I betragtning af prisen, var jeg meget skuffet. Jeg forblændes nemlig ikke så meget af teknikken, men lige så meget af designet. Og bilen ødelægges af et dårligt design, lige så snart man åbner en klap eller dør - men det er muligt at hr og fru danmark ikke ser det - men som bilinteresseret ser jeg sådan nogle ting.. En 1 år gammel tysker i samme prisklasse ville aldrig have det udtryk at blive ældet så hurtigt.

Men ellers er vi enige - brændstofbiler er en uddøende race.

  • 11
  • 9

Daimler HAR sin egen batterifabrik. Deutsche Accumotive blev skabt i 2009.

Og nu investerer Daimler 500 mio. euro i batterifabrik nr. to. Også den skal ligge i Tyskland. Så den kan fint være operativ, inden den nævnte Mercedes-elbil lanceres omkring 2018-2019.

  • 5
  • 1

Denne graf taget i betragtning vil jeg tillade mig at betvivle tilstrækkeligheden af kapaciteten på i hvert fald deres første fabrik: https://www.teslamotors.com/sites/default/...

Dertil har Tesla oplyst, at Gigafabrikken kommer til at koste dem 5 milliarder USD alt-i-alt. Så undskyld hvis jeg synes at 500 mio. til en batterifabrik lyder... begrænset.

  • 10
  • 0

at de gamle bil fabrikanter tør gamble på at den her batteri bil udvikling skulle gå i stå. Hvem kan forestille sig at kunne sælge en eneste diesel bil i luksus klassen om 5 år. Måske et par enkelte eksemplarer til Explorer typer der skal køre jorden rundt med en heste trailer bag på.

  • 10
  • 5

Hvorfor er det "begrænset"?

Tesla vil bygge mindst 500.000 elbiler årligt. Det vil Daimler ikke.

Desuden har/får Daimler to fabrikker, og i modsætning til Tesla fremstiller tyskerne ikke selv cellerne.

  • 6
  • 1

Fordi hvis Daimler fortsat vil være relevante som bilfabrikant, tvivler jeg kraftigt på at de kan fortsætte med hovedsagligt at sælge ICE-biler i mere end et årti fra i dag.

Men nu siger du, at de ikke selv fremstiller cellerne? Så er det da ikke en batterifabrik som rent faktisk vil give dem en selvstændig kapacitet. Hmm...

  • 3
  • 0

Måske et par enkelte eksemplarer til Explorer typer der skal køre jorden rundt med en heste trailer bag på.


Jeg tror nu nok du undervurderer antallet at private som har brug for at kunne køre med større trailere.
Når vi er til ridestævne er der typisk 200 starter sådan en dag. Nogle få starter 2 ponyer, andre samme pony 2 gange så lad os bare for nemhedens skyld sige 75 skal have transporteret deres pony i en hestetrailer.
Disse bliver ikke trukket af Aygo, i10 eller Lupo :-)
Det er er bare ét stævne i en by.
DRF er et af de allerstørste forbund under DIF.

  • 3
  • 8

De tyske bilfabrikanter har som mål, at tjene penge til aktionærerne,
Først når der kan tjenes penge på elbiler, ser vi for alvor at tyskerne kommer på banen med elbiler.
Her adskiller Tesla sig markant, idet deres hovedformål er at udbrede elbiler.

  • 6
  • 2

Det giver da en fin selvstændig kapacitet. Daimler mener selv, at det er en klog strategi, og jeg er tilbøjelig til at give fabrikken ret. Daimlers batterier, i hvert fald de kommende, er designet til at huse en lang række forskellige typer celler fra flere leverandører.

Udviklingen i cellerne går hurtigt, så det kan være farligt at satse på den forkerte. I stedet kan Daimler hele tiden vælge blandt de bedste celler på markedet.

At bygge selve batteriet med overvågningselektronik, køling og strukturel styrke er en meget vigtig del af processen.

  • 5
  • 1

"Daimlers batterier, i hvert fald de kommende, er designet til at huse en lang række forskellige typer celler fra flere leverandører"
Det er nok ikke udformningen af cellernes fysiske form som er afgørende, derimod den valgte kemi og interne struktur. Her er Tesla godt med, da de hævder at kunne ændre på disse parameter iht fremtidig udvikling.

  • 5
  • 0

Når vi er til ridestævne er der typisk 200 starter sådan en dag. Nogle få starter 2 ponyer, andre samme pony 2 gange så lad os bare for nemhedens skyld sige 75 skal have transporteret deres pony i en hestetrailer.
Disse bliver ikke trukket af Aygo, i10 eller Lupo :-)
Det er er bare ét stævne i en by.
DRF er et af de allerstørste forbund under DIF.

Hvis vi skal have tal på, kan vi så ikke få rigtige tal i stedet for anekdoter?

Justitsministeriets tal for antallet af heste i Danmark er ca. 175.000. Der var ifølge Danmarks Statistik per 01.01.2016 i alt 2.390.823 indregistrerede personvogne i Danmark.

Med andre ord udgør din use case noget der er relevant for ca. 7% af bilerne i Danmark, givet et 1:1 forhold mellem heste og ejere. Det er min antagelse at det forhold ikke er korrekt, og at en god bid af hesteejerne har mere end en hest.

Der var i øvrigt i første kvartal 2016 i alt 5.707.251 indbyggere her i landet, så givet et 1:1 forhold mellem heste og ejere er det altså ca. 3% af befolkningen der ejer en hest. Jeg tror fortsat ikke på det forhold.

Med andre ord har René Low nok ikke ret i at det bliver 2-3 biler om året i den klasse, men med en gennemsnitsalder på biler her i landet på ca. 9 år, så er et årligt salg på et godt stykke under 20.000 nok forventeligt. Med den nuværende omsætning i branchen er det vist under 10% af nysalget, under forudsætning af at der vitterlig er så mange og at de alle køber nyt hvert 9. år. Det tror jeg heller ikke på.

Ingen tvivl om at elbilerne skal have længere rækkevidde med last på krogen før den use case er dækket, men det er en marginal use case.

I øvrigt - http://www.dif.dk/da/om_dif/medlemstal - DRF er 7. største enkeltforbund, normalt ikke noget der hos mig ville udløse påstande i retningen af "et af de allerstørste".

  • 12
  • 1

Forskellen på ham og mange andre er er så, at dem vil han bruge på at sende folk til Mars.
Han er tydeligvis ikke en puger, men bruger det hele på usikre investeringer i den fremtid, han ikke kan vente på at andre tager sig sammen til at skabe

Absolut enig!
Min pointe var, alene, at alt det, gør man altså kun hvis der er penge på 'bogen'! :-)
- En overgang var han jo ved økonomisk, at 'brække halsen' på Tesla.
Han kom, heldigvis, flot igen.

  • 4
  • 0

Men jeg er spændt på at se andre luksusbilmærker end Tesla på banen. Jeg er nok en af de få som blev skuffet over Tesla'en. I betragtning af prisen,synes jeg finishen ligger mere hen af 90'erne, end en moderne bil. På gennemgangen af den 1 år gamle Tesla, jeg fik fornøjelsen af at kigge på:
-gammeldags kuffertdræbere i bagagerummet og synlige hængsler.
-synlige svejsninger som ligner l... under bagklappen.
-løs raslende plastic, og generel dårlig tilpasning af dele (måske det var gået løst under brug, eller dårligt plastkvalitet)
I betragtning af prisen, var jeg meget skuffet. Jeg forblændes nemlig ikke så meget af teknikken, men lige så meget af designet. Og bilen ødelægges af et dårligt design, lige så snart man åbner en klap eller dør - men det er muligt at hr og fru danmark ikke ser det - men som bilinteresseret ser jeg sådan nogle ting.. En 1 år gammel tysker i samme prisklasse ville aldrig have det udtryk at blive ældet så hurtigt.

Det er sådan amerikanere laver biler, de er bare tarvelige på alle fronter, for det eneste de egentlig reelt går op i, er der skal ligge en stor motor i, og så alt andet næsten lige meget for dem.

Dog skal det siges at på en McLaren så kan man også se på deres døre f.eks. at de er svejset af en blind mand og kvalitetstjekket havde frokostpause da den gik igennem.

Men Tesla er solgt på "fancy" design som i "du kører på el og vi klasker et relativt moderne chassis omkring det" og så kan folk være glade for det. Nogle gange skal der bare ikke mere til at sælge og slet ikke i USA. Og så har de hele "tablet" moden med også, for også at sige "hey vi er moderne" til trods for deres interiør kvalitet er om hvad tyskerne havde i 70 - 80'erne. Og som nævnt det er bare sådan amerikanerne gør det.

Men må sige jeg heller ikke tror på Mercedes, audi, Porsche osv står med en 100% top luksusbil før jeg ser det.

Tænk på at større luksusbiler i det hele taget har noget af en forbrug når man tænker komfort og underholdning om bord. Det er mange forbrugere som skal bruge energi. Ikke ualmindeligt f.eks. med 100 liters tanke i sådan nogle biler. Og det skulle jo f.eks. gerne kunne overføres til elbiler at have samme rækkevidde. Og så der hele "VIP" delen, at kunne bære panser osv, uden det kan ses, og stadigvæk opretholde relativ høj rækkevidde.

Kan være man bliver overrasket, men tror ikke helt på det før jeg ser det. Audis Q-tron R8 blev vist heller ikke den store succes.

  • 3
  • 4

gennemsnitsalder på biler her i landet på ca. 9 år,

Så håber jeg godt nok at alt er talt med. For 9 år er jo ingenting. En fornuftig bil skulle gerne holde 15år uden de store problemer, med mindre vi snakker heftig pendling, lange tunge træk, misbrug eller ulykker.
Men selvfølgelig når man bruger lak i dag der svare til det, som bruges til neglene og plastic i interiøret, som svare til låget på en bøtte ristede løg - så bliver der nemt dømt køb og smid væk.

  • 3
  • 2

Først når der kan tjenes penge på elbiler, ser vi for alvor at tyskerne kommer på banen med elbiler.

Lur mig om ikke de skruer op for produktionen af elbiler, når der ikke længere kan tjenes penge på ICE biler.

Nogle gange er man nødt til at bruge penge, før man kan tjene dem.

For mig at se, har Peter ret (første indlæg i tråden), efterhånden vil folk simpelthen ikke turde købe en ICE bil, med alle de begrænsninger det indebærer.

Tiden er simpelthen ved at løbe ud for 20. århundredes bilmodeller uanset hvilken moderne indpakning man giver dem.

  • 15
  • 1

Selvfølgelig skal vi have elbiler med tilhørende "elbilmotorvej", hvor der køres direkte på strøm med op til ca 200 km/tim , og der samtidig oplades et relativt lille batteri til alm. kørsel på alm. vej.
Vi kunne for længst have haft et sådant system, men vi danskere køber kun dyre
udenlandske produkter, der har kørt i længere tid.
Hvorfor støtter man ikke dansk forskning og innovation i transportsystemer, der er bedre end hvad vi har i dag. Jeg troede engang naivt , at DTU forskede- , men nej, tværtimod.
RUF er netop systemet, der kan hindre, at vi får tilstande som i Bejing.

  • 1
  • 9

Selvfølgelig skal vi have elbiler med tilhørende "elbilmotorvej", hvor der køres direkte på strøm med op til ca 200 km/tim , og der samtidig oplades et relativt lille batteri til alm. kørsel på alm. vej.
Vi kunne for længst have haft et sådant system, men vi danskere køber kun dyre
udenlandske produkter, der har kørt i længere tid.

Så du vil have en MASSIV investering til en teknologi, hvor man allerede mener det skal fritages almindelige registreringsafgifter i forhold til andre køretøjer?

Hvordan går den matematik op? Det kræver jo at hele bilparken går over til elbiler med tilhørende registreringsafgifter for at bare, at kunne betale lidt af den voldsomme investering, det er jo veje som skal graves op og ligges på ny osv. det er ganske voldsomt synes jeg selv.

  • 2
  • 0

Hvis du nu gentænker din campingvogn til el-drift så den også får batteri og motor og regenerativ bremse så har du lige pludselig ikke en stor tung klodset kasse på krogen men en sag som reelt set kører selv efter bilen og lader når der bremses.

Ja, den bliver dyrere noget dyrere men det er godt givet ud.

  • 2
  • 1

VW har også ambitioner:
https://www.engadget.com/2016/06/17/volksw...

Ja. det ligger vel ligesom i kortene,.at det bør man have som bilproducent.
Eftersom hele bilsalget i løbet af nogle år vil bevæge sig over på elbiler, så er der jo kun to veje. Producer elbiler eller luk.
Nogle lande vil sandsynligvis forbyde salg af andet end elbiler allerede fra 2025.

Så kan man jo tænke på, hvor meget bedre VW ville være stillet i konkurrencen, hvis de istedet havde brugt de massive beløb, som diesel skandalen nu koster dem, på elbils udvikling.
Erhvervsleder undskylder altid deres eksorbitante lønninger med, at de tilfører virksomhederne så stor værdi. Men jeg har stærk mistanke om, at erhverslederjob i lige så høj grad som politikerjob, mere er et spørgsmål om at møve sig frem og positionere sig i magtkampen, end om evnen til at vise resultater.

  • 4
  • 1

Selv som tilfreds Telsa-ejer må jeg give nogle af kommentatorerne ret i, at en amerikanerbil er en amerikanerbil, også selv om der er flere Mercedes småting i den. Naturligvis kan tyskerne bygge en endnu bedre bil med deres grundighed og kvalitetssans end en amerikansk nybegynder må formodes at kunne. Tesla fokus med Model S har været kvalitet, fordi de fra start vidste, at den skulle bygge Tesla brandet op. Fokus på Model 3 er pris for at det overhovedet kan lade sig gøre at bygge denne "folkevogn". Giga Factory skal få prisen på batterier ned. Resten af prisreduktionen ligger i produktionsoptimering og almindelig omkostningsreduktion. Desuden er Model 3 bygget i stål og ikke aluminium som Model S. Svendeprøven for Tesla er, om de stadig kan holde kvaliteten oppe, når prisen for Model 3 skal være ca det halve af en Model S.

  • 2
  • 0

Det er ganske tydeligt, at både VW og Mercedes er fuld gang med at genopfinde Teslas Dual Motor platform med batterier i bunden og en motor i hver ende, jvf VW MEB platform:
www.google.dk/?q=VW+MEB
VW er da heller ikke bleg for at lege med tanken om en Tesla Model S klon med VW front (og stor unødvendig kølergrill): http://autoweek.com/article/green-cars/vw-...
Problemet for begge er, at der går mange år, før de er klar til masseproduktion, og i al den tid har Tesla stort set markedet for sig selv. Spørgsmålet er, om ikke EUs regelsætning for emissioner generelt og CO2-regneregler for hybridbiler i særdeleshed er en sovepude for de europæiske bilfabrikker? Mange af de proklamerede elbiler fra bl.a. VW er hybridbiler, fordi de pga el-kilometrenes gratisbidrag til CO2 udledningen pr km pynter gevaldigt på flådegennemsnittet, også selv om de i praksis ikke altid lades op https://ing.dk/blog/volvo-xc90-t8-twin-eng...

  • 2
  • 0

Det er Tesla der er udfordreren, ikke Mercedes.

Man skal ikke forvente at de etablerede bilfabrikker opbygger en egen battericelleproduktionskapacitet. Bilfabrikker er samlefabrikker, ikke komponentfabrikker. Selvom næsten alle biler har blybatterier, lygter, ruder, sikkerhedsseler, o.s.v., er der rundt regnet ingen bilfabrikker der har egen produktion af noget som helst af den slags. Det samme vil typisk gøre sig gældende for traktionsbattericeller.

Samsung SDI og LG Chem investerer tungt i batteriproduktionskapacitet for tiden. Om ca 3-4 år vil de begynde at kunne levere batterier på kommercielle vilkår, i den forstand at bilfabrikkerne vil kunne begynde at producere elbiler uden at tabe på det.

Ca 2020 vil LG overhale Panasonic, som tilsyneladende er gift med Tesla. LG vil dermed blive den dominerende spiller i markedet, med Samsung på 3. plads. Blandt LGs kunder er Mercedes, VW, GM, Ford, Hyundai/Kia, mens Samsung leverer til BMW.

Det koster måske (vildt slag på tasken!) en terakrone at etablere produktionskapacitet nok til at alle nyproducerede biler kan blive elektriske, så det tager lige lidt tid at vende skuden. Som konsument er en smule tålmodighed det bedste man kan væbne sig med.

  • 0
  • 1

Hej.

I denne og flere andre tråde på ING. står der direkte eller mellem linierne, at benzin- og dieselbiler er racer, der snart vil uddø. Og hvis Mercedes, BMW og Audi ikke passer på, vil Tesla og andre fabrikanter af elbiler overtage markedet. Og dette kan gå utrolig hurtigt. Det er nogenlunde sådan et jeg ser det formuleret i denne og andre tråde.

PÅ den ene side skal BMW, Audi, Mercedes og andre mærker da selvfølgelig investere og forske i rene elbiler og hybridbiler på nuværende tidspunkt, da konkurrencen fra Tesla og andre elbiler højst sandsynlig vil blive hårdere og hårdere.

På den anden side tror jeg, at benzin- og dieselbiler fra de 3 dyre prestige-mærker og fra andre mærker vil leve i mange år endnu. I den forbindelse har jeg fundet en interessant undersøgelse.

I FDMs medlemsblad Motor nr. 5 2016 er der en undersøgelse, der hedder Auto Index 2016. Og førend I springer resten af mit indlæg over, vil jeg sige, at det her ikke er FDMs meninger men derimod forbrugernes meninger, der kommer til udtryk .34.000 danske bileejere har vurderet deres bil, forhandler og værksted ved at besvare flere end 120 spørgsmål. Derved er undersøgelsen interessant set med mine øjne.

Ved både "bedømmelserne bag rattet" og i den samlede bedømmelse er det følgende 5 mærker, der får flest point : BMW, Volvo, Mercedes-Benz, Toyota og Audi. Bortset fra Toyota er der med andre ord tale om de 3 dyre tyske prestige-mærker og så det dyre mærke Volvo. Det kunne være spændende at vide, om de 3 tyske prestige-mærker og Volvo får de mange point for deres store og mellemstore benzin- og dieselbiler eller om hybrider og elbiler som BMW i3 m.m. også er med til at give dem alle disse point .

Nu skal man passe på med at lægge for meget i tabellen. Men noget kunne tyde på, at der stadig er mange tilfredse kunder, når det drejer sig om diesel- og benzinbilerne fra de dyre 3 tyske kvalitets-mærker og det dyre Volvo-mærke. Så måske er de store og lange modeller fra Audi, BMW og Mercedes endnu ikke truet af Tesla S. Det er svært at sige. Men flere folk køber mere med deres følelser end med deres fornuft og omtanke for miljøet.

Desværre er Tesla ikke med i tabellen. Der er muligvis stadig for få Tesla-brugere i danmark til at de kan komme med i tabellen.

Venlig hilsen
Jan Hervig Nielsen
Ideudvikler
Projekt Trafiksikkerhed
( og Projekt Smørhul )

  • 1
  • 4

Så måske er de store og lange modeller fra Audi, BMW og Mercedes endnu ikke truet af Tesla S. Det er svært at sige.

Du skal nok ikke lægge for meget i hvad eksisterende 60+ årige bilejere synes om deres prestigebiler, som skal imponere i carporten.
Hvad der er interessant er hvad fremtidens forbrugere vil have. Af alle de unge mennesker jeg snakker med er der kun en bil de drømmer om..,og det er ikke en BMW, en audi, en Audi, en Mercedes eller for den sags skyld en Porsche. Nej, den bil de alle sammen drømmer om at eje er en Tesla S.
Det er i grunden fascinerende at al interessen er samlet om en eneste bilmodel. Hvis jeg var bilproducent så ville det give mig alvorligt stof til eftertanke (og det har det vist også gjort).

  • 5
  • 1

Hej Jens. SMIL.

Jeg kender af gode grunde ikke de unge mennesker, som du snakker med. Derfor har jeg ingen anelse om, om de svarer til de unge gennemsnitsdanskere.

Du skriver, at, der køber de store og lange luksus-biler fra Mercedes, BMW og AUDI, er 60-årige og dem der er ældre end det.

Jeg er ikke enig i, at alle dem, der køber disse biler, er 60 år eller ældre end dette. Men du har alligevel en god pointe. Jeg tænkte ikke på, at dem, der køber de store tyskere, ikke er dem under 30 år. Unge mennesker har nemlig for få penge til at købe disse biler som nye. Og de har måske heller ikke råd til at købe de store og lange tyskere som brugte. Det kræver jo en stor indkomst, som de unge vel stadig ikke har. Så det var en god pointe Jens. Man skal være lidt eller meget op i alderen for at få råd til disse biler.

Måske kan 40 årige få råd til en ny Audi, Mercedes eller BMW, der ikke er de store og lange tyskere såsom Audi A 6, Mercedes E eller BMW 5 serie.

Kærlig hilsen
Jan, Projekt S og T

  • 0
  • 0

[quote id=742270]
Jeg er ikke enig i, at alle dem, der køber disse biler, er 60 år eller ældre end dette. Men du har alligevel en god pointe. Jeg tænkte ikke på, at dem, der køber de store tyskere, ikke er dem under 30 år. Unge mennesker har nemlig for få penge til at købe disse biler som nye. Og de har måske heller ikke råd til at købe de store og lange tyskere som brugte. Det kræver jo en stor indkomst, som de unge vel stadig ikke har. Så det var en god pointe Jens. Man skal være lidt eller meget op i alderen for at få råd til disse biler.
[/

@Jan.
Tingene går meget hurtigt idag, og unge tænker og opfører sig på mange måde anderledes end vores generation ( Jeg er 50).
Jeg er 3 børn, 2 drenge på henholdsvis 19 og 21 og en pige på 16, og deres tilværelse er meget anderledes end min var der jeg var i deres alder. Jeg ved ikke om den er bedre eller være bare anderledes.
Det handler ikke kun om penge.
For min generation af drenge var det lyd og knallerter der var i høj kurs. Det vil sige at vi brugte penge på stereoanlæg og plader, og tun til knallerten. Idag høre unge lavkvalitets lyd fra en mobiltelefon, og knallertkulturen er død. idag er det socialemedier mobiltelefoner og spil der bruges tidog penge på.
Det jeg vil sige er, at vores generation er vokset op med, at biler er statussymbol, og mange mænd i vores generation interessere sig for biler.
Jeg er ikke sikker på at det vil fortsætte. Mine drenge interessere sig ikke specielt for biler, de skal bare virke. Det er et transportmiddel, intet andet. Der er ingen eller begrænset status i bilen i deres øjne
Når folk herinde taler om at delebiler er fremtiden, så siger jeg ikke på vilkår. Jeg vil eje min bil. Biler er min store interesse. Men jeg tror at for min børns generation, så vil det passe dem fint.
Dette er selvfølgelig genereliserende, og selvfølgelig vil der stadig være unge der interessere for biler, men jeg tror at Jens har en pointe, når man ikke skal ligge alt for meget i hvad 50-65år mener om hvad der sker på bilområdet. I DK vel at mærke. Når man ser hvad de nyrige i Kina går og ønsker sig af bil, kan man godt tage sig lidt til hovedet.

  • 1
  • 0

Hej Rune.
Hvor har jeg skrevet at jeg vil have en MASSIV investering. Det modsatte er tilfældet, og der skal ikke graves veje op- eller graves i noget væsentligt i det hele taget.
Alle over til elbiler?- Nej, man kunne starte med at erstatte letbaner, som jeg ikke har meget godt at sige om. Det havde VVM undersøgelsen før start af Letbane i Aarhus heller ikke.
En Ring 3 med RUF vil incl. udviklingsomkostninger fra nuværende stade koste under det halve af Letbanen. Ellers er km prisen for en dual RUF bane ca. det samme som en alm byvej, og langt under en motorvej.
Der behøves ikke at blive fritaget for alm afgifter. Beregninger fra NIRAS er en intern rentabilitet på ca. 10 %, og en socioøkonomisk rente på ca. 29%.
Palle R Jensen (opfinderen) har sat en del på nettet incl. Beregninger om Storkøbenhavn- Ring 3 – og Kattegatforbindelsen mm.
Slå det op. Der er mange oplysninger.
Mvh John

  • 0
  • 0

Hej Jens.

Undskyld at jeg lagde forkerte ord i din mund.

Jeg læste lige på internettet forleden, at Mercedes vil nu gøre noget for at få fat i de kvindelige kunder. Det viser sig nemlig i følge artiklen, at kvinder har indflydelse eller medindflydelse på de biler, der bliver købt. Nogle gange køber kvinder selv vognen. Og andre gange har de indflydelse på, hvad manden og hun køber. Så Mercedes vil derfor rette blikket mod kvinder.

Jeg har stort set aldrig snakket med unge mennesker om biler. Derfor spurgte jeg min nevø på 23 år igår hvad han ville købe, hvis han havde et budget på 600.000 kr. Han sagde, at han ville købe en klassisk bil eller en VW GOlf med hele udstyret. Golfen er jo en benzin- eller dieselbil. Derfor skrev jeg til ham i aften, om han kendte opladningshybriden VW Golf GTE.

Men det er en spændende iagttagelse som du har gjort dig, Jens, at de fleste af de unge mennesker, som du snakker med, helst vil have en Tesla. Det synes jeg er interessant.

Kærlig hilsen
Jan, Projekt S og T

  • 0
  • 0