Mercedes udskifter nu robotterne med mennesker

Mercedes udskifter nu robotterne med mennesker

Variationen i Mercedes-modeller bliver større og større, for kunderne vil have individuelt tilpassede biler. Den opgave har robotterne svært ved at klare. Derfor bliver de nu erstattet af mennesker.

Kulfiber-paneler, opvarmede kopholdere og specielle hætter på ventilerne. Kunderne hos Mercedes og de andre producenter af luksusbiler er utrættelige, når det gælder det, som gør lige netop deres bil anderledes end nabo-direktørens.

Men de mange tilpasninger giver robotterne sved på panden, for det er ikke nemt at håndtere så mange variationer af én model. Og hvis produktionen skal ændres, kræver det tid at omprogrammere robotterne.

Kunderne vil skræddersy deres helt egen bil. Derfor bliver Mercedes Daimler AG nødt til at sende flere mennesker ind i produktionen, da det tager for lang tid at omstille robotterne til nye opgaver.

Læs også: Danmark skal lære Industri 4.0 af tyskerne: Data og robotter kører BMW-fabrikkerne

Derfor har moderselskabet for Mercedes Daimler AG, stik imod hvad man ellers hører om bilindustrien, valgt at skære ned på antallet af robotter og i stedet ansætte mennesker til at klare opgaven. Det fortæller Markus Schaefer til Bloomberg News. Han er chef for produktionen på fabrikken i Sindelfingen i Tyskland, hvor en række af producentens topmodeller bliver produceret.

Læs også: Vi danskere elsker robotter

Nu er det dog ikke sådan, at robotter generelt er på vej ud. På fabrikken bliver der årligt produceret 400.000 biler, og den automatiske produktion er ekstremt høj. Og det planen, at tiden, det tager at producere en bil, skal ned på 30 timer sammenlignet med de 61 timer, det tog i 2005.

Læs også: Hvert sekund tæller på Nissans toptunede bilfabrik

Våbnet er at overlade alle de mange tilpasninger til mennesker, som arbejder tæt sammen med en robot af typen 'samarbejdende'. Det er den type robotter, som Universal Robots i Odense har specialiseret sig i at udvikle og producere - og Mercedes har i flere år stået på virksomhedens kundeliste.

»Vi bevæger os væk fra at forsøge at maksimere automationen. I stedet skal mennesker tage større del i den industrielle proces igen. Vi har brug for at være fleksible,« siger Markus Schaefer.

Daimler er ikke de eneste, som trækker flere mennesker ind i produktionen. Også BMW og VW satser på samarbejdende robotter til specialopgaver.

Kommentarer (20)

Kan du uddybe, Carsten?

Jeg tror de (og andre) bare leder efter den rette logaritme.
- Robotter ér jo, i det lange løb, langt billigere end mennesker.

Os, der køber biler, ønsker jo, at få dem så billigt som muligt!
;-)

  • 3
  • 3