Mercedes sender selvstyrende biler ud på de danske veje
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Mercedes sender selvstyrende biler ud på de danske veje

Udviklingen af førerløse biler tager et markant skridt i første halvdel af 2013. Bilproducenten Daimler er på vej med Mercedes-modeller, der kan køre autonomt ved hastigheder på op til 200 kilometer i timen, så længe de er omgivet af vejstriber, og de rette lys- og vejrforhold er til stede - og så længe føreren holder hånden på rattet og er klar til at tage over.

Systemet vil først være at finde i den kommende Mercedes E-klasse og senere i S-klassen.

I bilerne sidder en computer, der læser vejen og trafikken omkring sig i realtid. Det sker ved hjælp af radarer, almindelige kameraer og et såkaldt stereokamera, der kan se verden foran sig i tre dimensioner.

Læs også: Sensorer og kameraer holder Mercedes selvkørende

Læs også: Sådan overtager Mercedes rattet

Ud fra sine 'sanseoplevelser' kan computeren tage sig af styretøj, bremser og acceleration samtidig.

Bilerne kan også 'køre sig selv' på veje, hvor der ikke er tydelige vejstriber - men kun ved lave hastigheder, og kun hvis der er biler foran, som de kan orientere sig efter.

På trods af dette vil Daimler ikke give føreren lov til at læse avis bag rattet, mens computeren kører bilen. Og ansvaret ligger fortsat hos føreren.

Det skyldes dog ikke teknologiske mangler, forklarer Uwe Franke, der er chef for Daimlers Image Understanding-afdeling.

»Bilen holder hele tiden øje med, om føreren har hånden på rattet - ikke fordi han skal styre bilen, men fordi det er gældende lov,« siger han.

Den menneskelige chaufør kan desuden - til enhver tid - tage føringen tilbage fra computeren.

Trafikstyrelsen: Lovligt i Danmark

At vi også vil få de selvkørende Mercedes-biler at se på danske veje, bekræftes ved en opringning til Trafikstyrelsen. Her fortæller bilinspektør Victor Hollnagel, at systemer, der er godkendt i Tyskland, også har adgangsbillet til Danmark.

»Bilen vil være EU-godkendt, og vi har regler, der siger, at hvis udstyret er EU-godkendt i ét EU-land, er det også godkendt i Danmark. Bilproducenterne viser stor sikkerhedsbevidsthed og ansvarlighed, så vi er som udgangspunkt ikke bekymrede.«

Ligesom i Tyskland foregår kørsel i Danmark dog også hele tiden på førerens ansvar, men alt i alt hilser den danske bilinspektør systemerne velkommen.

»Vi har naturligvis ikke noget imod støttesystemer, der letter og gør kørslen sikrere,« siger Victor Hollnagel og gentager, at færdselsloven siger, at føreren til enhver tid har ansvaret for kørslen, og skal have det fulde herredømme over køretøjet.

Semi-autonome biler til masserne

Daimler er hermed flere skridt foran andre bilproducenter. Men sådan bliver det ikke nødvendigvis ved med at være. Flere andre producenter er på vej med lignende systemer, der går under navne som f.eks. 'Traffic Jam Assist'. Biler med disse systemer vil kunne køre autonomt i køtrafik, dog ikke ved tophastigheder.

Næste år sender Volvo sit bud på markedet. Og producenter som Citroën, BMW, Ford, Audi og Toyota er også med på den selvkørende vogn. De to sidstnævnte præsenterede deres bud i denne uge på teknologimessen Consumer Electronics Show (CES) i Las Vegas.

På den korte bane vil teknologien være forbeholdt de bedst bemidlede. Men på længere sigt vil gennemsnitlige bilkøbere også kunne være med. Fords system til køtrafik vil være at finde i deres billigste modeller om fem til syv år, oplyser Ford.

Hvad de næste kvantespring bliver, afhænger af de aktører, der udvikler teknologien. Uafhængige forskere peger - ud over Daimler - særligt på software-giganten Google som en spiller, man skal holde øje med. Google har i flere år testet biler i USA, som kan køre fuldt autonomt - fra A til B - i bytrafik og på motorveje.

Forventningen er, at teknologien vil udvikle sig hurtigst på motorvejene. Motorveje er nemlig et miljø, computere relativt let kan orientere sig i.

Og Wolfram Burgard, der arbejder med autonom navigation i mobile robotter ved Universität Freiburg i Tyskland, vurderer:

»Før eller siden vil vi være i stand til at erstatte alle menneskelige chauffører på motorvejene. Jeg kan ikke se nogen tekniske grunde til, at det ikke skulle ske.«

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

For lidt over et år siden købte jeg en Audi A7 – den har det omtalte system installeret.

Nu sender jeg selvfølgelig ikke SMS’er mens jeg kører, men hvis man skulle gøre det, og er lidt uopmærksom på et vejsving, så følger bilen helt automatisk vejbanen.

Ligeledes hvis man foretager et vognbaneskift, og der kommer en bagfrakommende bil, så styres bilen automatisk tilbage i vognbanen. Holder man bestemt fast i rattet, så får man sin vilje.

Slippes rattet i mere end 10 sekunder, slås den automatiske styring automatisk fra, og man er overladt til sig selv.

Systemet virker helt fint, og jeg har det altid slået til.

Radaren bruges også i den adaptive fartpilot. Jeg har fx kørt den over 40 km lange strækning fra Odden til Holbæk, uden at rører hverken speeder eller bremse én eneste gang, blot ved at låse mig fast på den foran kørende bil.

Lars Hallum

  • 0
  • 0

»Før eller siden vil vi være i stand til at erstatte alle menneskelige chauffører på motorvejene. Jeg kan ikke se nogen tekniske grunde til, at det ikke skulle ske.«

Det vil godt nok vende op og ned på køre-hviletid for lastbilschauffører, når motorvejskørsel kommer til at tælle som hviletid!

Det blive også sjovt at ligge og siksakke ind mellem bilerne på min motorcykel, og se, hvordan de reagerer :-)

  • 0
  • 0

Eller sagt på en anden måde. Det vil fritage samfundet som helhed for at bruge resourcer på ting der ikke skaber nok værdi. Ligesom dampmaskinerne under den industrille revolution. Man kan sige at de gjorde folk arbejdsløse, men det er ikke rigtigt fair.

  • 0
  • 0

De er aligevel så kedelige at køre, at chaufføren er i fare for, at falde i søvn!!!

Kedelige, næ du sidder i første række til at se hvad der sker når dækket på din guide bil (bilen foran dig) eksploderer, eller han i sidste sekund undviger tabt gods fra 2 biler længere fremme, eller en lastbil fra den modsatte retning pløjer sig gennem autoværnet.

200kmt er vandvittigt, så har jeg mere fidus til Volvo system hvor man tilmelder sig en kø bag en rutineret lastbil chauffør.

http://www.youtube.com/watch?v=-jQ1U9KZfWg...

  • 0
  • 0

200kmt er vandvittigt, så har jeg mere fidus til Volvo system hvor man tilmelder sig en kø bag en rutineret lastbil chauffør.

Hvad sker der egentlig i en motorvejssammenfletning, når bilerne kører i kø efter hinanden på den måde?

  • 0
  • 0

Kan ikke se at man slapper af. Det svarer til at folk på en hurtigfærge kan slappe af når færgen ligger i havn og motoren er slukket. Men nej man skal forlade skibet for at få ro. Ellers tæller det ikke som hviletid.

  • 0
  • 0

Gad vide hvornår nogle ondsindede personer, for morskabens skyld, så begynder at male/udlægge falske striber på vejene, som er konstrueret således almindelige mennesker ikke tager sig af dem - men at de "smarte biler" kører i grøften??

  • 0
  • 0

»Bilen holder hele tiden øje med, om føreren har hånden på rattet - ikke fordi han skal styre bilen, men fordi det er gældende lov,« siger han.

I UK mener jeg, at kravet faktisk er 'begge hænder' (gad vide hvordan bilisterne så betjener gearstang/vælger og andre knapper/kontakter uden at overtræde loven)

  • 0
  • 0

[quote]
200kmt er vandvittigt, så har jeg mere fidus til Volvo system hvor man tilmelder sig en kø bag en rutineret lastbil chauffør.

Hvad sker der egentlig i en motorvejssammenfletning, når bilerne kører i kø efter hinanden på den måde?[/quote]
Mon ikke du bare skal opfatte rækken som et langt køretøj, på samme måde som du heller ikke fletter ind mellem en lastbil og dens anhænger, her har lastbilen bare mange anhængere.

  • 0
  • 0

Jeg glæder mig til fremtiden. Det bliver bil Brians værste marridt, når han i sin elbil holder præcis samme fart som ham foran, uden at måtte røre ved hverken rat eller pedaler selv.
Det blir dejligt at se at bilen bliver et transportmiddel og ikke at visse misbruges til underholdning på offentlig vej.

  • 0
  • 0

»Før eller siden vil vi være i stand til at erstatte alle menneskelige chauffører på motorvejene. Jeg kan ikke se nogen tekniske grunde til, at det ikke skulle ske.«

Det vil godt nok vende op og ned på køre-hviletid for lastbilschauffører, når motorvejskørsel kommer til at tælle som hviletid!

Du virker til at gå ud fra at der er mennesker i fremtidens lastbiler...

  • 0
  • 0

[quote][quote]
200kmt er vandvittigt, så har jeg mere fidus til Volvo system hvor man tilmelder sig en kø bag en rutineret lastbil chauffør.

Hvad sker der egentlig i en motorvejssammenfletning, når bilerne kører i kø efter hinanden på den måde?[/quote]
Mon ikke du bare skal opfatte rækken som et langt køretøj, på samme måde som du heller ikke fletter ind mellem en lastbil og dens anhænger, her har lastbilen bare mange anhængere.[/quote]

Det håber jeg sørme ikke... det er kun et par dage siden, jeg kom i problemer i en kort indfletning, da der pludselig kom et 25m lastvognstog op på siden af mig - det var godt, der ikke var nogen, der havde "låst sig fast" efter den...

  • 0
  • 0

Jeg bor i Estland, og tænker på, hvordan systemet vil fungere her:

1) lige nu har vi masser af sne - og dermed ikke altid en synlig vejoverflade.
2) nogle steder er 2 baner blevet til en, og men kører som snedriverne muligør, dermed nogle gange på begge baner
3) generelt er banerne her meget dårligt optegnet - fx den 3-sporede vej jeg dagligt bruger, hvor man skal kunne se hvor asfalten er kørt ned, at der er her jeg skal køre.

Jeg ser frem til at se en bil foran køre med det system :)

  • 0
  • 0

Jeg glæder mig til fremtiden. Det bliver bil Brians værste marridt, når han i sin elbil holder præcis samme fart som ham foran, uden at måtte røre ved hverken rat eller pedaler selv.
Det blir dejligt at se at bilen bliver et transportmiddel og ikke at visse misbruges til underholdning på offentlig vej.

Sikke noget sludder - bilen er skabt for at få frihed, mulighed for at bevæge sig, nyde farten og opleve verden. Det er kun i vores kapitalistiske slavesamfund, den reduceres til et transportmiddel...

  • 0
  • 0

da jeg tog kørekort for 33 år siden sagde loven i DK at man skulle have begge hænder på rettet og de måtte kun fjernes for at betjene andre ting som er nødvendige for kørslen (blinker, etc). Derfor kan det jo undre at der er lavet en lov der er tilrettet kun mobiler. Der er jo også mange smarte der kører konsekvent med den ene hånd på gearstangen og plaprer løs med sidemanden! men det må man jo godt.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten