Mercedes bygger 200 brintbiler

Kort før jul blev serieproduktionen af 200 Mercedes B-klasse biler skudt i gang. Sammen med Honda og GM har Mercedes dermed taget føretrøjen i kampen om operationelle brændselscellebiler baseret på brint.

Samtidig er antallet af fyldningsstationer i Tyskland nu oppe på 30, de fleste som en del af EU's "Hydrogen Highway".

Som nævnt har både Honda og GM lignende programmer, men Mercedes hævder, at den igangværende produktion er den første rigtige "serieproduktion" i verden, uden at specificere hvad det helt konkret ligger i det.

Udadtil er der ikke megen forskel på en almindelig Mercedes B-klasse og versionen med brændselsceller. Men neden under er den traditionelle Mercedes ikke til at kende. Illustration: Daimler AG

Honda havde to eksemplarer af deres FCX Clarity med på Klimatopmødet i København i december måned og på en kort prøvetur kunne vi konstatere, at opbygningen og præstationerne til fulde lever op til, hvad en almindelig dansk familie har brug for.

Kun ét enkelt punkt trak væsentligt ned og det var rækkevidden før der igen skulle fyldes brint på tanke. 460 km lovede Honda, men gået på klingen indrømmede Hondas tyske brændselscelleekspert Fabian Ottmann, at der i realiteten nok kun var tale om 400 km.

Det svarer nogenlunde til den distance som Mercedes lover for deres B-klasse. Her kan man nå cirka 385 km ud i landskabet før en påfyldning er påkrævet.

Når Mercedes-bilerne begynder at rulle af produktionsbåndet i første kvartal af 2010, skal de leveres til udvalgte kunder og institutioner.

Det bliver nok først og fremmest i Tyskland og Californien at man vil se en brintdrevet Mercedes på gaden, men Mercedes i Danmark oplyser, at man har anmodet om at få ét eksemplar til Danmark.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

3,3 liter pr. 100 km, så er det måske værd at vide ved hvilket tryk og temperatur brinten er.

Aller bedst ville det jo være, hvis tankstationerne afregnede brinten i kg, så tilstanden ingen betydningen havde.

Er der nogen der ved hvad en liter koster ?

Petter

  • 0
  • 0

Trykbeholderne i Hondas Clarity, og sandsynligvis sandsynligvis også i de tyske modeller, er 350 bar - det fremgår ikke klart fra Mercedes. Det betyder at de vil kunne benytte samme påfyldningskomponenter, som der i dag bruges til påfyldning af naturgas på de tyske tankstationer.

Men Mercedes arbejder også med 700 bar trykbeholdere. Det skulle kunne øge rækkevidden til over 600 km.

Læs forøvrigt: http://ing.dk/artikel/104106-koebenhavns-f...

  • 0
  • 0

Jeg har hørt at udnyttelses graden på sådan en brint bil ret så lav i forhold til en elbil.

Brint: El - brint - komprimering - el - motor Batteri: El - batteri - motor.

Hver gang man omformer energien er der jo et tabt specielt ved komprimering skulle man tro. Er der nogen der ved mere om dette?

  • 0
  • 0

Kære alle! Glædeligt med interessen for vores brintteknologi. Vi opererer hos Mercedes med to forskellige tryk; 350 bar (i vores A-Klasse F-Cell, der er vores ældre model) og 700 bar i den B-Klasse, artiklen her handler om. Således er det 700 bar, vi arbejder med i dag. Rækkevidden for B-Klasse F-Cell er ca. 400 km. Bilen kan tankes ca. 4 kg brint - ergo ca, 100 km/kg.. Hvad angår prisen på brint, så er det meget forskelligt... og kommer an på en række faktorer såsom om den skal være helt "grøn" altså fremstillet ved vindenergi, hvor langt skal den transporteres og hvor ren skal den være (vi benytter kun renhed 5, altså det reneste brint) og om regeringen subsidierer brinten (som i Tyskland). Altså ikke et entydigt svar, desværre.

Reaktionen i brændselscellen, hvor brinten omdannes til elektricitet sker ved ca. 80 grader.

Hilsen Lars fra Mercedes-Benz Danmark

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten