Mercedes-Benz klar med elektrisk lastbil
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Mercedes-Benz klar med elektrisk lastbil

Illustration: Mercedes-Benz

Med 12,8 ton last og en samlet vægt på cirka 25 ton bliver Mercedes-Benz’ Urban eTruck en af de første helt elektriske lastbiler, der går i produktion. Lastbilen blev præsenteret i efteråret 2016, og nu taler Mercedes med 20 potentielle kunder.

Planen er, at lastbilen skal gå i 'rigtig' serieproduktion i 2020. Indtil da skal de første eksemplarer give Mercedes-Benz erfaring med, hvordan kunderne bruger en elektrisk lastbil i forhold til for eksempel opladning og rækkevidde.

Urban eTruck har tre aksler og forventes at blive brugt til distributions-opgaver, der ikke overskrider den officielle rækkevidde på 200 km. Batteripakken er opbygget i tre moduler, der tilsammen har en kapacitet på 212 kWh. To elmotorer på hver 125 kW trækker på den ene bagaksel.

Udsigten fra en elektrisk lastbil fra Mercedes-Benz. Modellen Urban eTruck er tænkt som en mellemstor lastbil, der primært skal bruges til distribution af varer i bymiljøer. Rækkevidden er 200 km. Illustration: Mercedes-Benz

Læs også: Transportminister imponeret over Ingeniørens læsere

Til opladning bruges en CCS Type 2-connector, og med en hurtiglader på 100 kW kan lastbilen være fuldt opladet på tre timer.

Test i 2017 - produktion i 2020

Stefan Buchner, der er leder af Mercedes-Benz’ lastbildivision, siger i en pressemeddelelse:

Langturslastbil fra amerikanske Nikola. Modellen får energi fra brint og brændselsceller og har en rækkevidde på næsten 2.000 km. Illustration: Nikola Motor Company

»2017 bliver ikke det år, hvor vi implementerer [elektriske lastbiler]. Vi udvikler disse køretøjer et skridt ad gangen, så de bliver modne til markedet,« siger han.

Foreløbig bliver der udviklet tre forskellige modeller: en kølebil, en traditionel lastbil med ét stort rum og en model med et lad. Bilerne vil blive leveret til kunderne, der vil teste dem over de næste 12 måneder.

Læs også: Hjælp ministeren: Stands lastbilchaufførernes snyd med NOx-filtrering

Mercedes-Benz har også, i samarbejde med Mitsubishi, udviklet en mindre elektrisk lastbil kaldet Fuso eCanter. Den har et batteri på 70 kWh og en rækkevidde på over 100 km. Modellen bliver produceret i 150 styk, som skal testes i Europa, Japan og USA.

Amerikansk lastbil med brændselsceller

Andre projekter satser også på at konvertere de store dieseldrevne lastbiler til mere miljøvenlige energiformer. Et af dem er det amerikanske projekt Nikola, som i stedet for batterier alene bruger en brændselscelle.

Resultatet er 750 kW og 2.500 Nm, en rækkevidde på mellem 1.280 og 1.920 km og bare 15 minutter til at optanke brint til brændselscellerne. Totalvægten er 36 ton, og den kraftige motor er i stand til at opretholde en hastighed på 100 km/t op ad en bakke, der stiger 6 procent.

Læs også: NOx: Dieselbiler er værre end lastbiler og kan undslippe testlaboratorierne

Nu er brint jo ikke noget, der står klar på alle truckstops i USA, så Nikola har planer om at etablere 360 brinttankstationer inden for de nærmeste år.

Elektriske varebiler fra Nissan og VW

Nissan har nu i et par år solgt deres lille varebil Nissan e-NV200. Det er en elektrisk udgave af NV200 og har en officiel rækkevidde på 170 km. I 2016 blev der solgt 27 styk e-NV200 i Danmark.

VW skulle også være på vej med en elektrisk varebil, i første omgang sandsynligvis som en minibus a la det legendariske rugbrød.

I Tesla-lejren er der også udsigt til en elektrisk varebil. Den skal bygges oven på den platform, som rygterne siger, at Tesla er ved at udvikle til en elektrisk pick-up.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Med muligt forbehold for den begrænsede praleværdi, så vil jeg mene at en elektrisk lastbil med størst fordel kan indsættes som skraldebil:

En kort rute i beboelsesområder med stop og tomgang ved alle husstande.

  • 8
  • 0

Skraldebil er en oplagt mulighed, men komprimatoren kræver masser af energi, så det tager nok lidt tid inden der findes batterier, der kan forsyne en skraldebil med energi. Pt. findes der vist kun hybrid drivlinie til skraldebiler.

  • 1
  • 2

Skraldebil er en oplagt mulighed, men komprimatoren kræver masser af energi, så det tager nok lidt tid inden der findes batterier, der kan forsyne en skraldebil med energi.


De findes allerede. www.banke.pro

Vores 43 kWh E-PTO fylder, komprimerer og udlaster en typisk 10 tons komprimator to gange på én opladning, inklusiv liftens forbrug. Opladningen sker på maks 6 timer over natten vha en 7,5 kW lader, indbygget i E-PTO'en.

Så når et 26 tons elchassis er til rådighed, som kan gennemføre 100-200 km indsamlingsrute, med en gennemsnitsvægt på 21 tons, så er det bare at montere en E-PTO og en kompaktor, så har du en fuldelektrisk skraldebil.

  • 17
  • 0

men komprimatoren kræver masser af energi, så det tager nok lidt tid inden der findes batterier, der kan forsyne en skraldebil med energi

Gør den virkelig det?

Jeg tvivler på at kraft gange vej bliver til mange kWh i løbet af en arbejdsdag.

Jeg tænker: Ville en 20 kW elmotor kunne komprimere skraldet i en bil på 3 minutter? Ja, det tror jeg den ville, og derfor kommer jeg frem til at energiforbruget er i størrelsesordenen 1 kWh, eller <10 kWh.

Meld endelig tilbage, hvis du har tal, der modsiger min hypotese. Og det er ikke ment sarkastisk.

  • 3
  • 0

I artiklen "VW skulle også være på vej med en elektrisk varebil, i første omgang sandsynligvis som en minibus a la det legendariske rugbrød."

Nej, første elektriske varevogn fra VW bliver E-Transporter (E-Crafter) på 4.2 t som bliver lanceret senere i år.

Sidste måned præsenterede Renault varevognen Master ZE på biludstilling i Brussel. Også en opgraderet version af stationcar / varebil Kangoo ZE.

For et par år siden kom også Terberg YR202-EV elektrisk lastbil-trækker, egentlig beregnet til "rangering" på container terminaler m.v. men bruges også som lastbil af BMW / Scherm til transport mellem fabrik og lager i München.

  • 0
  • 0

Naturligvis er kineserne foran os. Det turde ikke være den store hemmelighed, at kineserne gør deres bedste for at blive førende på markedet for elkøretøjer, og hvis vesten ikke tager sig sammen, så vil det lykkes for dem.

Desværre kan det være, nedenstående link placerer browseren lidt nede af siden. Så må I selv scrolle op.
https://electrek.co/2016/11/10/all-electri...

  • 1
  • 0

Elektriske varebiler fra Nissan og VW

I glemte at nævne den elektriske varebil Renault KANGOO Z.E.: https://www.renault.dk/biler/varebiler/kan...
Den har i modsætning til mulige kommende elektriske varebiler fra VW og Tesla været på markedet i adskillige år (siden oktober 2011).
Allerede tilbage i 2012 vandt Renault KANGOO Z.E. prisen "International Van of the Year": http://www.van-of-the-year.com/winners.html

  • 1
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten