Mercedes-Benz giver et lift til Janus Friis’ robotter

Med 6 km/t tøffer et robot-bud hen ad fortovet fast besluttet på at udføre sin opgave.

Den leverer varer direkte fra leverandøren til din hoveddør og kan transportere, hvad der svarer til to indkøbsposer. Når den når frem, får du besked og kan via en app låse den op og tage dine pakker. Herefter kører den tilbage til leverandøren og er klar til næste udbringning.

Det er visionen for den nye virksomhed Starship Technologies, som de to Skype-stiftere Janus Friis og Ahti Heinla står bag. I pakkepost-verdenen ligger den største omkostning i levering af 'den sidste kilometer', og her forventer den nye virksomhed at kunne sænke omkostningerne med en faktor 10-15.

Men hvad så, hvis udbringningen ligger et sted langt ud på landet? Den hurdle har Starship forsøgt at løse i samarbejde med Mercedes-Benz.

Læs også: Finsk postvæsen tester pakkedroner

De har udviklet en varevogn kaldet Robovan, der skal fungere som moderskib.

»Ved at introducere fortovsrobotter har Starship løst det såkaldte ’last mile problem’ med at udbringe varer den sidste strækning fra lokalområderne og hjem til forbrugernes hoveddør. Men varevogne er stadig bedre til at håndtere den indledende udbringningsfase fra virksomheden eller distributionscentret hen til selve lokalområdet. Ved nu at kombinere de to transportmetoder har vi skabt verdens mest omkostnings effektive og bekvemme leveringsservice,« lyder det fra Ahti Heinla, CEO hos Starship Technologies, i en pressemeddelelse.

Robotten skal virke 'venlig', når den bevæger sig i trafikken. Derfor er der også indbygget både mikrofon og højttaler, så det er muligt at kommunikere med en central, hvor mennesker sidder klar, hvis der opstår problemer. Illustration: Starship Technologies
Du aftaler et tidsinterval for pakkeudbringning, og når robotten ankommer, får du besked via en app. Du kan nu låse robotten op med appen og tage din pakke. Robotten kører selv tilbage for at hente nye pakker. Illustration: Starship Technologies

Varevognen har plads til otte leveringsrobotter, og den kører ud til et lokalområde og stopper udvalgte steder. Herefter lastes robotterne med varer og sendes af sted det sidste stykke til forbrugernes hoveddør på et tidspunkt, som forbrugerne selv bestemmer.

Udbringning på forbrugernes præmisser

Når varerne er leveret til forbrugeren, finder robotten automatisk tilbage til varevognen for at blive lastet til endnu en levering.

Læs også: Nasa udvikler automatisk trafikstyring af droner

»Vi ser et stort fremtidigt potentiale i robotstyrede leveringssystemer, og ved at kombinere vores varevogne og Starships robotter kan vi sammen øge effektiviteten omkring udbringning markant,« udtaler Volker Mornhinweg, Head of Mercedes-Benz Vans.

Læs også: Mød Tripl - en helt ny elvarescooter

Samarbejdet med Mercedes-Benz Vans kommer i forlængelse af, at Starship Technologies i sidste måned lancerede deres kommercielle testprogram i Storbritannien, Tyskland og Schweiz med bl.a. Just Eat, Hermes, Metro Group og Swiss Post. Robotterne skal bl.a. levere mad, dagligvarer, pakker og medicin.