Mentorkorps, brobygning, teknologipagt: Kampen mod frafald af STEM-studerende har mange navne
Manglen på hænder til at løfte opgaven med at ombygge det danske samfund på grønnere, mere digital og stadigt mere moderne vis, er et problem med så mange mulige løsninger, som det har facetter.
- emailE-mail
- linkKopier link

Fortsæt din læsning
- Sortér efter chevron_right
- Trådet debat
Da jeg i sin tid gik på AUC bestod et kursus (f.eks. elektrodynamik) af 6 "minimoduler", hver på knap 4 timer, fordelt på 2 timers forlæsning, og 2 timers opgave løsning i grupper hvor underviseren gik rundt og kunne hjælpe.
Hvor meget forelæsning / lærertid er der i dag?
De kunne også være fint hvis de holdt op med at mishandle og ignorere de studerende.
På Aarhus universitet som ingeniørstuderende skal de studerende betale 21000+ det første år for materialer. Det er der ingen der har råd til, så de studerende stjæler bøger i stedet for. Med andre ord, for at spare penge, tvinger universiteterne eleverne til kriminelle handlinger.
Der er ingen måde at klage over undervisere, så jeg har 2 gange haft decideret inkompetente undervisere. Et godt eksempel er en skriftlig aflevering med disse specifikationer:
"Send Matlab koden med"
Det var det hele. Hvor lang skal den være? Skal vi dokumentere eksperimenter eller? Og underviseren dumpede stadig elever som ikke opfyldte de krav som underviseren ikke havde fortalt dem om.
Vi er skiftet til brightspace som platformen til all undervisning. Der er ingen mulighed for at melde fejl ind, og da jeg skrev til hovedansvarlig for brightspace fik jeg at vide at fordi der var få klager meldt ind, så var systemet perfekt.
Det var også på brightspace at man tvangsindskrev samtlige elever til et GDPR kursus, samt nogle eksterne firmaer... men brightspace overholder ikke GDPR så man gav derved bare alle elevers personlige info og email til fremmede uden at spørge.
De GDPR brud blev fikset... der hvor eksterne myndigheder kunne se dem. I all andre fag bliver elever og underviseres information stadig bare spredt med stor ligegyldighed.
Oh. På teknisk fakultet har de også fjernet studierådgivningen. Nej undskyld, de har "flyttet den væk, uden nogen plan for hvor den nu skal være".
Jeg har også modtaget email hvor Aarhus universitet blankt indrømmer at de ikke følger deres egne regulativer hvis de ikke har lyst.
Oh. Og der er nu en regel om at eleverne ikke må høre musik under skriftlige eksamener. Det var der hundrede af elver som gjorde fordi ellers er det hård at lave en 3-6 timers skriftlig eksamen. Hvorfor blev reglen lavet? Hvem har lavet den? Ingen ide. Eleverne må ikke få det at vide, og kan ikke klage over det. De skal bare tage de tæsk de får og sige tak.
Ved du for resten hvor mange timer en elev forventes at arbejde om ugen? 40 timer på universitetet, og SUen er sat efter ideen at de studerende arbejder på deltid som er defineret til 30 timer om ugen. Og INGEN elev på STEM uddannelserne kan nå hvad de skal på 40 timer. Oh. Og de snakker om helt at fjerne SUen nu så man kun kan få SU lån. Så kan vi sætte hele befolkningen i gæld ligesom i USA hvor det jo går så godt! Ledelsen sørger naturligvis for at det ikke er muligt at melde alle disse ting ind. For så kan de lade som om problemet ikke eksistere, og hvis det bliver opdaget kan de sige "Ohh. Det viste jeg sørme ikke". Fordi de lægger meget arbejde i ikke at vide disse ting. For hvis vis de viste det så ville de have ansvar. Og ledelsen vil IKKE have ansvar.
Så hvad gør man for at løse det? Man straffer eleverne hårdere selvfølgelig. Det er elevernes skyld. Så fremdriftsreformen gør at elever bliver tævet hvis de kommer bagefter nomineret tid (der kræver 70-80 timers arbejde om ugen).
Fordi det er ENORMT hård, begyndte mange at tage en måned eller 2s pause efter Uni hvor man blev i sin a-kasse.
Hvad gør man når eleverne har det så hårdt at de er nød til at tage en pause efter uddannelsen? MERE STRAFF SELVFØLGELIG. Så man giver nu mindre penge til studerende som gør det.
Hvad er næste trin? MERE STRAFF! Så lige nu er regeringen i gang med at planlægge at straffe eleverne endnu hårdere hvis de ikke kan holde til presset.
Vi skal have et halv år skåret af på tiden det tager at uddanne STEM studerende. Hvordan har man tænkes sig at gøre det? Flere rettigheder til eleverne? Mere hjælp til dem? Bedre undervisning? At tjekke undervisere og universiteter bedre efter?
Nej da. Eleverne skal bare STRAFFES NOGET MERE.
Og nu undre de sig så over "hvorfor har vi så højt et frafald?"
Artiklen bærer præg af, "det er de andres skyld".
Tænk engang, hvis de forskellige universiteter kikkede på deres didaktik, deres undervisning, og udviste en selverkendelse ?
Måske matcher de ikke deres studerende ? Så må de kravle ned fra parnasset og møde de studerende på DERES niveau .......
De nævnte årsager er sikkert relevante, men mon ikke selverkendelse og selvransagelse også burde indgå i løsningen ?