Mentorkorps, brobygning, teknologipagt: Kampen mod frafald af STEM-studerende har mange navne

Plus28. juni 2022 kl. 05:003
Mentorkorps, brobygning, teknologipagt: Kampen mod frafald af STEM-studerende har mange navne
Her på IT-universitet er adgangskravene blevet så høje, at de, der kommer ind, ikke falder fra igen i samme grad som på andre STEM-uddannelser. Illustration: IT-Universitetet i København.
At løse problemet med manglen på teknisk og naturvidenskabelig arbejdskraft kræver en blanding af politisk handling, teknologiforståelse og forventningsafstemning.
Artiklen er ældre end 30 dage

Manglen på hænder til at løfte opgaven med at ombygge det danske samfund på grønnere, mere digital og stadigt mere moderne vis, er et problem med så mange mulige løsninger, som det har facetter.

Gratis adgang i 30 dage

Tegn et gratis prøveabonnement og få adgang til alt PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, helt uden binding eller betalingsoplysninger.

Alternativt kan du købe et abonnement
remove_circle
Har du allerede et PLUS-abonnement eller klip?
close

Velkommen til PLUS

Da du er ved at tilmelde dig en gratis prøve beder vi dig hjælpe os med at gøre vores indhold mere relevant for dig, ved at vælge et eller flere emner der interesserer dig.

Vælg mindst et emne *
Du skal vælge en adgangskode til når du fremover skal logge ind på din brugerkonto.
visibility
Dit medlemskab giver adgang
Som medlem af IDA har du gratis adgang til PLUS-indhold, som en del af dit medlemskab. Fortsæt med MitIDA for at aktivere din adgang til indholdet.
Oplever du problemer med login, så skriv til os på websupport@ing.dk
Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til Ing.dk, Version2 og Radar
Fuld digital adgang til PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, tilgængeligt på din computer, tablet og mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Det seneste nye fra branchen, leveret til din indbakke.
Adgang til andre medier
Hver måned får du 6 klip, som kan bruges til permanent at låse op for indhold på vores andre medier.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre kloge læsere.
3 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
3
28. juni 2022 kl. 15:36

Da jeg i sin tid gik på AUC bestod et kursus (f.eks. elektrodynamik) af 6 "minimoduler", hver på knap 4 timer, fordelt på 2 timers forlæsning, og 2 timers opgave løsning i grupper hvor underviseren gik rundt og kunne hjælpe.

Hvor meget forelæsning / lærertid er der i dag?

2
28. juni 2022 kl. 11:23

De kunne også være fint hvis de holdt op med at mishandle og ignorere de studerende.

På Aarhus universitet som ingeniørstuderende skal de studerende betale 21000+ det første år for materialer. Det er der ingen der har råd til, så de studerende stjæler bøger i stedet for. Med andre ord, for at spare penge, tvinger universiteterne eleverne til kriminelle handlinger.

Der er ingen måde at klage over undervisere, så jeg har 2 gange haft decideret inkompetente undervisere. Et godt eksempel er en skriftlig aflevering med disse specifikationer:

"Send Matlab koden med"

Det var det hele. Hvor lang skal den være? Skal vi dokumentere eksperimenter eller? Og underviseren dumpede stadig elever som ikke opfyldte de krav som underviseren ikke havde fortalt dem om.

Vi er skiftet til brightspace som platformen til all undervisning. Der er ingen mulighed for at melde fejl ind, og da jeg skrev til hovedansvarlig for brightspace fik jeg at vide at fordi der var få klager meldt ind, så var systemet perfekt.

Det var også på brightspace at man tvangsindskrev samtlige elever til et GDPR kursus, samt nogle eksterne firmaer... men brightspace overholder ikke GDPR så man gav derved bare alle elevers personlige info og email til fremmede uden at spørge.

De GDPR brud blev fikset... der hvor eksterne myndigheder kunne se dem. I all andre fag bliver elever og underviseres information stadig bare spredt med stor ligegyldighed.

Oh. På teknisk fakultet har de også fjernet studierådgivningen. Nej undskyld, de har "flyttet den væk, uden nogen plan for hvor den nu skal være".

Jeg har også modtaget email hvor Aarhus universitet blankt indrømmer at de ikke følger deres egne regulativer hvis de ikke har lyst.

Oh. Og der er nu en regel om at eleverne ikke må høre musik under skriftlige eksamener. Det var der hundrede af elver som gjorde fordi ellers er det hård at lave en 3-6 timers skriftlig eksamen. Hvorfor blev reglen lavet? Hvem har lavet den? Ingen ide. Eleverne må ikke få det at vide, og kan ikke klage over det. De skal bare tage de tæsk de får og sige tak.

Ved du for resten hvor mange timer en elev forventes at arbejde om ugen? 40 timer på universitetet, og SUen er sat efter ideen at de studerende arbejder på deltid som er defineret til 30 timer om ugen. Og INGEN elev på STEM uddannelserne kan nå hvad de skal på 40 timer. Oh. Og de snakker om helt at fjerne SUen nu så man kun kan få SU lån. Så kan vi sætte hele befolkningen i gæld ligesom i USA hvor det jo går så godt! Ledelsen sørger naturligvis for at det ikke er muligt at melde alle disse ting ind. For så kan de lade som om problemet ikke eksistere, og hvis det bliver opdaget kan de sige "Ohh. Det viste jeg sørme ikke". Fordi de lægger meget arbejde i ikke at vide disse ting. For hvis vis de viste det så ville de have ansvar. Og ledelsen vil IKKE have ansvar.

Så hvad gør man for at løse det? Man straffer eleverne hårdere selvfølgelig. Det er elevernes skyld. Så fremdriftsreformen gør at elever bliver tævet hvis de kommer bagefter nomineret tid (der kræver 70-80 timers arbejde om ugen).

Fordi det er ENORMT hård, begyndte mange at tage en måned eller 2s pause efter Uni hvor man blev i sin a-kasse.

Hvad gør man når eleverne har det så hårdt at de er nød til at tage en pause efter uddannelsen? MERE STRAFF SELVFØLGELIG. Så man giver nu mindre penge til studerende som gør det.

Hvad er næste trin? MERE STRAFF! Så lige nu er regeringen i gang med at planlægge at straffe eleverne endnu hårdere hvis de ikke kan holde til presset.

Vi skal have et halv år skåret af på tiden det tager at uddanne STEM studerende. Hvordan har man tænkes sig at gøre det? Flere rettigheder til eleverne? Mere hjælp til dem? Bedre undervisning? At tjekke undervisere og universiteter bedre efter?

Nej da. Eleverne skal bare STRAFFES NOGET MERE.

Og nu undre de sig så over "hvorfor har vi så højt et frafald?"

1
28. juni 2022 kl. 10:20

Artiklen bærer præg af, "det er de andres skyld".

Tænk engang, hvis de forskellige universiteter kikkede på deres didaktik, deres undervisning, og udviste en selverkendelse ?

Måske matcher de ikke deres studerende ? Så må de kravle ned fra parnasset og møde de studerende på DERES niveau .......

De nævnte årsager er sikkert relevante, men mon ikke selverkendelse og selvransagelse også burde indgå i løsningen ?