Mens vi venter på tyskerne gør Femern klar til start
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Mens vi venter på tyskerne gør Femern klar til start

PLUS.
Henrik Schjøler Dahl er design manager for Femern-tunnellen og står her foran området, der skal fyldes op med udgravningsmateriale og omdannes til et 3 km² stort ‘forland’. I baggrunden ses molen ved færgehavnen. Illustration: Büro Jantzen

Byggestarten på Femer­n­tunnelen er blevet udskudt igen og igen. Men i Rødby­havn er ingeniører, entreprenører og ­arkæologer allerede i gang med at give det 52,6 mia. kr. dyre byggeprojekt en flyvende start.

Kan du se træerne derude? Og rækken af træer bagved? Lige bag dem. Det er dér, byggepladsen kommer til at gå til.« Henrik Schjøler Dahl peger hen langs det græsklædte dige, vi går på. Det er en småkold novemberdag på Lolland, hvor fugtig dis gør det svært at se og forstå, hvor stor en byggeplads det

Læs videre med et PLUS-abonnement

Få adgang til al PLUS-indhold og Ingeniørens e-avis med et PLUS-abonnement.

Som IDA-medlem har du gratis adgang til PLUS-indhold. Læs her hvordan.

statslige bygherreselskab er ved at forberede øst for Rødbyhavn. I skrivende stund fortoner start­datoen sig ligeledes i disen, fordi godkendelsesprocessen på den sydlige side af Femern Bælt endnu ikke er overstået. Til gengæld står det mere klart, hvad der skal ske i og omkring Rødbyhavn. Læs også: Iværksætter om Femern-feber: »Vi er så klar til at gå i gang, at vi dirrer« For at minimere...