Mens DSB forlænger perroner for millioner, bliver IC4-toget kortere

IC4-togene skal køre med fire sammenkoblede togsæt, hvis der skal være plads til alle på myldretidsafgangene mellem København og Aarhus. Men rådgivningsfirmaets Atkins' rapport om IC4-togene, der blev offentliggjort i mandags, fortæller, at IC4 måske aldrig kommer til at køre med fire sammenkoblede togsæt.

Læs også: Her er Atkins' baggrunds-rapport om IC4 - giv os en hånd

'Indtil for nylig var det IC4PT's (den afdeling i DSB, der er ansvarlig for at opgradere de IC4-tog, som DSB modtager fra Ansaldobreda, red.) hensigt at udvikle en Ombygningspakke 3 samtidig med en TCMS-pakke 3 (en opgraderingspakke til togets software, red.). Det ville have tilendebragt IC4PT's program for ombygninger og softwareopgraderinger, som er nødvendige for at kunne køre fire tog i sammenkoblet drift', lyder det i rapporten.

Men DSB er nødt til at betale togleverandøren Ansaldobreda ekstra penge, hvis der skal udvikles en softwareopdatering, som kan få fire togsæt til at køre sammenkoblet. Derfor er status på softwareopdateringen ifølge Atkins, at 'den skal overvejes på et senere tidspunkt'.

DSB har ellers investeret adskillige millioner i at forlænge perronerne - blandt andet på Københavns Hovedbanegård og Århus Hovedbanegård - for at få plads til de fire sammenkoblede togsæt, der har plads til 816 siddende passagerer. Det ville give en kraftig forøgelse af kapaciteten på strækningen, for et IC3-tog, der i dag kører med op til fem togsæt i sammenkoblet drift, har kun plads til 720 passagerer.

Atkins-rapporten blev afleveret 19. oktober, men IC4's programchef, Torben Kronstam, bekræfter, at man stadig ikke ved, om IC4-togene skal opgraderes til at køre med fire sammenkoblede togsæt.

Kan TCMS Package 3 - som er et krav for at køre fire tog i sammenkoblet drift - blive droppet?

'ige nu har togets driftspålidelighed allerhøjeste prioritet, hvilket Atkins-rapporten også anbefaler. Derfor er fokus netop nu på at få opgraderet den nuværende TCMS-pakke 2 til niveau 2.1 og 2.2, hvilket skulle give en bedre pålidelighed. Det er fortsat DSB's ønske, at vi skal køre med fire sammenkoblede IC4-tog, men det ligger lidt længere ude i fremtiden', skriver Torben Kronstam i en mail til Ingeniøren.

Læs også: Rapport: Ansaldobredas første IC4-tog var bedre end DSB's nyere serieproducerede modeller

Du kan også læse mere om rapporten fra Atkins i denne uges udgave af Ingeniøren.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Arbejdet er nu ikke spildt. Der kommer andre og mere driftssikre tog på et tidspunkt, og så er det jo nyttigt til den tid, at have længere perronner.

  • 0
  • 0

816 personer per fem minnuter. 163 per minut eller en bus hvert tyvende sekund. Jernbaner er noget forældet bras.

  • 0
  • 0

Motorveje: 16 biler pr. km vejbane v. 120 km/t 64 biler pr. min. på dobbeltsporet motorvej 96 personer pr. min. på dobbeltsporet motorvej i.e. personbiler er endnu mere forældet bras

  • 0
  • 0

Motorveje: 16 biler pr. km vejbane v. 120 km/t 64 biler pr. min. på dobbeltsporet motorvej 96 personer pr. min. på dobbeltsporet motorvej i.e. personbiler er endnu mere forældet bras

Lad os regne per bane (2,5-3m bredde) Bilen behøver ikke køre lige så stærkt som toget da det skal holde i Slagelse ,Odense og den slags steder. Der kan køres tættere end 60 meter på motorveje.Det er set ihvertfald og der er 4 siddepladser i hver bil i jævnført med togets 816. Biler asfalt er billigere i anskaffelse og vedligehold end stål stål

  • 0
  • 0

Motorveje: 16 biler pr. km vejbane v. 120 km/t 64 biler pr. min. på dobbeltsporet motorvej 96 personer pr. min. på dobbeltsporet motorvej i.e. personbiler er endnu mere forældet bras

Selvom det ikke ændrer på budskabet, så er det vel ikke helt fair at sammenligne max kapacitet for offentlig transport med gennemsnitlig belægning på biler.

I øvrigt forstår jeg ikke Niels Abilgaards kommentar. Mig bekendt er det meget få buslinier, der kører med 20 sekunders drift...

  • 0
  • 0

der er 4 siddepladser i hver bil

Jeg kørte fra Billund til Kbh igår og antallet af biler med mere end en person i var forsvindende lavt, så det er vist en meget god tilnærmelse at påstå at der kun er et sæde i hver bil i denne forbindelse.

  • 0
  • 0

Niels Abildgaard

""Jernbaner er noget forældet bras"".

Der findes MANGE menesker, der ikke har nogen bil og af vidt forskellige årsager ikke kan få det/har det!! De SKAL også have et offentligt transportmiddel, som kan hurtigt transportere dem fra "a" til "b".

mvh

Jens Lindhard

  • 0
  • 0

Hvorfor er der ingen der nævner dobbeltdækkervogne på den lange bane. En opgradering af typen fra Bombardier med lidt blødere sæder samt indretning af (og genindførsel af) togkiosk til de lange strækninger, vil eliminere behovet for disse monsterperroner, der kan være et problem på mindre stationer i det jyske. Vil iøvrigt også minimere tekniske problemer og ja eliminere behovet for IC4 tog der ikke kan køre.

  • 0
  • 0

Plus der vil være plads til at folk kan gå rundt i toget til de finder en plads. Det der er det største problem, med lange 1 etages vogne/ tog er at folk går ind, tættest på stationsbygningen eller adgangsvejene til perronerne. Derved udnyttes vognene længst væk på perronenen ikke og der kan være tomme siddepladser, mens vognene i midten af stammen er overfyldte og folk står i midtergangene.

Så klar fortaller for dobbeltdækker materiel, med gode sæder og ben plads. Som der jo ligesom i alt andet nyindkøb bliver skrevet på listen over ønskede kvalitetter.

  • 0
  • 0

Peak oil. Benzin- og dieselmotorer er noget forældet bras.

De danskere der tror på regeringens energiplaner er ik for kloge. Alternativet til offentlig transport i tog er busser.Glæd jer over privatbiler så længe vi har dem

  • 0
  • 0

Længere perroner er ikke spildte kræfter, det åbner bar at vi i fremtiden kan køre med ICx eller Coradia Duplex eller endnu bedre med TGV Duplex.

  • 0
  • 0

Længere perroner er ikke spildte kræfter, det åbner bar at vi i fremtiden kan køre med ICx eller Coradia Duplex eller endnu bedre med TGV Duplex.

De er stadig ikke lange nok til 2 TVG - der skal man op på 400 m, der er standardlængden. Men det er et spørgsmål, om det kan lade sig gøre at få den længde på Hovedbanegården. Coradia Duplex er leveret ned til 2 vognstog og ICx kan godt være der, hvis man tilpasser konfigurationen.

  • 0
  • 0

[quote]Peak oil. Benzin- og dieselmotorer er noget forældet bras.

De danskere der tror på regeringens energiplaner er ik for kloge. Alternativet til offentlig transport i tog er busser.Glæd jer over privatbiler så længe vi har dem[/quote]

Hvad slags motorer tror du der sidder i busser? Du får tre gæt.

  • 0
  • 0

Plus der vil være plads til at folk kan gå rundt i toget til de finder en plads. Det der er det største problem, med lange 1 etages vogne/ tog er at folk går ind, tættest på stationsbygningen eller adgangsvejene til perronerne. Derved udnyttes vognene længst væk på perronenen ikke og der kan være tomme siddepladser, mens vognene i midten af stammen er overfyldte og folk står i midtergangene.

Så klar fortaller for dobbeltdækker materiel, med gode sæder og ben plads. Som der jo ligesom i alt andet nyindkøb bliver skrevet på listen over ønskede kvalitetter.

Dobbeltdækker materiel ville helt sikkert være godt, men dog ikke i den nuværende udførelse, da den danske jernbane i høj grad er afhængig af muligheden for adskillelse af togsæt til at dække de mindre befærdede strækninger som Fredericia-Sønderborg, Kolding-Esbjerg, Vejle-Struer og Langå-Struer. Et togsæt a la IC3 togene med lavgulvssekstion i hver ende (handikapvenligt), og med en midte i 2 etager ville være interessant (findes det derude?).

  • 0
  • 0

Ja de sæt eksiterer skam allerede og kører i blandt andet Nederland. Problemet er bare at der så skal elektrificeres til Esbjerg og Århus.

Bombardier har følgende sæt til IC drift: http://bombardier.com/en/transportation/pr...

Så skal man bare sørge for at IC3 eller andet lavgulvs materiel kan kører sammenkoblet med dem! Men der kunne man uden tvivl bede om samme type togsæt i en etage!

  • 0
  • 0

[quote][quote]Peak oil. Benzin- og dieselmotorer er noget forældet bras.

De danskere der tror på regeringens energiplaner er ik for kloge. Alternativet til offentlig transport i tog er busser.Glæd jer over privatbiler så længe vi har dem[/quote]

Hvad slags motorer tror du der sidder i busser? Du får tre gæt.[/quote]

Gas,gas,gas og hvordan er strøm lavet gas,VE eller Julemanden?

  • 0
  • 0

Ja de sæt eksiterer skam allerede og kører i blandt andet Nederland. Problemet er bare at der så skal elektrificeres til Esbjerg og Århus.

Bombardier har følgende sæt til IC drift: http://bombardier.com/en/transportation/pr...

Så skal man bare sørge for at IC3 eller andet lavgulvs materiel kan kører sammenkoblet med dem! Men der kunne man uden tvivl bede om samme type togsæt i en etage!

Det togsæt du linker til har det lille problem at det har en maks hastighed på 160 km/t, hvor vi i Danmark gerne skulle op på min 180 km/t (helst 200-250 km/t) for næste togsæt.

Forøvrigt er IC3 ikke lavgulvstog (læg mærke til trinnene næste gang du ser et), og at få Bombadier til at customize et sammenkoblingssystem til IC3 kunne godt blive et nyt IC4-eventyr (/horror story). Stemningen er ikke lige til nye udviklingsprojekter lige nu, men derimod effektivt gennemtestet el-materiel. Hvis man kunne ombygge (kun indmad - ingen elektronik) IR4 til dobbeltdækker kunne man (MÅSKE) snakke om det.

  • 0
  • 0

Martin det er Bombardier der har købt fabrikken i Randers og dermed det firma der har lavet IC3/ ER4 :) IC3 er ikke i sin nuværende udgave et lavgulvs tog, rigtigt. Det jeg mente var at IC3/ER4 skal kunne kører sammenkoblet med nyt materiel. Dog er dette imod EU licitations reglerne. Da det så kræver at Bombardier vinder udbudet. Derfor bør man se til at elektrificere jernbanen og skrotte IC4 og købe nye tog der lever op til de fra starten stillede krav. Danske polikere kan ikke tillade sig at blive ved med at poste penge i et projekt der måske kommer til at virke når der er pumpet 5 milliarder i projektet, igen. For som det er kommet frem i den ny udgivne report, så ville det ikke koste 5-800 millioner mere men 1.2 til 1.4 milliarder og stadig kun være et måske om det kom til at virke. Vel at mærke kun så 3 sæt kan kobles sammen. Udnskyldningen med at det er for dyrt at elektrificere før signalprogrammet er gennemført ser jeg som nonsens, i det man sagtens kunne gå igang med forarbejdet til elektrificeringen inden signalprogrammet. Der skal bankes fundamenter i, sættes master op, broer skal hæves og der skal imunificeres. Så hvis man allerede startede nu ville man samtidig med at signalprogrammet blev sat op kunne hænge kablerne op og imunificere strækningen. Sådan at der både ville være strøm og signal samme dag. Men så langt tænker man ikke i lille Danmark. Alt skal være dyrt når det er offentlige projekter. Ellers virker det jo som discount. Så hellere betale 3 gange så meget som det ville koste i privat regi!

  • 0
  • 0

[quote]der er 4 siddepladser i hver bil

Jeg kørte fra Billund til Kbh igår og antallet af biler med mere end en person i var forsvindende lavt, så det er vist en meget god tilnærmelse at påstå at der kun er et sæde i hver bil i denne forbindelse.[/quote] Århus-Grenå toget kører på størstedelen af afgangene med et sted mellem 2 og 10 passagerer, så ifølge den logik må kapaciteten af et tog regnes til ca 6 personer!

  • 0
  • 0

[quote][quote][quote]Peak oil. Benzin- og dieselmotorer er noget forældet bras.

De danskere der tror på regeringens energiplaner er ik for kloge. Alternativet til offentlig transport i tog er busser.Glæd jer over privatbiler så længe vi har dem[/quote]

Hvad slags motorer tror du der sidder i busser? Du får tre gæt.[/quote]

Gas,gas,gas [/quote] http://www.offshorecenter.dk/olie-gas-rese...

og hvordan er strøm lavet gas,VE eller Julemanden?

Alt det og meget mer.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten