Mens bilen kører: Elektrostatiske kobberplader indsamler mikroplast fra dæk

The Tyre Collective skal opsamle mikroplast fra dæk, der er en mindre belyst forurening. Illustration: The Tyre Collective

Årligt enderomkring 6,1 million ton dækstøv i vores atmosfære og farvande.

Men startup firmaet The Tyre Collective arbejder på en løsning på problemet ved hjælp af en ‘dækstøvsfanger,’ der skal monteres på kørertøjets dæk, skriver CNN.

»Vi ved alle, at dæk bliver slidt ned, men ingen tænker nogensinde over, hvor det materiale går hen,« siger CSO og medstifter af The Tyre Collective Siobhan Anderson til det amerikanske medie.

Sidste år testede The Tyre Collective en prototype, der er monteret på bilens undervogn Illustration: The Tyre Collective

Selve opsamlingen af dækstøv sker ved hjælp af statisk elektricitet. Ligesom når man gnider en ballon op ad en trøje, så kan den efterfølgende sidde oppe i loftet. Samme teknik er blevet overført til dækstøvsopfangeren. Kobberplader bliver elektrisk ladet fra bilens generator. Det skaber et elektrisk felt, som tiltrækker mikroplast fra dækket, der bliver slidt af, mens køretøjet bruges.

»Derefter kan vi rense pladerne og lægge det i en opsamlingsbeholder,« siger Siobhan Anderson til CNN. Hun understreger, at det opsamlede mikroplast kan genanvendes til nye dæk.

Se The Tyre Collective’s video om deres dækstøvsfanger.

Firmaet begyndte som et studieprojekt. Fire kandidatstuderende inden for innovation og design og Andersons baggrund inden for biologi fik gruppen til at fokuserer på det knap så velkendte problem med dækstøv.

Det færdige produkt er stadig under udvikling, men The Tyre Collective håber at kunne komme med en 'soft launch' i 2024. Produktet skal henvende sig til eftermontering til varevogne, der har en regelmæssig vedligeholdelsesplan, som gør det lettere at integrere og rengøre den nye teknologi.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Godt set, især med de tunge elbiler i mente. Men deres løsninger er svært at efter montere, med mindre den kan gemmes væk i skærmkassen. Alt under undervognen, vil blive flået af med tiden.

  • 3
  • 14

...skulle man bare forbyde mikroplast i dæk ??

Det kan vi sikkert bede EU om - de blander sig i alt vigtigt og uvigtigt, måske husker nogen hvorfor vi ikke længere har stænkklapper på biler?

  • 4
  • 28

Dæk er en milliard forretning. For ikke at ødelægge den forretning, er dt vigtigt at dæk slides. I firserne havde man dæk der ikke blev slidt. Bevares de havde et elendigt vejgreb i vådt føre, men i dag er det vel muligt at få skiltene til at vise en passende lav hastighed i vådt føre.

  • 3
  • 26

En undervognsbehandling må naturligvis ikke dække for metallet ;ø)

Kobber irrer hurtigt, specielt i et vådt og salt miljø - så pladerne må vel forventes at skulle skiftes med jævne mellemrum for optimal virkningsgrad.

Tænker at høje spændinger på pladerne kan danne uheldige forbindelser til stel/karosseri (saltstænk, kondens, gnavere/katte/insekter - ja, der kan komme blinde passagerer med køretøjet), og dermed forårsage kortslutninger eller fremskynde rustdannelse andre steder end de steder der umiddelbart er rustbehandlet.

  • 10
  • 1

Mon det også virker i vådt vejr? Så bliver vanddråber jo også indfanget, og det afslidte gummi hvirvler vel heller ikke i samme grad rundt som "indfangbart" støv, når det er vådt.

  • 6
  • 0

Godt spørgsmål, Morten. 👍

Regnvand bliver generelt ikke renset før det ledes ud i nærliggende farvande, gør det?

  • 2
  • 1

En besnærende videopræsentation, men også arketypen på en ensidig salgsvideo.

Dækslid er en brøkdel af det støv, skidt og væske, der hvirvles op af af et bilhjul. Den opsamler vil hurtigt blive fyldt med alt muligt andet end mikroplast.

De fleste dækpartikler vil i sidste ende alligevel falde ned og blive liggende på vejen. Så en smartere løsning ville være at feje/vaske vejene på en mere effektiv måde (uden at sende en sky af partikler i luften). Alternativt kunne man prøve at finde en måde at filtrere regnvandet, der løber fra vejen, som helt sikkert indeholder en masse partikler fra dæk og bremser.

  • 9
  • 1

Slid af dæk giver helt klart problemer, da de afslidte dele er små og derfor betegnes mikroplast. Det er store mængder der tales om, så problemet er reelt. Meget ligger i rabatterne, mens en del skylles af vejen og ender i regnvandssystemet, hvor det skal gennem olieudskiller og slamopsamling før udledning. Her vil noget af dæksliddet blive samlet op, men meget følger med vandet ud i recipienterne, fordi de små partikler kræver en længere opholdstid i stille vand for at synke til bunds. Den forudsætning kan sjældent overholdes, hvorfor de ender i vandmiljøet, hvorfra de ikke kan opsamles.

At nogen får en idé til at løse dele af problemet er prisværdigt. Hvis nogen af de åbenbart mange skeptikere her i tråden har bedre idéer, vil det være godt at få dem bragt på banen. Vi taler jo om et reelt problem.

Dækkene forbedres løbende, men dæk som slet ikke slides er vanskelige at forstille sig, hvis der også skal tages hensyn til trafiksikkerheden.

Det er fint at være skeptisk, men der mangler i høj grad objektivitet og idéer til at komme videre fra den skitserede 1. generations løsning. Så kom på banen med idéerne, hvis I har nogen.

  • 12
  • 1

... kunne jo være at lade et par støvsuger/vejvaske-biler køre en tur på de mest befærdede veje om natten... - Og så se, hvor meget de kan samle op f.eks. på en måned. Det kan vel gøres for et par mill. kroner.

Så kan man omtrentligt beregne, hvor stor en procentdel af de frigjorte partikler, der opsamles, og så politisk beslutte, om projektet skal udvides eller droppes.

  • 3
  • 2

Det er fint at være skeptisk, men der mangler i høj grad objektivitet og idéer til at komme videre fra den skitserede 1. generations løsning. Så kom på banen med idéerne, hvis I har nogen.

Lovgivning der dikterer at sliddele overalt (dæk, bremseklodser, skiver, lejer, løbesko osv) skal have den egenskab at de frigjorte partikler skal nedbrydes til naturligt forekommende partikler og forbindelser i naturen og ikke må have nogen giftvirkning i processen.

Det burde ikke være noget urimeligt krav.

  • 5
  • 2

Når man gennem mere end hundrede år har forsket sig frem til dæk med større friktion og holdbarhed, så er det svært at forestille sig, at de også kan blive miljøvenlige! Jeg kunne jo foreslå, at partiklerne skal kunne opløses af regnvandet og danne gødning for vejkantens blomsterflor. - Ikke kun gummitræer!

Så vil bier og sommerfugle igen blive glade, og biodiversiteten (vor tids nye religion) vil vokse sig stor og stærk. Næsten gratis!

  • 2
  • 3

Dækkene forbedres løbende, men dæk som slet ikke slides er vanskelige at forstille sig, hvis der også skal tages hensyn til trafiksikkerheden.

Med et dæk uden mønster, vil et krav om lav hastighed i vådt føre, være en nødvendighed. Det vil øge trafiksikkerheden

Dæk uden mønster slides også så jeg er ikke sikker på jeg forstår hvorfor det ville være en fordel på en vej.

På et tog slides hjulene også og de har ikke noget mønster. Til gengæld er partiklerne en jern-kul legering der hurtigt oxiderer og ikke må formodes at have nogen giftvirkning.

Mine sko har lædersåler - der tror jeg også naturen har metoder til at håndtere partiklerne fra slid. Det samme fra en bomulds eller linnedsskjorte. Min fleecetrøje og dækkene på bilen er jeg mere tvivlende overfor.

Hvis fabrikken udledte 100 gram mikroplast i naturen under produktionen af et bildæk er jeg overbevist om at produktionen ville blive stoppet med det samme. At produktet i brug forurener burde møde tilsvarende sanktion - naturligvis med en overgangsperiode.

  • 1
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten