Menneskelig fejl er sandsynlig årsag til afsporing af højhastighedstog

Afsporingen skete i de allertidligste morgentimer. Illustration: Polizia di Stato

Meget tyder på, at det kan have været et sporskifte i forkert position eller en anden fejl på sporet, som var skyld i at et italiensk højhastighedstog blev afsporet i Norditalien i går morges.

Toget, den såkaldte "Freccia Rossa" eller "Røde Pil" som forbinder nord og syditalien, havarerede tyve minutter efter afgang fra Milano mod Bologna nær byen Lodi.

To lokomotivførere blev dræbt på stedet, da lokomotivet kørte af sporet med 300 kilometer i timen og fortsatte ind i et arbejdskøretøj, imens vognen bagved væltede. En ansat i togselskabet og en passager blev alvorligt kvæstet, imens 26 andre fik mindre skader.

Når det trods alt ikke endte værre, skyldes det givetvis, at der var tale om en tidlig morgenafgang, som kun omkring 30 passagerer havde løst billet til. Kun en sad på i forreste vogn, som var indrettet til business class. Et par stykker sad i hver af de næste vogne.

Sporarbejde kort før ulykke

Ifølge nyhedsbureauet AP og dets italienske pendant ANSA havde der været sporarbejde i området en-to timer før ulykken, og hypotesen er, at der her blev begået en fejl, som forårsagede afsporingen.

Ifølge AP siger den lokale anklager i Lodi, Domenico Chiaro, at »sporskiftet var i en position det ikke skulle have været«, imens ANSA's udlægning snarere tyder på, at sporarbejdet på en eller anden måde var afsluttet mangelfuldt.

Anklageren understreger, at der også undersøges andre teorier, men at en menneskelig fejl er hovedhypotesen

»Som I ved, var der vedligeholdelsesaktiviteter i gang på den skinnestrækning. Vi forsøger at sætte os ind i, hvad det var for aktiviteter, som var i gang, og hvad forbindelsen er til ulykkesårsagen,« siger Domenico Chiaro til ANSA.

»Vedligeholdelsesarbejde gennemføres, fordi noget er i stykker - ellers var der ingen grund til at være der klokken 4.30 om morgenen,« siger han.

Ingen terror eller sabotage

De italienske myndigheder har allerede nu afvist, at sabotage eller terror kan have været årsag til afsporingen. Togets sorte boks er blevet fundet og bliver nu undersøgt.

Øjenvidner fortæller om dramatiske sekunder. En sammenligner ifølge AP ulykken med at være i en rutschebane i 20 sekunder.

»Toget kørte virkelig hurtigt. Pludselig mærkede jeg et voldsomt slag. Et meget højt brag. Jeg troede jeg var død. Jeg lukkede øjnene og bad,« fortæller en anden til den italienske avis Liberta.

Han og en kammerat var fanget i toget i 15 minutter efter havariet, før de fandt et hul de kunne klemme sig ud af. Politiet måtte hjælpe andre passagerer ud.

"Røde pil"-toget, som forlader Milano tidligt om morgenen og når Salerno lidt syd for Napoli ved middagstid, er populært blandt især forretningsrejsende og turister.

Det seneste alvorlige toguheld i Italien var i 2018. Dengang døde tre, da et fyldt tog blev afsporet i samme område på grund af dårlig vedligeholdelse af skinnerne.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Undskyld mig men ved at skrive de 2 eneste lokomotivfører kommer det i mine ører til at lyde som om de ikke regnes for noget i forbindelse med sådan en ulykke. Mvh en lokomotivfører

  • 5
  • 1

Et sporskifte har været stillet til et blindspor, og på blindsporet holdt et arbejsdskøretøj.

På en moderne strækning med tilladt hastighed over 100 km/t burde signaler etc. da forhindre at der kan gives en køretilladelse til strækningshastighed, og der burde være en eller anden form for togkantrol, men ikke nødvendigvis ETCS. Hvis strækningens tilladte hastighed er over 200 km/t er ydre signaler ikke længere nok til at kunne sikre kørslen - og sporskifter der ikke sikret retstillet burde ikke forekomme.

Eller er jeg bare en sur mandagstræner, der ved bedre end andre hvordan tingene skulle være gjort?

(Og nej - jeg er ikke i jerbanesektoren)

  • 8
  • 0

Du har helt ret. Artiklen er misvisende. Har selv kørt med dette tog. Kører kun 300km/t syd for Rom og 250km/t et stykke nord for Rom, da det her kører på separat spor. På Po sletten køres der maks 180km/t da det er på spor der er fælles for alle tog. Hvis et tog blev afsporet med 300km/t ville skaderne have været massivt større.

  • 2
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten