Mekanikere hjalp uden at vide det O-ring ind i landingsstel
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du både vores brugerbetingelser og at Mediehuset Ingeniøren og IDA group ind i mellem kontakter dig angående events, analyser, nyheder, tilbud etc. via telefon, SMS og e-mail. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Mekanikere hjalp uden at vide det O-ring ind i landingsstel

Ifølge Havarikommissionen har det krævet »en næsten umulig række af uheldige sammentræf« at få en 14 millimeter O-ring ind på et sted i understellets hydrauliske system, hvor den kunne blokere hjulene, så et Dash-fly måtte nødlande.

Dødtrætte teknikere fra Havarikommissionen har efter flere dages hårdt arbejde endelig fastslået, hvordan en 14 millimeter stor O-ring endte i det hydrauliske system på et fly af typen Dash-8 Q400 og forhindrede landingshjulet i højre side i at klappe ud.

Årsagen til, at 40 passagerer måtte styrte ud af et nødlandet Dash-fly i Kastrup for lidt over en uge siden, skal findes i en meget lang kæde af uheldige sammentræf, der begyndt omkring den 16. oktober og endte med, at en mekaniker uheldigvis hjalp en O-ring ind i understellets hydrauliske system.

Den 16. oktober udskiftede mekanikere fra SAS en særlig ventil, også kaldet en soleniod sequence valve (SSV), der manglede en O-ring. Havarikommissionen har slået fast, at netop den manglende O-ring er identisk med den O-ring, som sad fast i en begrænser på siden af understellets aktuator, blokerede hydraulikken og umuliggjorde, at hjulet kunne komme ned.

På tegningen over flyets hydrauliske system kan man cirka midt i se den såkaldte solenoid sequence valve (SSV) til højre for rear door actuator. Det var fra denne SSV, at den 14 millimeter store o-ring vandrede over til den såkaldte main gear retraction actuator efter at være hjulpet forbi den såkaldte mechanical sequence valve.

Ifølge Havarikommissionens oplysninger har der ikke tidligere været problemer med, at en O-ring fra dette sted er endt i det hydrauliske system. Filterelementer placeret sammen med O-ringen er dog tidligere blevet fundet i hydraulikken, og selvom det »ikke er særlig godt«, så har det ikke haft store konsekvenser, siger Torkil Eriksen, chef for Havarikommissionen.

Teknikere hjalp O-ring ind i systemet

Den løsrevne O-ring fandt dog ikke selv vej til begrænseren på understellets aktuator. Selv kunne O-ringen kun vandre gennem systemet, indtil den blev bremset af en anden ventil, kaldet en mechanical sequence valve (MSV).

I den blev den ødelagte O-ring siddende indtil den 22. oktober, da teknikere udskiftede netop denne MSV, lige bortset fra tilslutningsstudsen, hvor O-ringen gemte sig.

Til udskiftningen af ventilen havde teknikerne nemlig modtaget et vedligeholdelsesdokument, der fortalte, hvordan man skal foretage udskiftningen på et næsehjul, der i udgangspunkt har samme system som hovedunderstellet.

Men for at bruge vedligeholdelsesdokumentet til at lave udskiftningen på et hovedunderstel, så er det nødvendigt at bytte rundt på tilslutningsstudserne fra den afmonterede MSV til den nye MSV.

»I forbindelse med udskiftningen af MSV kunne O-ringen, fundet i den blokerede begrænser i aktuatoren, blive omflyttet fra den ene side af MSV til den anden side, skjult i en tilslutningsstuds, uden at dette ville komme til vedligeholdelsespersonalets kendskab,« fremgår det af Havarikommissionens redegørelse.

Sagt med andre ord så hjalp mekanikerne den lille O-ring forbi sin forhindring uden at vide det, forklarer Torkil Eriksen fra Havarikommissionen.

»Det er simpelthen utroligt, at det kan ske. Det kræver en næsten umulig række af uheldige sammentræf, og det er ikke muligt for en mekaniker at opdage problemet,« siger han.

Havarikommissionen: »Billedet er fuldendt«

De seneste dage har teknikere fra Havarikommissionen, flyproducenten Bombardier, landingsstelsproducenten Goodrich og SAS arbejdet i døgndrift for at udelukke alle muligheder, og Torkil Eriksen er meget sikker på, at »billedet af årsagen til hændelsen er fuldendt«.

Nu vil Havarikommissionen skrue ned for strømmen af foreløbige redegørelser, der de seneste dage er blevet udsendt løbende, så medarbejderne kan få noget søvn, og efterforskningen kan koncentrere sig om andre ting.

»Vi har følt os stærkt forpligtet til at opklare det her hurtigst muligt. Flyselskaber verden over har haft stor interesse i at få en afklaring. Det har de fået nu,« siger han.

Kommentarer (6)

"Den 16. oktober udskiftede mekanikere fra SAS en særlig ventil, også kaldet en soleniod sequence valve (SSV), der manglede en O-ring. "

Underligt at man ikke søger efter den O-ring, der mangler; denne forsvinder ikke af sig selv.
Mon man går ud fra at den ikke kan "lave ravage" andre steder i systemet.

  • 0
  • 0

Man glemmer ikke at montere en o-ring. Havde man fundet o-ringen, havde man måttet lede efter den manglende del af ringen.
Svært uheldigt! Godt fundet!

  • 0
  • 0

Til Bent - ja vil fik "som sædvanlig" en pædagogisk skolelærerforklaring fra systemet der frifinder hele raden i ansvarts-kæden , og "sjovt nok" :-( over 6 til 9 måneder før normal svar-, sagsbehandlingstid - etaterne ellers påberåber sig.
Måske for at flyende kan indsættes til juletrafikken ?
Helt ærlig - jeg havde ikke forventet andet.
Mvh. Arne

  • 0
  • 0