Megawatt-elbil er nu den hurtigste på legendarisk, tysk racerbane
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Megawatt-elbil er nu den hurtigste på legendarisk, tysk racerbane

6 minutter og 45,9 sekunder. Det er den nye rekord på Nürburgrings Nordschleife, sat 12. maj.

NIO EP9 hedder rekordbilen, som for mange nok er et ukendt navn - den kinesiske bilproducent Nio har kun eksisteret i tre år.

Men det er noget af en milepæl: Bortset fra rene racerbiler er det nu en elbil, der er den hurtigste bil på den legendarisk racerbane i Tyskland.

Slog egen rekord

Den 20,832 kilometer lange og kuperede nordsløjfe (‘Ringen’) er målestokken for de fleste bilproducenter, ikke mindst nye og ambitiøse producenter i angrebsposition.

Nio var også i Nürburg i oktober sidste år. På en lidt fugtig efterårsasfalt blev der sat rekord for elektriske biler med en rundetid på 7:05,12. Det blev dermed demonstreret, at elbiler kan mere end bare vanvittig acceleration og ligeudkørsel, sådan som enkelte bilproducentchefer har påstået.

Den 43-årige skotte Peter Dumbreck sad bag rattet og havde mere optimale forhold den 12. maj og slog dermed sin egen rekord med hele 19,22 sekunder.

Og nu er det desuden ikke bare en elbilrekord. Det er ganske vist uklart, hvilken kategori den elektriske supersportsbil havner i. Nio har selv sagt, at de har sat rekord for produktionsbiler, mens den opdaterede Wikipedia-oversigt har EP9 på listen over biler, som ikke er serieproducerede. Uanset hvad er NIO EP9 hurtigere end dem alle.

Tidligere rekorder

Tidligere var det Pagani Zonda R, som havde rekorden for biler i kategorien ‘non-series/non-road-legal’ med en rundetid på 6:47,50 sat for snart syv år siden.

Pagani Zonda R havde tidligere Nürburgring-rekorden. Illustration: Pagani

Når det gælder serieproducerede biler, satte Lamborghini 5. oktober sidste år rekord med sin Huracán LP 640-4 Performante. Den klarede nordsløjfen på 6:52,01.

Lamborghini er også tidligere kommet under syv minutter med en Aventador SV (6:59,73). Begge gange er det den italienske bilproducents egne testchauffør, Marco Mapelli, som har siddet bag rattet.

Lamborghini Huracán Performante. Illustration: Lamborghini

Porsche 918 Spyder, for øvrigt også den med elmotorer, men også en med en V8-motor, har klaret en rundetid på 6:57.

Porsche 918 Spyder. Illustration: Dr. Ing. h. c. F. Porsche AG

Skal lave 16 biler

NIO EP9 har fire motorer og tilhørende gearkasser, som tilsammen leverer 1 MW (1.360 hk) til hjulene og ydelser, som matcher 0-200 kilometer i timen på 7,1 sekunder og en tophastighet på 313 kilometer i timen.

De to separate lithium-ion-batterier, som tilsammen vejer 635 kg og i øvrigt kan byttes på otte minutter, skal i teorien give en rækkevidde på 426 kilometer. Hvor langt batterierne rækker i rekordtempoet på Nürburgring er dog et åbent spørgsmål.

Ud over kraftoverskuddet har EP9 yderligere et es i ærmet: Selv et køretøj som dette kan udrustes med selvkøringsteknologi. I februar klarede en EP9 en runde på Circuit of the Americas (Cota) på 2 minutter, 40,33 sekunder - autonomt. Bilen satte desuden rekord samme dag, med chauffør, med en rundetid på 2:11,30 på den relativt nybyggede F1-bane i Austin, Texas.

Hidtil er der produceret seks biler for udvalgte Nio-investorer, og selskabet har for nylig besluttet, at de skal producere yderligere ti eksemplarer. De bliver solgt for 1,48 millioner dollars.

NIO EP9 skal efter planen produceres i 16 eksemplarer i alt. Illustration: NIO

Sportsvognen er i den ekstreme ende af, hvad Nio går og sysler med. På en bilmesse i Shanghai for knap en måned siden fremviste startup-firmaet hele elleve modeller. En af nyhederne var den elektriske SUV ES8. Den er målrettet det kinesiske markedet og sættes i serieproduktion senere i år.

I løbet af året skal NIO starte produktionen af den elektriske, højloftede syvsæders ES8 for hjemmemarkedet. Illustration: NIO
Emner : Elbiler
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

"NIO EP9 har fire motorer og tilhørende gearkasser..."
Der er jo ingen gear som sådan. Hvad bruges gearkasser så til? Er der evt. udveksling mellem motor og hjul?

  • 3
  • 0

Fantastisk at en elbil nu kan køre hurtigere Nürburgring Nordschleife banerunde end nogen anden vejgodkendt bil. Rekordtiden er selvfølgelig hjulpet af at EP9 har separat motor for hvert hjul og torque-vectoring, ligesom andre supersportsvogne som Rimac Concept One og Mercedes SLS AMG ED.

Jeg har liste her med elbil banetider på Nürburgring Nordschleife.

Håber at Rimac Concept One og Renault Zoé E-Sport også en dag vil blive testet på Nordschleife.

  • 5
  • 0

Rekordtiden er selvfølgelig hjulpet af at EP9 har separat motor for hvert hjul og torque-vectoring, ligesom andre supersportsvogne som Rimac Concept One og Mercedes SLS AMG ED.


Og så selvfølgelig at bilen er opbygget som en optimal racerbil.

Det er bemærkelsesværdigt at den kun er den 3. hurtigste elbil i verden, i acceleration fra 0-60 mph.

De to hurtigste er såmænd Tesla Model S P90D og P100D. ;o)

https://en.wikipedia.org/wiki/NIO_EP9#Perf...

  • 5
  • 0

Med kravene til støj, kan det næppe komme som en overraskelse at en elbil er hurtigst.
Koenigsegg f.eks, kan ikke teste deres One, da den larmer for meget.
Fair nok, men svært at få hyperbiler med ICE motor ned på det tilladte niveau.

Trist, da Nürburgringen altid har været den ultimative målestok for producenter.

  • 2
  • 4

Alle 4 motorer er gearet med 1:4,283 så der er som du korrekt antyder ikke tale om en gearkasse som vi kender traditionelt fra biler hvor du kan skifte gear, men en fast gearing som er meget normal når man snakker el-motorer.

  • 9
  • 0

Motor opbygning er et kompromis, lavere omdr. kræver en motor der er større i omkredsen og består af flere spoler end de hurtigere elmotorer.
Muligvis er der ikke plads til de højere og bredere motorer i bilen på grund af chassis, batteri eller lignende.

På droner bruger de "langsomme" motorer generelt mere strøm og lavere spænding for samme effekt.
Da det for det meste giver højere tab at switche høj strøm end høj spænding, så kan det også være grunden til, at der bruges hurtigtgående motorer.

  • 6
  • 0

Nu begynder det at ligne noget. En elbil der kan konkurrere i manøvredygtighed og dermed have gode køreegenskaber, ellers kan man ikke nå rundt på den tid.
Så venter vi bare på en downsizing så konceptet kan købes for menneskepenge.

  • 3
  • 0

Jeg kan ikke finde information på kapaciteten af batteriet nogen steder. Hvis man skalerer op proportionelt med vægten på Tesla S' batteri til NIO EP9's 635 kg batterier, så ender man med ca 100kWh, eller ca. 6 minutter med speederen i bund.

Nu vil der komme en del energi retur fra det regenerative bremsesystem på Nurburgring, der er særdeles krævende, men tvivler på at den kan nå to gange rundt.

Vil også gerne vide hvilke dæk der blev kørt på, det kan man heller ikke finde nogle steder. Racing slicks giver typisk 20-30 sekunder på en omgang for de rigtigt hurtige sportsvogne.

  • 0
  • 1

En elbil der kan konkurrere i manøvredygtighed og dermed have gode køreegenskaber, ellers kan man ikke nå rundt på den tid.


Det er såmænd ikke Teslas manøvredygtighed og køreegenskaber, der gør, at Teslas biler ikke er med helt oppe på ranglisten. Det er for dårlig køling af motor og batteri. Der afsættes megen varme, når man hele tiden pumper et par hundrede kW ind og ud af batteriet og forbruger eller genererer samme effekt i motorerne. Så vidt jeg husker, er det primært kølingen af motorerne, der ikke er god nok.

  • 2
  • 0

Thrust SSC er den hurtigste

Det må være en joke - den hurtigste måde Thrust SSC kan nå rundt på Nordschleife er som fastspændt på en lastbiltrailer efter en racetruck ført af Sabine. Det vil være omkring 20minutter.

Hvis Thrust SSC køres alene skal farten være måske 50km/t på grund af bremserne og styrevinklen - hvis altså affjedringen kan holde til det.

  • 2
  • 0

Det er såmænd ikke Teslas manøvredygtighed og køreegenskaber, der gør, at Teslas biler ikke er med helt oppe på ranglisten. Det er for dårlig køling af motor og batteri.

Det er nemlig korrekt. En Tesla S kan kun klare en halv omgang på Nordschleife for fuld pedal inden man man dæmpe tempoet.
Og hvorfor har man så ikke lavet den med kraftigere køling? Naturligvis fordi det ikke er en racerbil. Ingen gider betale for egenskaber, der kun er brug for hvis man kører baneløb med bilen.

Men her til efteråret starter så Tesla S løbsserien, med biler der er specielt ombygget til formålet. Gade vide om ikke vi får sådan en at se på Nordschleife. Det bliver spændende.
Foreløbig ved vi bare om dem, at de kommer til at klare 0-100 km/t på lige under 2 sekunder.

  • 2
  • 1

Kjeld, det er en ok overvejelse og det er muligvist muligt men som udgangspunkt er en motors effekt proportionalt med omdrejningshastigheden pga en grundliggende fysisk sammenhæng mellem volt og bevægelse. Jo hurtigere jo højere spænding kræves der for bare at holde trit med bevægelsen.
Simpelt eksempel er en motor der drejer ved 10000rpm når du tilføjer 100V. Selvom der ingen belastning er overhovedet så vil den ikke dreje hurtigere. Hvis du så tilføjer 200V bliver det dobbelt RPM.
Det er ikke fordi den kæmper med noget, men grundliggende fysik dikterer at der holder de trit.
Og spænding kan du forøge i en motor uden opvarming modsat ampere. Ampere giver drejningsmoment, Volt giver rpm. Ampere er termisk begrænset, volt er kun begrænset af hvornår den falder fra hinanden pga centrifugalkraft. Så hvis du kan firdoble rpm så får du 4x effekt. I samme motorstørrelse.
Direkte på hjulet er ret lave rpm for en motor selv ved 350km/h så der spilder man en del potentiale/vægt.
Det er derfor Tesla har så stor success med acceleration på en 1:10 gearet motor. Motoren skulle være dramatisk meget større for at gøre det samme uden gearing.
MEN, fordi det er meget elegant helt uden gearkasse så er det ikke utænkeligt at en permanent magnet motor eller 4 kunne være elegant i en praktisk bil. Mere effektivt og mindre der kan gå i stykker.
Endnu bedre med motor i hjulene så der slet ingen drivaksler er men det er lidt svært at gøre det så kompakt.
Og den ultimative elegance er hvor fartøjet er helt solid state uden hjul, uden roterende dele hvor felterne driver det frem alene. Til lands, til vands og i luften og i rummet.

  • 0
  • 2

en grundliggende fysisk sammenhæng mellem volt og bevægelse. Jo hurtigere jo højere spænding kræves der for bare at holde trit med bevægelsen.

De fleste elbiler kører nu med AC-motorer, og så er det snarere frekvensen, vi skal have med. Men du har stadig ret i, at den inducerede spænding i stator forårsaget af en rotor med permanente magneter er proportional med omdrejningerne. I de fleste elbiler med AC synkron PM-motor har man alligevel en ret begrænset topfart på 120-160km/t, så det gør ikke noget i praksis.
De hurtigere hybridbiler har gearskifte på elmotoren. VAGs GTE-serier har elmotoren siddende på svinghjulets plads, dvs før ICE motorens mere eller mindre konventionelle gearkasse. BMW i8 har to gear på elmotoren foran og en hel masse andre gear på benzinmotoren bagi.
Tesla benytter asynkron / induktionsmotor, som ikke har problemet, fordi magnetiseringen i rotoren falder med momentet (som er markant lavere ved max omdrejninger)

Volt er kun begrænset af hvornår den falder fra hinanden pga centrifugalkraft

Høj spænding kræver også bedre isolering i viklingerne for at undgå gennemslag samt anden power elektronik. Vi kommer til at se 8-900V batterisystemer fra Audi og Porsche i en nær fremtid til deres store elbiler. Jeg er ikke bekendt med motorspændingerne, men det er klart, at det alt sammen handler om omkostningsoptimering af P = U x I.

  • 2
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten