Mediehuset Ingeniøren skifter navn

I de seneste tid har Mediehuset Ingeniøren udkommet med en hel række nye medier, henvendt til professionelle. Og flere er på vej. Derfor skifter vi navn til Teknologiens Mediehus.

Ingeniøren er med 126 år på bagen Danmarks ældste teknologimedie. Både på print og digitalt skriver Ingeniøren til en bred skare af danskere med vidt forskellige tekniske baggrunde. Men både Ingeniøren og mediehusets syv andre titler taler også til en bredere skare af danskere, der interesserer sig for teknologi i almindelighed og teknologiens møde med vores samfund i særdeleshed.

»For at understrege det, og for at understrege vores mission om at bygge bro mellem teknologiens specialister og de digitaliserede samfund, skifter mediehuset navn til det bredere ‘Teknologiens Mediehus’«, siger administrerende direktør Christina Blaagaard.

I det forgangne år har huset lanceret seks nye medier, som sammen med Ingeniøren og it-mediet Version2 dækker teknologi meget bredt under den samme paraply.

Vi er stadig Ingeniøren

Husets flagskib er fortsat Ingeniøren, som i dag er så tæt, man kan komme på et omnibusmedie inden for teknologiens verden.

»Ingeniørens emnefelt er ikke længere forbeholdt ingeniørerne. Teknologi er i dag en integreret del af alle aspekter af samfundet og hverdagslivet, og det vil vi gerne understrege med det nye navn. Som Teknologiens Mediehus vil vi fasttømre vores rolle som teknologiens omnibusmedie, der sikrer, at teknologien bliver kendt og forstået, og at samfundsbeslutninger bliver taget på et oplyst grundlag - også når det gælder det teknologiske aspekt«, siger chefredaktør Trine Reitz Bjerregaard.

Fortsat vækst

Huset vil også i de kommende år udbygge porteføljen af nye medier, emner og perspektiver.

Teknologiens Mediehus har over 150.000 ugentlige læsere på print, godt 500.000 månedlige brugere på sine webmedier og 80.000 registrerede modtagere af nyhedsbreve. Den store kreds af brugere tæller beslutningstagere i de danske teknologivirksomheder, det politiske liv samt teknologiens specialister og alment teknologi-interesserede borgere.

Med udgangspunkt i jobplatformen Teknologiens Jobfinder formidler mediehuset adgang til over 100.000 kandidater i det attraktive marked for teknologi-specialister.

Teknologiens Mediehus A/S er ejet af Ingeniørforeningen, IDA samt pensionskasserne DIP og ISP. Huset er ledet af en direktion udpeget af en professionel bestyrelse.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Tillykke med det nye navn. Og alle de mange nye aktiviteter.

Men det efterlader os med mindre og mindre tilgængeligt stof, når man bare er medlem af IDA og ikke ønsker at sende penge efter flere af de forskellige medier.

Desværre oplever jeg også at papir-ingeniøren kun kommer når jeg skriver efter den og får eftersendt en tre-fire eksemplarer.

|<

  • 10
  • 1

Klinger ovenstående ikke en "anelse" hult, taget i betragtning, at vigtige emner nu gemmes bag en reelt uoverstigelige betalingsmur? Ikkemedlemmer er, i praksis, totalt afskåret fra adgang til betalingsramte artikler. Det er bedrøveligt, det er kommet hertil! På trods af, vi er flere der ønsker at betale for artikeladgang.

  • 15
  • 3

Hvis I er i gang med at ekspandere, hvad med at indbyde teknikere til at skrive artikler for teknikere eller måske ligefrem ansætte nogle teknisk kyndige mennesker i redaktionen. For mit eget vedkommende er jeg ligeglad med sprogets lækkerhed, blot artiklerne indeholder noget teknisk tyngde.

Måske ligefrem en ordning hvor IDA medlemmer bidrager med teknisk stof og får hjælp af en journalistisk ghost-writer fra redaktionen? Man kan jo så passende betale de bidragende IDA medlemmer med et årsabonement på et af de dyre specialabonementer :)

  • 3
  • 2

Hej Klaus Som medlem af ida får du ikke mindre og mindre tilgængeligt stof. Avisen, ing.dk og Version2 kører videre, uagtet nye nichemedier, der alle er en ekstra aktivitet. Tværtimod vil nye kolleger fra nye pro medier inspirere resten af redaktionen. Som medlem af ida har du adgang til alle artikler på ing.dk. Også Plus artikler. Mht leverance af avisen har jeg ingen ide om problemer med distributionen. Ved ikke om det er posten eller ida, der sørger for det. Beklager.

mvh Henrik Heide Redaktionschef

  • 1
  • 0

Hej Kristian Når det handler om rent tekniske artikler, skrevet af specialister, har vi alle vores blogs. Her er der fri adgang til at gå så meget i dybden, som man vil. Derudover har vi vores kronikker. Når det handler om vores publicistiske stof, ser vi det som vores opgave at formidle til en bred gruppe af læsere med interesse for teknologi. Men vores journalister (og skrivende ingeniører på redaktionen) har grupper af fagfolk, som de mødes med for at diskutere, hvad der er vigtigst at holde øje med og formidle for tiden.

mvh Henrik Heide Redaktionschef

  • 1
  • 0

@Klaus Kolle. Vi laver, som Henrik Heide skriver, ikke mindre til vores IDA-abonnenter i takt med, at vi åbner nye medier. De historier, der produceres i PRO-medierne ville ikke være lavet, hvis vi ikke havde disse medier. På længere sigt skulle denne satsning tværtimod gerne give os kræfter til at lave mere god journalistik på Ingeniøren. Som IDA-medlem har du adgang til PLUS-universet. @John Johnansen, du har fuldstændig ret i, at vi ikke længere giver al vores gode journalistik gratis væk - det er der simpelthen ikke forretning i. Som gratist har du dog stadig adgang til en del artikler dagligt. For 1450 kroner får du adgang til Ingeniøren hver uge og ekstra PLUS-indhold i et år. Om det er prisen værd er selvfølgelig en subjektiv vurdering - du kan jo afprøve med et gratis prøveabonnement. Men at det er dyrt at producere kvalitetsjournalistik og at de gamle forretningsmodeller, der primært byggede på annoncer, ikke længere kan betale det alene, er et faktum, som vi som medieforretning er nødt til at handle på. Vi følger udviklingen i mikrobetalinger løbende, men som det ser ud pt. er der ikke en gangbar løsning for os. @Jens Bækgaard priserne finder du under vilkår - men du kan også få linket her: https://pro.ing.dk/priser-og-abonnementsvi... Pro-medierne er målrettet professionelt brug, hvorfor tilbuddene er målrettet virksomheder, der oftest køber til flere brugere ad gangen. Du er altid velkommen til at ringe til vores sælgere for at få et tilbud. @Kristian Glebjøl, vi har allerede ingeniører og andre teknologiprofessionelle i vores bloggerunivers, som vi i øvrigt løbende forsøger at udvide. Der giver mulighed for en anden faglig debat end journalistikken. Men der er stor forskel på journalistisk vinklede artikler og fagteknisk indhold - begge dele er vigtigt for os at have, men et medie med udelukkende sidstnævnte vil have en helt anden profil end Ingeniøren i dag. Ingeniøren er et publicistisk omnibusmedie, der bringer teknologiens stemme ud i samfundsdebatten, og det ønsker vi fortsat at være.

Mvh Trine Reitz Bjerregaard, chefredaktør

  • 0
  • 0

Man vil gerne fange andre end rene ingeniører, og mener man henvender sig til hele befolkningen.

Så medlemmer af IDA betaler vel det samme som ikke-medlemmer for PLUS-adgang? Antal medlemmer af IDA: 117.000 (https://ida.dk/ida-star/organisationen) PLUS-abonnement: 1450kr Indtægter for Ingeniøren: 169.650.000kr

Det er da alligevel rimelig imponerende. Eller betaler IDA's medlemmer en anden pris, og Ingeniøren prissætter sit abonnement så højt, at man aktivt forsøger at holde andre ude, og ovenstående er en omgang salgsgas til eventuelle annoncører?

Man kan jo ikke tillade at brokke sig over noget der er gratis, men prissætningen for abonnementet er i min optik alt alt for høj, og man holder folk ude. Det kan vel ses direkte i antallet af kommentarer til PLUS-artikler. Det er en skam, da en stor del af ing.dk er debatten. Artiklerne er en god start på en diskussion, men debatten er mindst lige så god, ofte faktisk mere relevant end selve artiklen.

  • 7
  • 0

men et medie med udelukkende sidstnævnte vil have en helt anden profil end Ingeniøren i dag. Ingeniøren er et publicistisk omnibusmedie, der bringer teknologiens stemme ud i samfundsdebatten, og det ønsker vi fortsat at være

Hej Trine og Henrik,

Tak for jeres svar. Et publicistisk omnibusmedies indholdsmæssige omfang skal vel defineres i forhold til den relevante målgruppe. I og med at "Ingeniøren" må formodes at være et fagblad der henvender sig til "ingeniører og andet godtfolk fra IDA's medlemskartotek " vil et passende teknisk niveau og indhold være noget andet end et generelt omnibusmedies. F.eks. må alle læsere formodes at forstå elementære mekaniske, kemiske og matematiske begreber, der muliggør en langt mere detaljeret og præcis beskrivelse af tekniske problematikker end normalt dansk tale/skrivesprog. Rent faktisk er det jo den lingo vi internt benytter når vi snakker med hinanden.....

I og med at jeres kernelæsere er teknisk kyndige skal der en del til før man føler sig imponeret eller ligefrem bedre oplyst efter gennemlæsning af en artikel. Det er her jeg tror at I kan opnå noget ved at inddrage flere teknisk kyndige skribenter.

Sidst men ikke mindst: Jeg forstår at det også handler om annonceindtægter, men gennemtænk lige dette en gang til: Hvornår har en psykolog sidst købt en dampgenerator? Hvad det må dreje sig om for jer er at optimere antallet af relevante klik på annoncer fra relevante læsere. Når nu annoncerne reklamerer for hard-core teknik må 10 klik fra hard-core teknikere være mere værd en 100 klik fra tilfældige læsere.

Mvh

Kristian

  • 7
  • 0

Jeg er IDA medlem og har derfor adgang til Plus indholdet. Det meste af det jeg læser er via link i nyhedsbrevene men også fra ing.dk og version2.dk. Men en ikke ubetydelig del af de link der ser interessante ud der til PRO indhold jeg ikke har adgang til !

  • 2
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten