Medie: Tysk godkendelse af Femern-forbindelsen udskudt endnu en gang
more_vert
close
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Medie: Tysk godkendelse af Femern-forbindelsen udskudt endnu en gang

Illustration: Femern Sund Bælt

OPDATERET: Endnu et halvt års forsinkelse ser nu ud til at ramme Femern-forbindelsen. Ifølge mediet Finans får den danske bygherreorganisation Femern A/S nemlig ikke de slesvig-holstenske myndigheders godkendelse til at gå videre med projektet til sommer, som både Femern A/S og de danske transportpolitikere havde regnet med.

»Myndighedsgodkendelsen af Femernprojektet er udskudt. Det har vi fået bekræftet af både ministerpræsident Daniel Günter (CDU) og erhvervsminister Bernhard Bucholz (FDP),« siger Sandra Redman, der sidder i Slesvig-Holstens delstatsparlament for SPD til Finans.

Ifølge Sandra Redman skyldes forsinkelsen, at Femern A/S ikke har fået afleveret alle de dokumenter, der skal bruges til godkendelsen, i tide.

Det afviser Femern A/S imidlertid.

»Vi har fulgt den tidsplan, der har været aftalt med den tyske godkendelsesmyndighed og afleveret alt materiale til de aftalte frister i den efterspurgte kvalitet,« skriver Femern A/S i en mail til Ingeniøren.

Bygherren kan ikke på nuværende tidspunkt bekræfte Sandra Redmans oplysning om, at miljøgodkendelsen vil blive udskudt.

»Nu afventer vi de officielle meldinger fra Tyskland,« fortsætter mailen således.

Halvt års forsinkelse koster millioner

Bliver godkendelsen forsinket, kan det imidlertid få betydning for, hvad det vil koste at bygge tunnelen.

Både de danske og tyske myndigheder forventer nemlig, at tyske miljøorganisationer vil klage over afgørelsen, og det vil kunne tage op mod to år, før Femern A/S får lov til at gå videre med byggeriet. Så hvis godkendelsen først kommer i slutningen af 2018, vil Femern A/S ikke kunne sætte entreprenørerne i arbejde, før slutningen af 2020.

De vindende entreprenørkonsortier er imidlertid kun forpligtede til at vedstå deres tilbud indtil udgangen af 2019. Hvis de skal stå klar til at gå i gang i yderligere et år, skal Femern A/S betale ekstra.

Desuden vil udgifterne til at drive bygherrens egen projektorganisation yderligere et halvt år komme oveni. Femern A/S har tidligere vurderet, at en udskydelse af kontraktstarten koster 500 mio. kr. per år udelukkende til at aflønne bygherrens egne ansatte og alle de konsulenter og rådgivere, der er tilknyttet projektet.

Artiklen blev opdateret torsdag d. 22/3-2018 kl. 13.50 med en kommentar fra Femern A/S

......bloker Rødby havn og Gedser havne for Færger fra Puttgarten og Rostock indtil tyskerne kommer til fornuft :)
Selv om jeg tidligere kørte den vej, er turen over Storebælt billigere(700kr. mod 1470kr. R-P))og i snit hurtigere hvis jeg skulle sydover i bil. De ekstra kilometer til Tyskland koster dog 300 kr. over Storebælt t/r.

Fremfor at skulle køre fra "Wir bauen für Sie" til den næste "Wir bauen für Sie" som har været de store kødannere de sidst 40 år på de tyske motorveje, vælger jeg fremover en flyveløsning til de distinationer jeg har brug for syddover. Det er for det første langt langt hurtigere og for det andet langt behageligt og billigere. Nice tur/retur er set til ca, 700kr med fly, sammenholdt med 3000kr. til benzin og 2000 i vejafgifter ( Frankrig /Svejts) plus en overnatning(på campingplads) og føde undervejs samt 700 kr. til Storebælt

  • 4
  • 3

...at der er nogen i Tyskland der saboterer projektet.


Processerne omkring tysk miljøgodkendelse var kendt af alle. Det ville være et chok, hvis forbindelsen var blevet miljøgodkendt uden forsinkende klager.

Det har aldrig været meningen, at den komplet urealistisk tidsplan, som de danske politikere har bestilt, skulle holde. Den handler om, at brænde milliarder af hurtigt, så man kan komme over det politiske point-of-no-return jf. sunk cost fallacy. Og det går jo fint med at brænde vores penge af uden nogen rører en skovl, med de sindrige milliard-forsinkelsesklausuler der nu skal betales. Som det var ventet af alle.

Infrastruktur-projekter der forbinder to EU-lande kan ikke stoppes politisk med rationelle argumenter om fx cost/benefit. Så nu venter vi på, at EU apparatet får "harmoniseret" den tyske miljølovgivning, så miljøbevægelsen kan blive banket på plads. Så kan vi få broen, og svenskerne kan købe billige øl i Tyskland ligesom os andre, og samtidigt totalt smadre fremkommeligheden for biltraffik på de københavnske motorveje.

  • 6
  • 4

Svenskere, Nordmænd, Finner, ja selv Tyskere, Franskmænd Spaniere, italienere med flere har jeg mød talrige af, i de mere end tres år jeg har kørt sydover på dengang Køge landevej , hvor alle udlændinge netop skulle af de gamle smalle veje fra Gedser fra Grossenbrode (på grund af jerntæppet) op til Helsingør. I 1963 blev Fugleflugtslinien Rødby-Puttgarden åbnet med den nye
motorvej hen over lolland.
Det korte og lange er at at fremkommeligheden vil nok ikke blive værre,uden for myldretiderne, for de er her allerede og har været her altid.
Myldretiderne skal løses helt anderledes med gratis kørsel indenfor HT området .

  • 1
  • 0

Man kan passende stoppe projektet (midlertidigt) og fokuserer ressourcer på en bro over Kattegat. Jeg tror de danske borgere og samfundet generelt vil have langt større glæde af den.
Jeg håber da at Femerbroen som minimum bliver en betalingsbro så alt trafikken gennem Danmark er med til at betale for den. Jeg ser gerne mine skattekroner kommer den danske befolkning til større glæde.

  • 2
  • 5

Jeg tror det vil lette debatten betydeligt hvis folk gjorde opmærksom på hvilken del af landet de kom fra. Så kunne vi sætte os ned og debattere hvilke projekter I vil have fremmet som kompensation for de projekter der ikke gavner jeres landsdel.

  • 4
  • 1

...eller at Femern A/S er inkompetente. Det skulle vel være ret nemt for Ingeniøren at afklare, hvorvidt de har overholdt tidsfristerne?

Ja Femern A/S er de inkompetente i denne sag. Når man tænker på at deres tyske advokatfirma allerede i 2010 advarede Femern A/S mod at indgå kontrakter inden der forlod en tysk godkendelse.

De tyske miljø organisationer har grinet højlydt da Femern A/S afleverede deres første miljø godkendelse for de tyske myndigheder, for den var så mangelfuld, så de tyske miljø organisationer ikke kunne undgå at vinde.

Tænk at Femern A/S aldrig har sat sig ind i hvordan miljø godkendelse foregår i Tyskland.

Glemte lige et link.
Femern A/S tav om advokatadvarsel før milliardkontrakter | Indland | DR https://www.dr.dk/nyheder/indland/femern-t...

  • 2
  • 1

Tilbage til mit tidligere indlæg for et år siden
Skrot Femern projektet
Lav en forbindelse fra Nyborg til Assens og en tunnel til Als og Motorvej til Padborg og glem så alt om Scanlines, Samtidig gør det gratis at benytte denne nye forbindelse

  • 0
  • 0