Medie: Tysk godkendelse af Femern-forbindelsen udskudt endnu en gang
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Medie: Tysk godkendelse af Femern-forbindelsen udskudt endnu en gang

Illustration: Femern Sund Bælt

OPDATERET: Endnu et halvt års forsinkelse ser nu ud til at ramme Femern-forbindelsen. Ifølge mediet Finans får den danske bygherreorganisation Femern A/S nemlig ikke de slesvig-holstenske myndigheders godkendelse til at gå videre med projektet til sommer, som både Femern A/S og de danske transportpolitikere havde regnet med.

»Myndighedsgodkendelsen af Femernprojektet er udskudt. Det har vi fået bekræftet af både ministerpræsident Daniel Günter (CDU) og erhvervsminister Bernhard Bucholz (FDP),« siger Sandra Redman, der sidder i Slesvig-Holstens delstatsparlament for SPD til Finans.

Ifølge Sandra Redman skyldes forsinkelsen, at Femern A/S ikke har fået afleveret alle de dokumenter, der skal bruges til godkendelsen, i tide.

Det afviser Femern A/S imidlertid.

»Vi har fulgt den tidsplan, der har været aftalt med den tyske godkendelsesmyndighed og afleveret alt materiale til de aftalte frister i den efterspurgte kvalitet,« skriver Femern A/S i en mail til Ingeniøren.

Bygherren kan ikke på nuværende tidspunkt bekræfte Sandra Redmans oplysning om, at miljøgodkendelsen vil blive udskudt.

»Nu afventer vi de officielle meldinger fra Tyskland,« fortsætter mailen således.

Halvt års forsinkelse koster millioner

Bliver godkendelsen forsinket, kan det imidlertid få betydning for, hvad det vil koste at bygge tunnelen.

Både de danske og tyske myndigheder forventer nemlig, at tyske miljøorganisationer vil klage over afgørelsen, og det vil kunne tage op mod to år, før Femern A/S får lov til at gå videre med byggeriet. Så hvis godkendelsen først kommer i slutningen af 2018, vil Femern A/S ikke kunne sætte entreprenørerne i arbejde, før slutningen af 2020.

De vindende entreprenørkonsortier er imidlertid kun forpligtede til at vedstå deres tilbud indtil udgangen af 2019. Hvis de skal stå klar til at gå i gang i yderligere et år, skal Femern A/S betale ekstra.

Desuden vil udgifterne til at drive bygherrens egen projektorganisation yderligere et halvt år komme oveni. Femern A/S har tidligere vurderet, at en udskydelse af kontraktstarten koster 500 mio. kr. per år udelukkende til at aflønne bygherrens egne ansatte og alle de konsulenter og rådgivere, der er tilknyttet projektet.

Artiklen blev opdateret torsdag d. 22/3-2018 kl. 13.50 med en kommentar fra Femern A/S