Medie: Piloter bladrede febrilsk gennem manual kort før Lion Air-styrt
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Medie: Piloter bladrede febrilsk gennem manual kort før Lion Air-styrt

Illustration: Paul Weatherman

Tre anonyme kilder fortæller til Reuters, hvordan lydoptagelser afslører, hvordan de to indonesiske Lion Air-piloter, der styrtede med 187 passagerer ned, bladrede i manualen til flyet, mens den nye Boeing-software styrede flyet mod havet.

Optagelsen, der stammer fra ulykken i oktober 2018 er blevet relevant igen, idet endnu et Boeing 737-fly styrtede i Ethiopien for godt en uge siden. Undersøgelser af de sorte bokse fra begge styrt afslører ligheder mellem dem.

Læs også: Sorte bokse viser ligheder mellem Boeing 737 Max-ulykker

En fejl på sensoren gjorde tilbage i oktober, at Lion Air flyet troede, det fløj opad og korrigerede nedad. Igen og igen. Det bekræfter optagelserne, som samtidig kaster lys over, hvad piloterne foretog sig i mellemtiden.

Allerede to minutter inde i flyvingen rapporterede førstepiloten om et problem. Han bad derefter andenpiloten om at kigge i manualen, og denne begynder febrilsk at bladre.

De næste ni minutter kæmpede piloterne om at holde flyet på ret kurs, men forgæves. Piloterne forholdt sig relativt roligt til det sidste, lyder det fra de tre anonyme kilder, der har hørt optagelserne fra cockpittet igennem.

Læs også: Anonyme kilder: FAA vendte på en tallerken, da de opdagede, at ulykkesflyet trimmede næsen nedad

Da flyet nærmer sig jorden bliver førstepiloten stille. Han formår ikke længere at styre flyet, og data fra flyets sorte boks viser, at hans input til flyets styresystemer bliver dårligere og dårligere. Til sidst udbryder andenpiloten 'Allahu Akbar' idet havet nærmet sig. Og så forsvandt flyet fra radaren. Alle de ombrodværende døde i ulykken.

Aftenen før havde andre Lion Air-piloter oplevet det samme problem, men udfordingerne blev ikke overleveret korrekt til de to piloter, der styrtede i døden.

Læs også: Kina grounder Boeing 737 Max: Ulykkesfly havde ustabil vertikal hastighed

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Boing har et meget stort ansvar, næsten ubærligt! Via andre artikler omkring dette emne stilles spørgsmålstegn ved, om Boing bevidst satte indtjening højere end menneskeliv. En opdateret softvare kunne have løst problemet og de mange mennesker
havde været i live i dag. Dette er et eksempel på amerikanske markedkræfter-og tankegang - så det batter!!

  • 15
  • 6

Det er helt ubegribeligt, at det er tilladt flyfabrikanterne i den grad at basere sig på, at piloterne er uerfarne og dårligere til at styre flyet end et stykke software, lavet hjemme ved skrivebordet.
Kan der dog ikke stilles krav om en helt simpel og meget synlig knap i cockpittet, der kan slå al automatik fra på et øjeblik, hvis piloten vurderer det nødvendigt ?

  • 8
  • 1

Der er en synlig og let tilgængelig knap til at afbryde det system, det er også rimeligt synligt og hørbart når det justerer trimmet. Problemet er at piloterne ikke er uddannet i det nye MCAS system og åbenbart ikke ønsker at vippe en "tilfældig" knap uden at vide precis hvad den gør.
Selvfølgelig er det også et meget alvorligt problem at systemet trimmer forkert.

  • 8
  • 1

Hørte forleden på CNN en tidligere FAA- ansat fortælle, at store dele af certificeringerne er overladt til Boeing selv. Hvert fjerde år kommer der så en FAA- inspektør forbi for tjekke at alt foregår efter bogen!

  • 7
  • 0

Det er absolut relevant information, at piloterne forsøgte at problemløse ved at checke manualer, uden held. Det understøtter udsagnene om, at piloternes uddannelse ikke har været tilstrækkelig,

MEN: er det kun mig, der synes, at der er et pudsigt forhold mellem overskriften "Piloter bladrede febrilsk..." og brødtekstens "Piloterne forholder sig roligt til det sidste" ?

/Bo

  • 14
  • 0

Henrik -> Knappen du nævner er såmænd ekstraudstyr og fandtes ikke i Lion Air flyet efter hvad jeg har kunnet læse mig til. Boeing har også meldt ud at knappen kommer at findes i alle fremtidige Boeing 737 Max fly. Men usmageligt at man sælger sådan noget som ekstraudstyr, det er jo trods alt ikke biler de sælger.

  • 0
  • 0

Kenneth -> Knappen er ikke ekstra udstyr, man har været i modellen i mange år til at afbryde automatisk trim, det der er ekstra udstry i MAX er en lampe til at signalerer forskel på de to AoA sensorer, så piloterne ved at de måske skal slukke for automatisk trim.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten