Medie: Kameraer på kollapset bro viser, at beton sprænges af stagene
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Medie: Kameraer på kollapset bro viser, at beton sprænges af stagene

Ifølge de fagfolk, der undersøger den delvist kollapsede Morandi-bro i den norditalienske by Genova, er der fundet korrosion og tegn på skader på stagene på den kollapsede del af broen. Det skriver det britiske fagmedie New Civil Engineer, der har udsendt medarbejdere til Italien.

Stagene på broen var omstøbt med beton, og ifølge en af New Civil Engineers anonyme kilder viser billeder fra overvågningskameraer på broen angiveligt, at det omstøbte beton sprænges af stagene op til kollapset.

»Jeg har hørt, at billederne fra overvågningskameraerne på broen viser beton, der springer af stagene på grund af den voldsomhed, hvormed nogle af kablerne indeni sprænges,« fortæller kilden således.

Læs også: Italiensk motorvejsbro kollapset over byområde

Oplysningen om at overvågningsvideoerne viser, at stagene knækker, bliver også nævnt af Antonio Brencich, lektor ved universitetet i Genova og medlem af den kommission, der skal forsøge at fastslå årsagerne til kollapset.

»Der er øjenvidneberetninger og videoer, der peger i den retning,« sagde han således fredag ifølge det italienske nyhedsbureau Ansa.

Knækkede stag var også hovedmistanken hos professor Per Goltermann fra DTU Byg.

Læs også: DTU-professor: Brokollaps ser ud til at være udløst af bristet stag

Illustration: Mi Grafik / Lasse Gorm Jensen

Der har været mistanke om, at den kraftige regn, der ramte broen op til kollapset, kunne have undermineret den kollapsede pylons fundament, men det er der på nuværende tidspunkt ifølge New Civil Engineer ikke meget, der tyder på.

Autostrade per l'Italia har fået indtil slutningen af august til at dokumentere, hvilke arbejder virksomheden havde igangsat for at sikre broens stabilitet.

Dødstallet efter kollapset var søndag oppe på 43 ifølge det italienske medie Corriere Della Sera.

Læs også: Italienske ingeniører: Tusindvis af broer bør udskiftes

Emner : Broer
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten