Medie: Dongs olie-gasfelt forsinkes af overvægt

Medie: Dongs olie-gasfelt forsinkes af overvægt

Ifølge netmediet Finans skyldes forsinkelsen på Dong Energys olie- og gasfelt, Hejre, blandt andet, at den øverste del af platformen, der bygges i Sydkorea, er blevet for tung til, at nogen kran kan løfte den.

Dong Energys olie- og gasfelt, Hejre, i Nordsøen er ved at udvikle sig til noget af et mareridt for selskabet: Oliepriserne falder, og udbygningen er forsinket; blandt andet fordi den øverste del af platformen er blevet for tung til, at nogen eksisterende kran kan løfte den, skriver Finans.

Dong Energy har allerede meddelt, at man barberer værdier for 16 mia. kr. væk i årsregnskabet for 2015 alene inden for koncernens olie- og gasaktiviteter i Nordsøen.

Læs også: Dong nedskriver 16 milliarder

Ved den endelige offentliggørelse af regnskabet torsdag kl. 9 vil flere detaljer omkring nedskrivningen blive åbenbaret, men ifølge erhvervsmediet Finans vil netop Hejre-feltet spille en fremtrædende rolle.

Skulle producere i 2015

Feltet burde – ifølge de første planer – allerede have været i produktion ultimo 2015, men ifølge de seneste udmeldinger fra de to ejere, Dong og partneren Bayerngas, er produktionsstart rykket til 2017 efter en samlet investering på 12,1 mia. kr.

Læs også: Dong Energy: Vi har planlagt Hejre ekstremt grundigt

I dag står den nederste del af platformen klar til at modtage beboelses- og behandlingsplatform – og har gjort det siden sommeren 2014.

Læs også: Så er understellet til Dongs avancerede platform på plads i Nordsøen

Men ifølge Finans skyldes forsinkelserne blandt andet, at samarbejdet mellem franske Technip (der designer platformen) og det sydkoreanske skibsværft DSME (der bygger platformen) er gået skævt.

Ifølge Finans’ oplysninger er den helt store udfordring – og årsag til forsinkelsen – at platformens vægt er blevet undervurderet, og at Hejre-platformen, der står mere eller mindre færdig, derfor er blevet for tung.

Høje sikkerhedskrav øger vægten

Finans forklarer, at Technip og DSME er vant til at producere olieplatforme til himmelstrøg, hvor kravene til sikkerhed er betydeligt lavere end i Danmark.

De danske krav medfører en langt større platform, og derfor er flere af platformens moduler nu blevet så tunge, at selv ikke verdens største flydekran vil være i stand til at løfte dem på plads på stålkonstruktionen ude i Nordsøen.

Læs også: Maersk borer ned i 176 grader varme oliefelter med tryk på 1.300 bar

Samtidig befinder olie og gas i Hejre-feltet sig mellem 5 og 6 km under havbunden, er 160 grader varmt og har et tryk på 1.000 gange det normale ved havets overflade.

Det stiller store krav til isenkrammet og gør det dyrt at udføre borearbejde.

Læs også: Se hvordan Hejre-feltet bygges op til oliejagt på store dybder

Af samme grund er der kun foretaget to såkaldte afgrænsningsboringer, der indkredser, hvor stort feltet er, hvilket betyder, at der er større usikkerhed omkring, hvor meget olie og gas, der reelt befinder sig i feltet.

Ifølge Finans’ oplysninger har Dong og Bayerngas forgæves forsøgte at sælge 40 pct. af feltet til Mærsk-ledede Dansk Undergrunds Consortium (DUC) og et kuwaitisk olieselskab i 2013.

Kommentarer (5)

Er det ikke en mærkelig ingeniør/konstruktør, som ikke kender vægten af sine stålkonstruktioner?
Håber ikke at de bygger skibe :o/

  • 3
  • 0