Med ny strategi skærer Danfoss benhårdt ind til kerneforretningerne

Danfoss håndterer ikke længere selv alle dele af fremstillingsprocessen. Det har ellers historisk set været et centralt del af virksomhedens identitet, at man selv står for al produktion og service af produkterne, skriver ledelsen i årsrapporten 2010.

2010 blev året, hvor de første synlige resultater af den forandring slog igennem på regnskabet. Forandringen betyder, at langt mere lægges ud til et antal eksterne leverandører, der knyttes tættere til koncernen.

Og administrerende direktør Niels B. Christiansen har masser at glæde sig over efter et hårdt 2009:

  • Årets resultat for 2010 endte med et overskud på 1.378 millioner kroner mod et underskud på 1.402 millioner kroner i 2009.
  • Omsætningen steg med 31 procent fra 24.165 millioner kroner til 31.550 millioner kroner.
  • Den rentebærende gæld faldt fra 9.144 millioner kroner til 6.675 millioner kroner.

Ud med det, der ikke er "kerne"
Den nye strategi har fået navnet "Core & Clear", og den medfører blandt andet, at der fremover skal fokuseres endnu mere på klima og energi.

Kravet er, at Danfoss skal være nummer 1 eller 2 på verdensmarkedet på de områder, hvor man engagerer sig, ellers skal området sælges fra. Det har for eksempel betydet, at Danfoss i 2010 skilt sig af med 3.000 medarbejdere, da selskabet Danfoss Household Compressors blev solgt til tyske Aurelius. Flere andre, mindre selskaber er ligeledes blevet solgt fra.

Men også inden for kerneaktiviteterne sker der interne rokader hos Danfoss. Jagten på lavere produktionsomkostninger forsætter, og som følge deraf er der i 2010 blevet flyttet produktion fra Finland og USA til henholdsvis Polen og Mexico.

Slut med vilde projekter

Det er heller ikke sandsynligt, at vi i fremtiden vil se Danfoss kaste sig ud i vilde vilde ventureprojekter. I årsrapporten understreges det, at fremtidige investeringer i ny teknologi skal rettes ensidigt mod kerneforretningerne.

Et godt eksempel er Danfoss Solar Inverters, som i 2010 oplevede stor vækst både i omsætning og indtjening.