Med en kampvægt på 220 ton er verdens største brintlastbil klar til minearbejde

Fartøjet er designet til at bære en maksimalvægt på 510 ton, hvoraf 220 ton udgøres af dets egen vægt. Illustration: Anglo American

Fredag blev sløret løftet for verdens hidtil største brintdrevne lastkøretøj ved en platinmine i Mogalakwena i Sydafrika.

Køretøjet, der startede tilværelsen som en dieseldrevet Komatsu 930E, er blevet modificeret med et modul bestående af 8 brændselscelle-stakke, hver på 100 kW, og en lithium-ion batteripakke på 1,2 MWh, der erstatter dieselmotoren.

Det vejer 220 ton, er designet til maksimalt at køre med 290 ton malm, og er indtil videre det første køretøj, som Anglo American, mineselskabet bag initiativet, gradvis vil gøre brug af for at mindske deres klimaftryk.

»Det er et fornuftigt skridt for Anglo American og et stort spring for Sydafrikas brintøkonomi,« udtalte Sydafrikas præsident, Cyril Ramaphosa, ved afsløringen.

Det kombinerede batteri og brændselscellesystem er blevet udviklet af ingeniørselskabet First Mode, og skal forsynes med brændstof af en on-site soldrevet brintproduktion, som mineselskabet er i færd med at etablere.

I 2030 skulle platinminen ifølge planen have 40 af køretøjerne, kaldet nuGen Zero Emissions Hauling Solution (ZEHS), i brug i minen, og de skal derefter udbredes til selskabets andre sites.

Ifølge tal fra First Mode udgør minedrift cirka syv procent af de globale CO2-udledninger, hvoraf diesellastbiler udgør 50 procent. Brugen af ZEHS er Anglo Americans første skridt mod et mål om klimaneutralitet inden 2040.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Batteriet må være i megawatt-timer-størrelsen snarere end milliwatt-timer-størrelsen :-)

Interessant at brint-teknologi ellers finder indpas i de store køretøjer efter hånden - fra mine studieår husker jeg ellers vagt, at det var noget med ganske store mængder platin i brændselscellen, og at det var noget man skulle finde erstatning til, før det var realistisk at tage i brug i stor skala. Gad vide hvordan den udfordring er løst? Og hvor meget mere mon man skal give for sådan et bæst i brint-udgaven, frem for diesel-udgaven?

  • 13
  • 2

Platinminen er vel et sted at begynde?

Havde ing.dk skrevet mWh? Nu står der:

Køretøjet, der startede tilværelsen som en dieseldrevet Komatsu 930E, er blevet modificeret med et modul bestående af 8 brændselscelle-stakke, hver på 100 kW, og en lithium-ion batteripakke på 1,2 MWh, der erstatter dieselmotoren.

  • 3
  • 0

fra mine studieår husker jeg ellers vagt, at det var noget med ganske store mængder platin i brændselscellen, og at det var noget man skulle finde erstatning til, før det var realistisk at tage i brug i stor skala. Gad vide hvordan den udfordring er løst?

Brænsel celler bruger langt mindre af de sjældne jordarter end f.eks batterier, og brændselceller er lette at skille ad og genbruge.

Man kan gemme brinten til den skal bruges, det ville ikke være overskueligt at gemme alt strømmen f.eks til vinter sæsonens forbrug i batterier.

De er ikke afhængige af om nogen vil sælge diesel til en rimelig pris, og de sparer hele logistikken med at få bragt brændstoffet ud til mineområdet, det svarer til brændstof på fastprisaftale, nu kan de i stedet for betale afdragene på energi anlæget.

  • 8
  • 17

@Nis, ja, der var oprindelig skrevet mWh. Men det er selvfølgelig let at rette, så den del af kommentaren blev hurtig forældet.

  • 1
  • 0
  • at det er elhjulmotorer
  • at det er en åben mine
  • at den kører fuld oop og tom ned
  • at dens bremsen nedad lægges på batterier
  • at diesel eller brint skal hjælpe den op af hullet

Det er lidt smart :-)

  • 6
  • 2

Der er gået 4 oz platin (124,g) til brændselcellerne, til gængæld spares der 3.000 liter diesel om dagen, når brænselcellerne skal udskiftes er det relativt let at genbruge, dog skal det sikkert ikke bruges til nye brænselceller, for der forskes intensivt i metallers egenskaber i nanostrukturer, f,eks kan man erstatte platin med jern og få mindst samme ydeevne, dog går det ud over holdbarheden, men det er sandsynligvis løst om få år.

  • 10
  • 1

at det er elhjulmotorer

Jeg gætter på at man har udskiftet dieselmotoren med en elmotor på samme placering, motor i hjulene lyder dog smart.

at det er en åben mine

Ja, open pit, det fremgår af artiklen.

at den kører fuld oop og tom ned

Ja, det ligger i konceptet med open pit.

at dens bremsen nedad lægges på batterier

ja, som det fremgår af artiklen.

at diesel eller brint skal hjælpe den op af hullet

Nja efter ombygningen har den ikke diesel, men brint ja, 8 brændselceller der hver yder 100kW og tilskud fra batteriet på 1,2MW giver den 2MW som er mere kraft end den havde som diesel før den blev ombygget, den skal nok komme op med dens 150 tons load.

  • 18
  • 2

To citater ... og en eftertanke

Man må jo håbe de har sat nogle vindmøller/solceller op til at lave brinten, ellers er det blot et show.

Fra artiklen (min fremhævning):

Det kombinerede batteri og brændselscellesystem er blevet udviklet af ingeniørselskabet First Mode, og skal forsynes med brændstof af en on-site soldrevet brintproduktion, som mineselskabet er i færd med at etablere.

Svend Ferdinansen > og det har de slet ikke tænkt på ?

  • 20
  • 1

Det er ret fedt at det nu kan lade sig gøre og bygge disse maskiner med elmotor og brændselsceller. Nu til en pris som de vil/kan betale.

I må meget gerne besøge minen igen og så skrive om det anlæg der skal producere brinten og de solceller der skal drive dette. Det kan jo også være til inspiration til andre (kørende/sejlende) brancher.

  • 12
  • 0

Fra Ars Technica: "Of course, the hydrogen has to come from somewhere, which is why Anglo American will make it on-site using a 3.5 MW electrolyzer, with electricity coming from a 100 MW solar array. When fully operational, it should be capable of producing up to a metric ton of hydrogen a day." Så - som Søren Ploug bemærker- det har de tænkt på og leveret, helt lokalt.

  • 14
  • 0

Anglo American will make it on-site using a 3.5 MW electrolyzer.

Fra nel i Norge.

I øvrigt fandt jeg stort set samme artikkel feb. 2020, det nye er at de kører pilot, hvor brintudgaven kan indgå i produktionen, næste step kan være at udvikle 3 generation uden hydraulik så den bliver fuldt elektrisk uden omveje, og endnu mere energi effektiv, og naturligvis at den kan køre autonomt uden 2 mands betjening, så skal den sikkert bare tankes manuelt, men det er ikke så støvet støjende og beskidt.

Det ultimative må være når fabrikanten kan bygge lastbilerne uden først at montere dieselmotor før den skal fjernes igen når den skal modificeres op.

Der er et billede, som ikke er så photoshoppet her.

https://fuelcellsworks.com/news/anglo-amer...

  • 2
  • 0

Fra artiklen (min fremhævning):

Det kombinerede batteri og brændselscellesystem er blevet udviklet af ingeniørselskabet First Mode, og skal forsynes med brændstof af en on-site soldrevet brintproduktion, som mineselskabet er i færd med at etablere.

Svend Ferdinansen > og det har de slet ikke tænkt på ?

Svend, jeg hører ikke til i koret af folk, der kritiserer hvert et pip du kommer med. Men denne her var pinlig, og afslører en trang til at være bedrevidende. Så lang var artiklen heller ikke, at det var let at overse.

  • 1
  • 1
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten