Med 26 meters afstand: Vaks stationsbestyrer forhindrede to passagertogs kollision

Plus24. november 2022 kl. 05:106
Med 26 meters afstand: Vaks stationsbestyrer forhindrede to passagertogs kollision
Det ene togsæt kørte med 40-50 km/t gennem et sving, da et tog på samme spor dukkede op efter kurven. Bremsen blev slået til, og det lykkedes at undgå en kollision. Illustration: Havarikommissionen.
En kombination af en menneskelig fejl og mangelfuldt kontrolsystem var årsag til en farlig situation på Nærumbanen sidste år, vurderer Havarikommissionen.
Artiklen er ældre end 30 dage

En årvågen stationsbestyrer sikrede sandsynligvis, at to tog på kollisionskurs ikke bragede sammen på Nærumbanen sidste år få dage før juleaften.

Det skriver Havarikommissionen i en ny rapport.

Gratis adgang i 30 dage

Tegn et gratis prøveabonnement og få adgang til alt PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, helt uden binding eller betalingsoplysninger.

Alternativt kan du købe et abonnement
remove_circle
Har du allerede et PLUS-abonnement eller klip?
close

Velkommen til PLUS

Da du er ved at tilmelde dig en gratis prøve beder vi dig hjælpe os med at gøre vores indhold mere relevant for dig, ved at vælge et eller flere emner der interesserer dig.

Vælg mindst et emne *
Du skal vælge en adgangskode til når du fremover skal logge ind på din brugerkonto.
visibility
Dit medlemskab giver adgang
Som medlem af IDA har du gratis adgang til PLUS-indhold, som en del af dit medlemskab. Fortsæt med MitIDA for at aktivere din adgang til indholdet.
Oplever du problemer med login, så skriv til os på websupport@ing.dk
Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til Ing.dk, Version2 og Radar
Fuld digital adgang til PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, tilgængeligt på din computer, tablet og mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Det seneste nye fra branchen, leveret til din indbakke.
Adgang til andre medier
Hver måned får du 6 klip, som kan bruges til permanent at låse op for indhold på vores andre medier.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre kloge læsere.
6 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
6
27. november 2022 kl. 13:35

kan der vel køres på sigt og de fleste problemer afværges ved at lokomotivføreren kigger ud af vinduet.

Nu sørger Mølleåen, som banen i store træk følger, for at man først vil kunne se et modgående tog, når det er meget tæt på. Det var tilfældet ved den aktuelle hændelse. "Nærumbanen" er nu en del af Lokalbanerne i Nordsjælland hvori den gamle Gribskovbane, Fredriksværkbanen og "Lille Nord" også indgår. Hvor meget overvågning er der på de andre strækninger?

5
26. november 2022 kl. 13:06

CBTC eller ERTMS</p>
<p>Den overvejelse man må gøre sig er, hvorfor er dette ikke indført allerede?

Da banen blev etableret (i 1900) var der ikke krav om nogen af delene og i den siden da forløbne tid har man ikke set nogle alvorlige ulykker som kunne have været forhindret ved togkontrolanlæg.

Med den beskedne strækningshastighed på 75 km/h kan der vel køres på sigt og de fleste problemer afværges ved at lokomotivføreren kigger ud af vinduet. Derfor vil banen næppe være den højest prioriterede til at få togkontrolanlæg.

Men man kunne forestille sig at når Banedanmark er færdige med at flytte frekvensbåndet for sit CBTC vil det være muligt for en forholdsvis beskeden ekstra udgift at udvide dette CBTC til Nærum-banen - hvis man ellers kan finde nogen der vil betale.

4
25. november 2022 kl. 22:38

CBTC eller ERTMS

Den overvejelse man må gøre sig er, hvorfor er dette ikke indført allerede? Det er jo nogle ret korte baner med en høj trafiktæthed.

3
24. november 2022 kl. 14:08

Lokoføreren kom i skyndingen til den antagelse at krydsningen var blevet forlagt fra Ørholm til Fuglevad og fulgte sådan set på det grundlag de gældende regler.

Men løsningen må på sigt enten være CBTC eller ERTMS.

2
24. november 2022 kl. 12:05

Uanset evt signalgivning - Afgang fra en station, hvor der skal krydses må kun ske hvis en af disse betingelser er opfyldt:

*Krydningen har fundet sted

*Krydsningen er blevet forlagt

*Det mødende tog er blevet aflyst

(Det er vist ikke helt korrekt SR sprog)

1
24. november 2022 kl. 11:18

Det er nu muligt at installere en navigations app på sin smartphone med Road Sign Recognition.

https://www.sygic.com/what-is/sign-recognition

Det vil sikkert ikke være en kæmpe ændring at modificere til at genkende togsignaler. Så kunne man i det mindste sætte det op til at starte en alarm hvis man kører forbi et stopsignal..

Det vil hverken være et togkontrolsystem eller et certificeret sikkerhessystem, men det kan da nok redde nogle menneskeliv indtil man har noget bedre på plads.

Næste skridt kunne være at samarbejde med en af bilproducenterne om at lave en lille boks med samme funktionalitet der kunne fastmonteres. Bilindustrien har allerede hele teknikken i deres systemer, så det burde ikke være så svært.