En årvågen stationsbestyrer sikrede sandsynligvis, at to tog på kollisionskurs ikke bragede sammen på Nærumbanen sidste år få dage før juleaften.
Det skriver Havarikommissionen i en ny rapport.
- emailE-mail
- linkKopier link

Fortsæt din læsning
- Sortér efter chevron_right
- Trådet debat
Nu sørger Mølleåen, som banen i store træk følger, for at man først vil kunne se et modgående tog, når det er meget tæt på. Det var tilfældet ved den aktuelle hændelse. "Nærumbanen" er nu en del af Lokalbanerne i Nordsjælland hvori den gamle Gribskovbane, Fredriksværkbanen og "Lille Nord" også indgår. Hvor meget overvågning er der på de andre strækninger?kan der vel køres på sigt og de fleste problemer afværges ved at lokomotivføreren kigger ud af vinduet.
CBTC eller ERTMS</p>
<p>Den overvejelse man må gøre sig er, hvorfor er dette ikke indført allerede?
Da banen blev etableret (i 1900) var der ikke krav om nogen af delene og i den siden da forløbne tid har man ikke set nogle alvorlige ulykker som kunne have været forhindret ved togkontrolanlæg.
Med den beskedne strækningshastighed på 75 km/h kan der vel køres på sigt og de fleste problemer afværges ved at lokomotivføreren kigger ud af vinduet. Derfor vil banen næppe være den højest prioriterede til at få togkontrolanlæg.
Men man kunne forestille sig at når Banedanmark er færdige med at flytte frekvensbåndet for sit CBTC vil det være muligt for en forholdsvis beskeden ekstra udgift at udvide dette CBTC til Nærum-banen - hvis man ellers kan finde nogen der vil betale.
Den overvejelse man må gøre sig er, hvorfor er dette ikke indført allerede? Det er jo nogle ret korte baner med en høj trafiktæthed.CBTC eller ERTMS
Uanset evt signalgivning - Afgang fra en station, hvor der skal krydses må kun ske hvis en af disse betingelser er opfyldt:
*Krydningen har fundet sted
*Krydsningen er blevet forlagt
*Det mødende tog er blevet aflyst
(Det er vist ikke helt korrekt SR sprog)
Det er nu muligt at installere en navigations app på sin smartphone med Road Sign Recognition.
https://www.sygic.com/what-is/sign-recognition
Det vil sikkert ikke være en kæmpe ændring at modificere til at genkende togsignaler. Så kunne man i det mindste sætte det op til at starte en alarm hvis man kører forbi et stopsignal..
Det vil hverken være et togkontrolsystem eller et certificeret sikkerhessystem, men det kan da nok redde nogle menneskeliv indtil man har noget bedre på plads.
Næste skridt kunne være at samarbejde med en af bilproducenterne om at lave en lille boks med samme funktionalitet der kunne fastmonteres. Bilindustrien har allerede hele teknikken i deres systemer, så det burde ikke være så svært.