Mazda sender wankelmotoren på pension efter 45 år
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Mazda sender wankelmotoren på pension efter 45 år

Mazda vil efter 45 år stoppe med at producere biler med wankelmotoren, som gennem årene er blevet synonymt med firmaet.

Bilfabrikanten har meldt ud, at den sidste udgave af RX-8-modellen, med titlen Spirit R, bliver sendt på gaden den 24. november i år.

Til forskel fra normale bilmotorer bruger en wankelmotor ikke stempler, der bevæger sig op og ned, til at skabe forbrændingen. Den er kendetegnet ved at være meget kompakt og give en høj litereffekt. Den kaldes også for en roterende motor, men den beskrivelse dækker også over en lang række andre design.

Lave salgstal og de høje produktionsomkostninger - blandt andet i forbindelse med at få motorerne til at leve op til CO2emissionskrav - har været med til at sende wankelmotoren i graven.

Men rygterne om wankelmotorens død kan vise sig at være stærkt overdrevne - af Mazda selv. For forskellige udmeldinger fra japanerne typer på, at det måske ikke er helt slut.

Tweet om nye modeller

»Selvom R-X-roduktionen stopper, vil wankelmotoren altid repræsentere Mazdas sjæl, og vi vil fortsætte med at udvikle den,« siger Mazdas præsident, Takashi Yamanouchi,i en pressemeddelelse.

Heller ikke Mazdas japanske presseafdeling ser ud til at være klar til at sende wankelmotoren i graven.

I en twittermeddelelse få dage efter den officielle udmelding om, at produktionen af biler med wankelmoterer stopper, takker presseafdelingen for interessen i og støtten til wankelmotoren gennem årene. Man fortæller også, at der er gang i en 'intensiv udvikling' af den næste generation af motorerne.

Dokumentation

Sådan virker en wankelmotor

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Men den nye generation hverken vejer eller fylder ret meget, den vejer komplet med udstødning mindre end 70kg og den fylder ikke mere end den kan ligge hvor reservehjulet lå, støjen er helt i bund, og relativt billig at fremstille, utroligt hvis sådan en sag ikke kan bruges i biler, men så kan den i det mindste bruges til flyvemaskiner.

http://www.greencarcongress.com/2011/06/si...

  • 0
  • 0

Kan I huske den gamle joke med RO80? Når to mødtes på vejen, hilste deres fører med en, to eller tre fingre i vejret. Efter antallet af motorudskiftninger!

  • 0
  • 0

Motoren er ikke længere effektiv på grund af dens op bygning, det er umuligt at styre porte , og forbrændingen er ikke perfect, selv med indsprøjtning

Motoren har aldrig være konstrueret til at have et fast blok, det var fra starten mening at bloken / cylinder skulle køre modsat retning af rotoren, men det er upraktisk, motoren lider af de samme problemer med reciprocating motordele
reelt er der kun vundet ventil systemet, i dag kan det laves fuld elektronisk

så tiden er løbet fra wankel

  • 0
  • 0

Var der ikke noget med at AUDI ville bruge en lille Wankelmotor, sammenbygget med en generator, i en kommende seriel-hybrid?
Er der nogle af de nævnte problemer med Wankelmotoren, der mindskes, hvis den får lov konstant at køre under optimale driftsbetingelser?

  • 0
  • 0

I forbindelse med mit projekt om wankel-motorer, og som inkarneret Mazda-entusiast, faldt jeg over denne artikel. Det støder mig, at journalisten ikke er stand til at informere bedre.

Der står rent faktisk kun, at Mazda ophører med at producere RX-8 serien. Dermed er der ikke nogen biler i programmet, som har wankel-motor.

Til gengæld er de i gang med at udvikle en ny wankel-motor, hvor "slagvolumen" er øget fra 1,3l til 1,6l, hvilket opnås ved at gøre rotoren smallere og diameteren større, hvor den får en større "slaglængde", som gerne skulle øge dens moment, hvilket umiddelbart er den moderne wankel-motors eneste svaghed.

Hvordan den termiske virkningsgrad skulle være lav, når man tænker på, at indsugning og forbrænding sker i hver sit kammer, kan jeg ikke se i forhold til stempel-motoren, hvor alle processer foregår i samme kammer?

Og som andre allerede har påpeget, har Audi og Fiat prototyper, som bruger wankel-motoren som range extender, pga. dens lave vægt/ydelses-forhold. Desuden er motoren ideel til hydrogen-forbrænding, da den er naturligt resistent mod tændingsbanken. Mazda har f.eks. tilbage i 2007 konstrueret en RX-8, som både kan køre på hydrogen og benzin.

Derudover nyder wankel-motoren stor popularitet indenfor drag-racing, da den tåler et enormt ladetryk.

  • 0
  • 0

Hvordan den termiske virkningsgrad skulle være lav, når man tænker på, at indsugning og forbrænding sker i hver sit kammer, kan jeg ikke se i forhold til stempel-motoren, hvor alle processer foregår i samme kammer?

Fordi forbrændingsrummet har vildt stor overflade. Dette er også medvirkende til de elendige emissioner.
Wankelmotorer er kun relevante hvis det er meget vigtigt med lav vægt. Personligt synes jeg range extendere burde være 3-cylindrede.

mvh Jens

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten