Mazda afviser snyd, men erkender fejl i testprocedurer
more_vert
close
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Mazda afviser snyd, men erkender fejl i testprocedurer

Illustration: Mazda

Mazda har fundet fejl i testdata i måling af brændstoføkonomi og emissioner for 72 ud af 1.472 biler, men har »ikke foretaget ændringer eller forfalskninger«.

Det skriver bilproducenten i en pressemeddelelse, efter at internationale nyhedsbureauer torsdag har skrevet om snyd i Mazdas og Suzukis testprocedure på baggrund af en artikel i finansavisen Nikkei Asian Review. Herunder nyhedsbureauet Reuters, som Ingeniøren har citeret.

Læs også: Japans bilskandale ruller videre: Mazda og Suzuki erkender snyd i test

»Mazda anerkender, at der har været fejl i et mindre antal tests. Fejlen er hurtigt blevet identificeret, og Mazda har sikret sig, at den ikke kan ske igen,« skriver bilproducenten.

Mazda og Suzuki har indgivet rapporter om deres testprogrammer til det japanske transportministerium, efter at ministeriet har pålagt alle landets bilfabrikanter at gennemføre interne undersøgelser for at afdække uregelmæssigheder, i kølvandet på at Nissan og Subaru har erkendt at have manipuleret med testprocedurer og testresultater for bilernes udledninger og brændstofforbrug.

Læs også: Nissan indrømmer omfattende miljøsvindel

Hos Mazda har man identificeret to årsager til fejlen i selskabets testprocedure og vurderer, at fejlen ikke har haft betydning for testresultaterne for brændstoføkonomi eller emissioner.

»For det første var systemet ikke sat op til automatisk at se bort fra testresultater, hvor der var fejl i sporingen af hastigheden. For det andet var det i forbindelse med testproceduren op til den enkelte inspektør at vurdere, om der var fejl i sporingen af hastigheden under testen,« skriver Mazda i sin pressemeddelelse.

Selskabet vil nu opdatere sit testsystem, så testresultater automatisk bliver ugyldige i tilfælde af lignende fejl.