Matematikundervisning skal revolutioneres
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Matematikundervisning skal revolutioneres

Danske skoleelever kan ikke ligefrem prale af deres matematikevner. Den nye Pisa-test viser, at vi halter langt efter f.eks. Finland og Asien.

Ingeniøren vil derfor gøre sit til at få hævet niveauet i den danske undervisning, blandt andet gennem en konkurrence om at finde Danmarks bedste matematikformidler. Forkvinden for Danmarks Matematiklærerforening, Lene Christensen, synes initiativet er en god idé:

»Vi kan sagtens blive bedre til matematik i Danmark og det er nødvendigt for alle at kunne matematik. Selv for musikere, radioteknikere og historikere, der skal kunne statistik. Vi har også brug for det i dagligdagen, når vi køber hus osv.,« siger hun, der dog ikke har stor tiltro til Pisa-testen.

»Der er så meget andet, de finske elever ikke er så gode til som danske. Til de nordiske matematikkonkurrencer kan vi se, at de danske er bedre til at tænke selvstændigt, lave projekter og præsentationer end de finske.«

Mere vægt på læren

Niels Egelund, der er leder af center for Strategisk Uddannelsesforskning på Danmarks Pædagogiske Universitetsskole samt leder af Pisa, afviser kritikken fra matematiklærerne, som en automatisk reaktion.

»Vi tester i forhold til, hvad eleverne skal kunne for at klare en ungdomsuddannelse og livet. Vi har klaret os pænt, men er faldet en del tilbage og det kan ikke nytte, når vi og vores ingeniører skal konkurrere med dem fra Shanghai. Der skal lægges mere vægt på læren end væren, eleverne skal undervises af lærere med matematik som linjefag og læreruddannelsen skal være en kandidatuddannelse.«

Hvad er det de kan i Shanghai?

»I Shanghai lærer de på 10 år i skolen det, som vi lærer på 3.g-niveau. Tiden bliver brugt langt mere effektivt, og de er længere tid i skole samtidig med, at de også får ekstraundervisning i fritiden. De har en meget stram styring i skolerne uden uro og diskussion,« siger Nils Egelund.

Dokumentation

Er du Danmarks bedste matematikformidler? Deltag i konkurrencen Matematik: Sådan!

»I Shanghai lærer de på 10 år i skolen det, som vi lærer på 3.g-niveau. ...« siger Nils Egelund.

Jamen så er de åbenbart nået helt op på det niveau vi var på omkring 1960.

  • 0
  • 0

[quote]»I Shanghai lærer de på 10 år i skolen det, som vi lærer på 3.g-niveau. ...« siger Nils Egelund.

Jamen så er de åbenbart nået helt op på det niveau vi var på omkring 1960.[/quote]

Ah, ikke helt. Som bekendt ligger en studentereksamen anno 2010 under en realeksamen anno 1970, og taler vi om matematik endda /langt/ under.

Matematik forstået som abstraktion og bevisførelse er nemlig i grund- og gymnasieskolen erstattet af regning, som ikke behøver forståelse. Selv på Københavns Universitet er den gal; jeg har dog så sent som i dag af en pensioneret universitetslektor fra DTU fået at vide at DTU holder standarden ... og at virksomhederne aktivt checker om nyuddannede ingeniører er matematisk modne.

  • 0
  • 0

Jeg tror man skal ned i maskinrummet og se på matematikbøgerne i folkeskolen. De er ødelæggende for fornuftig matematisk indlæring. Til gengæld kan dette forhold hverken bebrejdes lærere eller undervisningsministeriet, da disse organisationer ikke har noget med lærebøgerne at gøre. Grundlaget for matematikundervisningen fastlægges af forlaget Gyldendal og andre bogforlag, så det er der man skal begynde.

  • 0
  • 0