Massiv luftforurening i Stuttgart får borgmester til at bønfalde bilister om at tage bussen

Stuttgart er ramt af svær luftforurening, og byens borgmester har opfordret folk til at lade bilerne stå. Men det vækker stor harme blandt sundhedsorganisationer, at der ikke er kommet et decideret forbud mod at tage bilen.

Borgerne i Stuttgart blev i mandags af borgmester Fritz Kuhn opfordret til at lade bilen stå derhjemme og i stedet enten benytte sig af offentlig transport eller el-taxaer.

Det skete, efter den tilladte grænse for sundhedsskadelige PM10-partikler blev overskredet med hele 78 procent. EU-grænsen ligger på 50 mikrogram pr. kubikmeter

Læs også: Tysk bilby slår akut alarm over luftforurening

Tirsdag blev der målt værdier helt op til 124 mikrogram pr. kubikmeter, ifølge Tysklands institut for miljø, målinger og naturbeskyttelse - en overskridelse på 182 procent.

Det har fået bekymrede borgere og sundhedsorganisationer til at lufte deres bekymring over den manglende vilje til handling fra myndighedernes side.

‘Det rene humbug’

Et borgerinitiativ ved navn Neckartor kaldte allerede i mandags til demonstration. Initiativet kritiserede den alarm, der er udstedt af myndighederne, som ‘det rene humbug’, og som et ‘absurd skuespil’, så længe der ikke er konsekvenser for folk, der stadig benytter bilen.

Det skriver Süddeutsche Zeitung, der har talt med Peter Erben, som er en af initiativtagerne bag demonstrationen. Han mener, at det er meget sigende, at det kun er i Stuttgart, der er udstedt en alarm, og ikke i hele regionen, hvorfra folk ofte pendler til Stuttgart, der blandt andet huser en stor bilindustri.

Læs også: Bilernes voldsomme NOx-udslip slår 50 danskere ihjel hvert år

Miljøorganisationerne DUH (Deutsche Umwelthilfe) og BUND (Bund für Umwelt und Naturschutz Deutschland) kritiserer også den forsigtige tilgang.

Sidstnævnte efterlyser blandt andet transportafgifter, emissionszone og kørselsforbud for biler med kun én passager, mens DUH ønsker et totalt forbud mod biler, indtil forureningen igen er under grænseværdierne.

Det virker heller ikke til, at borgmesterens opfordring har givet stor genklang blandt borgerne. Den lokale avis Stuttgarter Nachrichten beretter således onsdag, at politiet melder om normal, tæt trafik med kødannelser på både indfaldsveje og i centrum.

Vejret er afgørende

Det er ifølge EU-loven tilladt for byer at overskride grænsen på 50 mikrogram pr. kubikmeter 35 dage om året. Målingen i mandags var allerede anden overtrædelse i 2016, og ifølge meteorologer gør vejrforholdene, at den store forurening som minimum vil vare ugen ud.

Læs også: Luftforurening slår hiv/aids og malaria i dødstal

Det er blandt andet manglen på regn, ugunstige vindretninger eller lav vindhastighed der gør det kritisk, ligesom inversion, hvor luften ikke kan cirkulere vertikalt, får forurenende stoffer til at ophobe sig i lav højde.

Hvis disse kriterier forventes at forekomme samtidigt to dage i træk, advarer meterologerne myndighederne, som så udløser en alarm, oplyser den tyske vejrtjeneste (DWD) til Süddeutsche Zeitung.

Den nuværende alarm, og borgmesterens opfordring om at lade bilen stå, gælder i første omgang til fredag, men kan forlænges. Der er dog ikke planer om, at efterleve kritikernes krav om et obligatorisk bilforbud.

Kommentarer (10)

Åbenbart har alle kigget på Beijing, så vi slet ikke opdager at Europa også har problemer.
Det er ikke så længe siden den også var gal i Paris, Milano og Rom, og vi har jo slet ikke disse gamle kulkraftværker, som får skylden i Kina. Mon det også skyldes biler i Kina?

  • 2
  • 8

Brug dog meget mere fjernvarme og isoler bedre i Stutgart. De mener ikke det er nødvendigt at isolere som vi gør, men der er lige så koldt lige nu.
Tillad så kun biler godkendt efter euro 6 normen på disse svære dage hvor vinden ikke ventilerer.
Endelig kan varmegenvinding i denne industriby ganske sikkert give et rigtigt godt bidrag til fjernvarmen i byen.
Teknikken findes. Brug den.

  • 5
  • 2

Åbenbart har alle kigget på Beijing, så vi slet ikke opdager at Europa også har problemer.
Det er ikke så længe siden den også var gal i Paris, Milano og Rom, og vi har jo slet ikke disse gamle kulkraftværker, som får skylden i Kina. Mon det også skyldes biler i Kina?


Tror mere at det skyldes alle former for forbrændinger som ikke renser røgen godt nok for de små partikler... Og kombineret med stillestående vejr så partiklerne ikke spredes... Men alt det vidste du jo godt i forvejen...

  • 4
  • 1

De lokalt producerede biler (bl.a.) udleder betydeligt flere partikler end de er godkendt til og i gaderne er der højere partikelniveau end "acceptabelt".
Virkeligheden er desværre ikke så simpelt, men underfundigt sammentræf.

  • 2
  • 1

Vi taler jo ikke om at man ikke kan se solen, som i Beijing, men en overskridelse af 50 mg/qm grænsen for partikler. Man har målt 124 mg/qm, hvilket er en overskridelse på 148%, ikke 182% (regne kan man åbenbart ikke på ing.dk).

Stuttgart har et særligt problem, som de fleste andre byer ikke har: den ligger i en "gryde", omgivet af højdedrag.
Samtidig har 60ernes trafikplanlægning lagt en firesporet hovedvej tværs gennem centrum (tænk på Odense).
Og geografien gør, at en omledning rundt om byen er meget svær.

Der er et problem, ja, men lad nu være med at gøre en mus til en elefant. Der er masser af andre ting at tage fat på miljømæssigt. Dansk landbrug, f.eks.

MvH,

Bent.

PS: "bønfalde"? "bede", "anmode" eller "appellere" er nok mere på sin plads. Men OK, endnu en gang Click Bait fra ing.dk

  • 7
  • 1

Endelig kan varmegenvinding i denne industriby ganske sikkert give et rigtigt godt bidrag til fjernvarmen i byen.
Teknikken findes. Brug den.

Allan - fjernvarme som vi kender det med varmeudnyttelsen fra kraftvarmeværk er meget lidt udbredt i Tyskland. Til gengæld har alle større byer en masse fjernvarme med lokalt gas-/ oliefyrede blokcentraler.

I stedet for at give 0,40€/ kwh for solcelle strøm, kunne de passende have brugt pengene på at lave noget fjernvarme

  • 4
  • 0

Stuttgart har et særligt problem, som de fleste andre byer ikke har: den ligger i en "gryde", omgivet af højdedrag.


Stuttgarts gryde er godt nok dybere og mindre end Beijings, så det er lidt de samme geografiske problemer de har, men det har Paris vist ikke.
Det jeg ville påpege med mit første indlæg var blot, at det godt nok kan være svært i Beijing, men at byer uden de påståede svinende kulkraftværker også kan have problemer, så måske er kul ikke den eneste årsag. Men det er jo populært at beskylde kul for alle dårligdomme. Hvorfra skulle "kulforurening" ellers komme, hvis ikke fra kul.
Jeg har været i Beijing lidt før jul, hvor jeg oplevede en dag med helt klar og blå himmel, sol og cirka 0C, men det hører man ikke om.

  • 3
  • 7

Brug dog meget mere fjernvarme og isoler bedre i Stutgart. De mener ikke det er nødvendigt at isolere som vi gør, men der er lige så koldt lige nu.
Tillad så kun biler godkendt efter euro 6 normen på disse svære dage hvor vinden ikke ventilerer.
Endelig kan varmegenvinding i denne industriby ganske sikkert give et rigtigt godt bidrag til fjernvarmen i byen.
Teknikken findes. Brug den.

@Allen
Stuttgart er på vej. Og med dansk hjælp
http://www.ens.dk/info/nyheder/nyhedsarkiv...

  • 4
  • 0

Jacob; tak for link til artikel. Godt at de nu starter og deres løsning kan ganske sikkert bruges i mange andre byer i Tyskland.

Jeg har efter hånden været i mange både små og store byer i Tyskland. Der er faktisk et kæmpe marked men det vil ofte være vanskeligt at overbevise enten myndigheder eller ansvarlige for forsyninger at indføre noget "nyt" fordi det ikke er som de plejer eller ikke er godkendt efter standarder. Så det er godt de nu er ved at starte et godt eksempel som andre kan følge.

  • 1
  • 0