Martin Lidegaard overvejer at tvinge andengenerations biobrændstof igennem

Det er nødvendigt at fyre ekstra op under brugen af andengenerations biobrændstoffer i transportsektoren. Det fremgår af en ny meddelelse fra EU-Kommissionen om vedvarende energi frem mod 2030.

Derfor vil klima-, energi- og bygningsminister Martin Lidegaard (R) sætte bæredygtige teknologier i transportsektoren på menuen til frokosten på energirådsmødet i dag, fredag.

Her skal EU-landenes energiministre både diskutere andengenerations biobrændstoffer og elbiler. Teknologier, som ifølge ministeren ikke for alvor er slået igennem - og som man derfor må overveje at give endnu bedre betingelser i direktivet for vedvarende energi:

Direktivet indeholder blandt andet en bestemmelse om, at andengenerations biobrændstoffer tæller dobbelt, når olieselskaberne skal dokumentere, at de blander den korrekte mængde biobrændstof i benzin og diesel - for tiden 5,75 procent, målt efter energiindhold.

Denne dobbelttælling har dog hidtil ikke haft den store effekt:

»Vi har endnu ikke set dobbelttællingsbestemmelsen materialisere sig i et markant større forbrug af andengenerations biobrændstoffer, og spørgsmålet er derfor, om denne bestemmelse er nok,« siger Martin Lidegaard (R) i et svar til Folketingets energipolitiske udvalg.

»Jeg vil derfor høre mine kollegaer, om de kunne forestille sig at lade andengenerations biobrændstoffer tælle eksempelvis tredobbelt, eller om vi f.eks. skulle overveje tvungen iblanding af andengenerations biobrændstoffer,« siger han.

Bedre betingelser for elbiler

Energiministrene skal også nå at drøfte, hvordan man kan give salget af elbiler bedre betingelser.

Martin Lidegaard mener, at det især er relevant på længere sigt at give elbiler bedre betingelser, fordi biomasseressourcer vil være begrænsede.

Derudover bruger elbiler 70-80 procent mindre energi end almindelige biler, og de fungerer godt sammen med et elsystem med store mængder fluktuerende energi.

»Jeg vil derfor høre mine kollegaer, hvilke virkemidler der kan tages i brug for at fremme udbredelsen af elbiler,« siger han.

Dermed holder ministeren sit løfte til blandt andre folkene bag det store Maabjerg Energy Concept, som vil etablere en fuldskala andengenerations bioethanol-fabrik, og som har efterlyst sikkerhed for afsætning af andengenerations bioethanol.

I forbindelse med et besøg hos Maabjerg Energy Concept lovede ministeren at undersøge, om det på EU-niveau ville være muligt at justere kravene til iblanding, så en del af bioethanolen i benzin skal være anden eller tredje generation og dermed ikke baseret på afgrøder til fødevarer.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Tilsyneladende er sandheden ilde-hørt. Hverken den ene eller den anden er i stand til at finde hoved eller hale i de mange beregninger. I hvert fald ’de grønne’ holder kortene tæt til brystet. Til gengæld har de været dygtige til at beskylde ’de andre’ for at lyve.

Trods alt kan enhver, der gider læse (og forstå) tilgængelige data, se, at atomkraft er suverænt billigere end alt andet undtagen let tilgængelig vandkraft. MEN I Danmark er det tilsyneladende uartigt at sige noget, der begynder med A

Hverken Ministeriet eller Greenpeace har været i stand til at fremlægge egentlige detaljer om den ønskede grønne energiforsyning. (Altså pris og forsyningssikkerhed.)

Hvem kan give os et brugbart link til andet end flotte billeder og glorværdige hensigtserklæringer?

  • 0
  • 0

I Danmark er det tilsyneladende uartigt at sige noget, der begynder med A

Sålænge folkestemningen er så massivt imod a-kraft, har den produktionsform ingen gang på dansk jord.

Ps.: Thorkil du har fået bedre styr på ortografien i overskriften på din trådindlægskopi, men det er mange år siden navneord skulle skrives med stort...

  • 0
  • 0

Dermed holder ministeren sit løfte til blandt andre folkene bag det store Maabjerg Energy Concept, som vil etablere en fuldskala andengenerations bioethanol-fabrik, og som har efterlyst sikkerhed for afsætning af andengenerations bioethanol

  • hvis (= når) ministerkollegerne lugter dén lunte, får han givetvis brug for (endnu mere) levertran i mundvigene! :)
  • 0
  • 0

Hvordan kan man tale om, at tvinge andengenerations biobrændstof igennem i EU - Når vi er det eneste land i EU, der ikke har E85 på tankstationerne ???

Jeg fatter simpelthen ikke dette budskab fra Martin Lidegaard !!!

Hvis nogen skal tvinge nogen til fornuft, så er det da EU der skal banke Martin Lidegaard godt og grundig på plads og gennemtvinge E85 i Danmark - og så må det da hellere end gerne være 2G.

Men, jeg tror i virkeligheden ikke Martin Lidegaard ønsker sig, at folk som mig, med en Flexi-Fuel bil KUN skal betale grønafgift for 39 g CO2 / km for en 200 HP 5 meters St.Car. (EU Norm). Hvilket er ca. 1/3 CO2 af det Teknologisk Institut var vist at en lille afgiftsfritaget elbil kører på dansk produceret strøm.

Som reglerne er lige nu, kan jeg blive dømt for skatteunddragelse, hvis jeg kommer E85 2G i min bil - en bil som vel og mærke er blevet godkendt af de danske myndigheder, som Flexi-Fuel bil.

Hvis Martin Lidegaard nu vil gøre op med tåbelig dansk dobbelt moral, så er han da lige nu blevet min store helt.

  • 0
  • 0

Peter Hansen:

Det er noget vrøvl, der tales her om 2G - dvs. bioethanol fra affald etc. som under alle omstændigheder skal bortskaffes og dermed frigiver CO2'en alligevel.

Derfor finder jeg det mest hensigtsmæssig at "affaldet" har været e.g. igennem en motor inden CO2'en frigives - i stedet for at smide god CO2-neutral energi ud til fuglene.

Endvidere kan man nu effektivt nedbryde cellulose og dermed kan "affaldet" fra de nuværende opdyrkede arealer på kloden dække jordens energibehov 15 gange.

Det virkelige problem er derimod Martin Lidegaard og resten af folketinget, som har indført tåbelige CO2-afgifter, som har gjort velfærden i Danmark direkte proportional med CO2-udledningen. Staten kan kort sagt ikke undvære pengene fra CO2-afgifterne. Derfor bekæmper staten CO2-reduktioner med næb og klør - og derfor er det bl.a. strafbart at komme E85 2G på sin bil, selv om den er godkendt til det.

  • 0
  • 0

Lige meget hvor meget vi roder i vore skraldespande, vil der ikke være nok. Alt vort affald, sammen med en masse majs, skal oparbejdes på nogle fine og dyre anlæg for at lave biogas. Nu skal det samme affald ’genbruges’ til at lave bio-brændstof til vore mange biler. Ny og dyr teknologi, der så senere kan ligge og vise at vi er blevet endnu mere grønne.

  • 0
  • 0

Det anlæg der tales om her er en dobbelt process, hvor der både laves biogas og bioethanol. Derved kan produktionsprisen reduceres.

Processen der nævnes her har ikke noget med direkte nedbrydning af cellulose at gøre.

En anden ting er gylle som ellers er et stort miljøproblem for vandmiljøerne, folkesundhed, ammoniak udslip, lugt etc. Her kan det overordnet set være bedre for naturen at vi dyrker majs på en del af arealerne og neutraliserer et andet miljøproblem, der eller rammer den mest sårbare del af vores natur. Er det bedre?

En stor del af vores gylle-problem skyldes fødevareproduktion til eksport. Derfor kan man ikke se på Danmark som en isoleret enhed. Import af e.g. majs kan derfor også være en mulighed, hvis de er dyrket under forsvarlige forholde.

  • 0
  • 0

Der skrives nu så meget om denne dyre teknologi - vi har velfungerende biogasteknologi samt den nødvendige teknologi til opgradering af metan fra biogas til en koncentration på mere end 98 %. Naturgas til benzinmotorer er kendt teknologi, og der er ikke tekniske udfordringer i at benytte opgraderet biogas frem for naturgas i motorerne. Vi skal ikke nødvendigvis anlægge flere store komplicerede ethanol fabrikker for at opnå en alternativ energikilde til billisterne. En langt større biogasproduktion, der forhåbentlig allerede på vej med energiforliget i form af flere biogasanlæg i alle størrelser, kan løse denne opgave uden de store udfordringer. Vore nabolande kan dette - så kan vi vel også ? - her ud over kunne vi også vælge at tænke på metan til dieselkøretøjer som dual-fuel teknologi samt elektrolytisk brintproduktion i det enkelte køretøj, der i USA er kendt teknologi. Ethanol kan fint være én af spillerne på holdet - men der er grund til at fokusere på alle mulighederne, når vi nu så gerne vil køre i bil - for den enkelte privatbillist oftest billigst muligt.

  • 0
  • 0

Niels Østergaard: Det har du da i den grad ret i !

Nu, hvor Saab (Auto) er genopstået fra de døde og har solide grønne teknologipenge i ryggen, så er verden allerede længere fremme end det du beskriver her.

Saab har en Tri-Fuel-Hybrid i støbeskeen, den kan bruge benzin, bioethanol og biogas i et vilkårligt blandingsforhold og har en e-AAM elektrisk bagaksel, der gør bilen til en hybrid. Testversionerne har kørt i en Saab 9-3, men den nye Phoenix platform har det hele, plus en meget reduceret vægt. Men, vi må nu desværre nok vente til 2013 før den gå i produktion.

Til den tid har Hr. Lidegaard sikkert også fjernet afgifterne fra sådan et teknologisk vidunder fra den anden side af sundet og taget æren for udbredelsen af E85 2G i Europa ;-)

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten