Markante fagfolk til politikerne: Her er vejen til smarte energiafgifter
more_vert
close
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Markante fagfolk til politikerne: Her er vejen til smarte energiafgifter

Følg fysikken. Det er hovedprincippet i et forslag til en ny model for energiafgifter fra en perlerække af store danske virksomheder, forskningsinstitutioner og forsyningsvirksomheder.

Gruppen foreslår, at de enkelte brændsler skal pålægges en ‘forureningsafgift’, der afspejler, hvad det koster at neutralisere forureningen fra brændslet. Hvad enten det så er CO2, partikler eller svovl. Afgiften skal lægges på energien, når den går ind i værket, bilen eller fyret.

Samtidig skal også selve værket, bilen eller vindmøllen pålægges en afgift, der afspejler anlæggets miljø­effekt fra fremstilling til og med nedtagning i et livscyklusperspektiv – og hvad det koster at neutralisere denne effekt.

Ideen er så, at stærkt varierende forbrugerpriser på energi skal opmuntre forbrugerne til at flytte deres energiforbrug.

Fagfolk ind i debatten

Med forslaget blander fagfolk med indsigt i dynamikken i energisektoren sig nu i debatten om, hvordan fremtidens energiafgifter skal indrettes. En debat, som Skatte­ministeriet tog hul på her i sommer med et såkaldt ‘fagligt oplæg’ til en ny afgiftsmodel.

Gruppen mener, at en ny afgiftsmodel er helt nødvendig for at få fremmet et meget mere fleksibelt energiforbrug, som ifølge dem er nøglen til en effektiv grøn omstilling, og som vil kunne åbne for at realisere masser af innovative, danske styringsmodeller og system­løsninger på energiområdet.

Professor Henrik Madsen fra Institut for Matematik og Computer Science på DTU, der taler på vegne af gruppen, synes nemlig ikke, at Skatteministeriet har gjort sit arbejde færdigt, blandt andet fordi anbefalingerne ikke tager tilstrækkelig højde for dynamikken i energisystemet.

»Den rigtige omkalfatring af energiafgifter og -tilskud vil kunne bringe Danmark helt i front med fleksible løsninger og forretningsmodeller. Vi oplever, at både firmaer og private investorer står i kø for at komme i gang med at udvikle og demonstrere kommercielle løsninger, der kan udnytte strømmen, når den er grøn og billig ,« forklarer Henrik Madsen og understreger, at virksomhederne gør det, fordi de er overbeviste om, at de kan tjene store penge på at kunne udvikle og demonstrere løsninger i Danmark og senere tilbyde dem til andre lande.

Baggrund i forskningsprojekt

Gruppen er dannet af deltagere i et stort forskningsprojekt ved navn ‘Cities’, hvor man har udviklet styringer og systemløsninger til forskellige elementer i fremtidens intelligente og integrerede energisystem.

Disse demonstrationsprojekter har vist, at der rent teknisk findes mange muligheder for at integrere store mængder vind- og solenergi, hvis man på en intelligent måde kan udnytte den dynamik og fleksibilitet, der er i et energisystem, hvor produktion og forbrug af el, varme, vand, affald og transport er tænkt sammen.

Danfoss er en af virksomhederne bag den nye model. Leder af Danfoss’ eksterne aktiviteter Torben Funder-Kristensen peger på, at Danmark har en unik mulighed for at udvikle disse nye løsninger, fordi vi har teknologien, knowhow og en moderne og samarbejdsvillig forsyningssektor:

»Men vi har kun et vindue på fem til ti år, før andre lande kommer ind og tager over, så det haster med at få omlagt energiafgifterne, der reelt dræber mange demonstrationsprojekter. Vi kan ikke vente!« siger han.

Interessant – men svært at gennemskue

Professor i ressourceøkonomi på KU Peder Andersen – som sidder i referencegruppen for Skatte­ministeriets afgiftsrapport – finder, at gruppens afgiftsforslag ser interessant ud, men at det samtidig er lidt svært at gennemskue, om de økonomiske incitamenter rammer rigtigt:

»Når man primært lægger afgift på input af brændslet, risikerer man, at der ikke er incitamenter for virksomhederne til at undgå forurening, f.eks. ved at rense effektivt eller bruge ren teknologi. Det går imod korrekt økonomisk tænkning,« siger han.

Samtidig påpeger han, at den foreslåede afgift på selve produk­tionsanlæggene kan blive en meget tung ordning at administrere.

»Det vigtige er jo, at der gives klare økonomiske incitamenter til, at både økonomien og miljøet tilgodeses,« siger han.

På tur til ministerierne

Det nye forslag er baseret på møder og diskussioner med markante personer fra Danfoss, Grundfos, Kamstrup, Dansk Fjernvarme, Eniig, AffaldVarme Aarhus, Teknologisk Institut, DTU, KU, Project­Zero og Aarhus Kommune.

I den kommende tid vil gruppen gå videre med sit forslag til de relevante ministerier og har allerede en aftale i Energi-, Forsynings- og Klima­ministeriet.

"Det vigtige er jo, at der gives klare økonomiske incitamenter til, at både økonomien og miljøet tilgodeses," siger han.

Mon ikke snart det er fornuften, logikken og miljøets tur til at blive tilgodeset lidt, det giver som regel også det økonomisk bedste udfald på længere sigt

  • 6
  • 7

Kære forurener.
Vi kunne som samfund godt tænke os at du forurenede mindre.
Hvordan kunne du forestille dig at energiafgifter kan få dig til at forurene mindre?

For opvarmning, kunne jeg forestille mig at nogle kunne finde på at svare sænk elafgiften så slukker jeg mit fyr og køber en varmepumpe.

For transport kunne jeg forestille mig af nogle bilister ville svare ingen afgift på nul-emmisionsbiler og fjern elafgiften, så vil jeg skifte til elbiler.

Men denne gruppe af kloge fagfolk indeholder en god mængde interessegrupper. Hvorfor, jeg vil forvente at alle foreslåede tiltag kun vil tilgodese deres egen omsætning.

  • 11
  • 3

"Vi kunne som samfund godt tænke os at du forurenede mindre.
Hvordan kunne du forestille dig at energiafgifter kan få dig til at forurene mindre?
For opvarmning, kunne jeg forestille mig at nogle kunne finde på at svare sænk elafgiften så slukker jeg mit fyr og køber en varmepumpe."

Der har med de høje elafgifter de sidste 50 år været "sagt" til forbrugerne: køb hver jeres oliefyr, istedet for at holde udslip centralt og kontrolleret, og give folk incitament til at investere i varmepumper og derved lavere totalt energiforbrug
.

"For transport kunne jeg forestille mig af nogle bilister ville svare ingen afgift på nul-emmisionsbiler og fjern elafgiften, så vil jeg skifte til elbiler."

Man lagde afgifter på, især de elbiler der trak udviklingen, og elbilsmarkedet gik i stå.

Man sænkede afgifterne på fossilbiler, hvilket resulterede i rekordsalg det sidste halve år

Man har ikke holdt benzinpriserne på12kr/l , efter den var oppe på over 13kr/l
.

"Men denne gruppe af kloge fagfolk indeholder en god mængde interessegrupper. Hvorfor, jeg vil forvente at alle foreslåede tiltag kun vil tilgodese deres egen omsætning."

Nu har de fleste uafhængige eksperter påpeget skævvridning igennem mange år,
så at "kloge fagfolk" kommer med denne udmelding, er nok ikke det der bør holde fornuften tilbage

Afgifterne herhjemme har været præget af hvordan vi får penge i vores kasse nu, ikke hvordan styrer vi mod en omlægning til selvforsyning (VE) på længere sigt.
Hvorfor?

  • 16
  • 4