Maritime konkurrenter finder sammen om studiekoncept

En række virksomheder inden for det maritime erhverv er gået sammen om et nyt koncept, hvor ingeniørstuderende bliver ansat i et treårigt studiejob, der fungerer på tværs af de virksomheder, der deltager i ordningen.

Ordningen får debut ved næste års studiestart og er kommet til verden, fordi den maritime branche kæmper med ingeniørmangel. Kun otte arbejdspladser besættes i gennemsnit om året, selvom der er behov for mange flere medarbejdere, lyder det fra ophavsmanden til konceptet.

Konceptet er bygget op af to kæder, der hver består af tre virksomheder. Hver kæde får tilknyttet tre studerende, som skiftes til at fungere i kædens tre virksomheder et år ad gangen. Dermed vil i alt seks studerende være tilknyttet projektet. Den studerende ansættes fra det andet år på bachelorstudiet og slutter efter det første år på kandidaten.

På den måde rustes de studerende til en karriere i den maritime branche, hvilket skal få dem til at indstille karrierekompasset i den retning, når de er færdiguddannede. Tilbuddet skal samtidig gøre de maritime uddannelser på DTU mere attraktive.

»Vi har efterspørgsel på skibsingeniører hele tiden. Derfor handler konceptet om at trække flere over til maritime fag på DTU, så vi kan få flere maritime ingeniører. De studerende kommer rundt i flere virksomheder og får brugt deres studierelevante kompetencer på forskellig vis. Bagtanken er, at hvis den studerende får foden ind i branchen, og kan lide, hvad han oplever, bliver han hængende,« siger projektleder Magnus Gary fra den rådgivende maritime virksomhed Force Technology, der tog initiativet, efter at de havde hørt megen branchesnak om problematikken, men ikke set nogen handling.

Initiativ til samarbejde

»Jeg kan godt lide min branche, og jeg kan godt lide min arbejdsplads, så nu ville jeg selv gøre noget ved det,« siger Magnus Gary.

Han gik derfor sammen med virksomheder, som hans egen arbejdsplads konkurrerer med om de nyuddannede og DTU, der, som leverandør af de unge, jævnligt bruges som sparringspartner, med hensyn til hvordan tiltrækningsevnen af studerende til de maritime fag på universitetet kan forbedres.

»Konceptet er skelsættende på den måde, at det er virksomheder, som normalt konkurrerer om medarbejdere, der er gået sammen, da vi hellere vil konkurrere om 25 medarbejdere end om 4. Det gælder om at så for at kunne høste,« siger Magnus Gary.

Force Technology besætter selv to af de i alt seks arbejdspladser, rederiet Dampskibsselskabet Norden og endnu et unavngivent rederi skal indgå i en kæde hver, mens skibskonstruktionsvirksomheden OSK og MAN Diesel & Turbo, der laver skibsmotorer, udgør de sidste to pladser.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Når man studerende har været igennem møllen med at lede efter et studiejob, så er det sjovt at de nu laver disse pakker, når selv samme virksomheder tidligere har fortalt at de ikke lige mangler studentermedhjælpere, selvfølgelig ændrer tiderne sig. Dog kan det svært at tage dette seriøst, når virksomhederne siger ud ad til at de mangler folk, men samtidigt ikke laver jobopslag eller svarer på ansøgninger, kan det svært at se hvad de studerende skal bruge en "jobpakke" til. Mange ved at en studentermedhjælper næsten er gratis arbejdskraft, da det arbejde som en studerende kan lægge er meget høj kontra lønen.

Desuden vil de studerende vælge den virksomhed som giver den bedste løn, og hvis den studerende samtidigt er tilfreds med virksomheden og arbejdet, kan det være at den studerende ikke kan finde movitationen til et skift, hvis han/hun går ned i løn, selv om kompetancerne ikke er blevet ringere. Desuden tager det lang tid at oplære den studerende ca. 1/2 år før personen har lært projekterne og firmaet før der kan arbejdes selvstændigt som virksomheden ønsker. Der bliver desuden brugt en masse resourcer på at lære de studerende op som kommer igennem, da ofte skal læres en ny op.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten