Marinekorps må skrotte det første eksemplar af F-35B
more_vert
close
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Marinekorps må skrotte det første eksemplar af F-35B

Et F-35B i luften over Fort Worth, Texas. Illustration: Lockheed Martin

Det giver ikke økonomisk mening at forsøge at redde det F-35, der fik omfattende skader, da flyets våbenlastrum brød i brand under en flyveøvelse. Det konkluderer det amerikanske marinekorps efter at have analyseret skaderne fra ulykken, som skete tilbage i oktober 2016. Det lykkedes dengang piloten at lande uskadt på marinekorpsets flyvebase i South Carolina.

Marinekorpsets version af flyet er det såkaldte F-35B, der kan lette og lande vertikalt. Danmark køber det højteknologiske kampfly i den konventionelle version F-35A.

Korpsets undersøgelse af episoden har vist, at branden opstod som følge af et defekt beslag i flyets våbenlastrum. En allerede kendt defekt, som ledelsen for udviklingsprogrammet bag F-35 burde have vidst, udgjorde en alvorlig sikkerhedsrisiko, konkluderer marinekorpset.

Det ødelagte beslag skrabede under flyveøvelsen mod elektriske ledninger tæt på flyets hydrauliksystem. Det affødte en kortslutning, som antændte væske fra en lækket hydraulikledning.

Allerførste eksemplar går tabt

Marinekorpset køber efter planen F-35B i 340 eksemplarer, men det specifikke fly, der nu må opgives, var det første eksemplar af flyet, korpset modtog.

Marinekorpset erklærede allerede i juli 2015 de første F-35B operationsparate i den indledende IOC-konfiguration (initial operating capability), som kræver omfattende softwareopdateringer og tests, før flyet rent faktisk kan benyttes i kamp. De øvrige købere af B-versionen omfatter Storbritannien, Italien og Tyrkiet.

Læs også: Brand i F-35 skyldtes restbrændstof i udstødningen

Branden i det første F-35B er en af flere episoder, hvor et F-35 er brudt i brand under flyvning. Herunder også F-35A, som bliver leveret til det danske flyvevåben fra 2021.

Tja, det er jo politisk besluttet at investere i type F35A, skønt de åbenbart slet ikke er flyvedygtige endnu. Men hvis det er dyrt skrot, man samler på fra politisk side, så er det rigtigt set. F35A kan så komme over i afdelingen for opgivne projekter,- der holder allerede rigtig mange IC4 - tog.

  • 10
  • 15

Tjaaa, det er jo tilsyneladende besluttet blandt nogle af Ing.dk's brugere, at selv en nyhed om at det ikke kan svare sig at genopbygge den første leverede F-35B model efter en brand, er godt nok til at konkludere at flyet slet ikke er flyvedygtigt, og dermed ubrugeligt, til trods for at der i de sidste par år er leveret flere hundrede F-35'ere til kunder i hele verden, og flyet er kampklart i flere lande....

Mon ikke alle F-35 haderne herinde liiiiiige skulle opdateres sig lidt omkring udviklingen af F-35 i de sidste par år?? Det virker som om de fleste af dem er gamle mavesure mænd som desperat klamre sig til flere år gamle historier om hvordan prototyper, eller de aller første udgaver af flyet havde fejl, og derfor stadig er ubrugelige.

Let the thumbs-down come - I'm ready :P

  • 29
  • 9