Manuel fejl slukker strømmen i København
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Manuel fejl slukker strømmen i København

Illustration: BigStock, Lumppini

Klokken 11.01 gik en af elforbindelserne til Københavns Lufthavn, og samtidigt gik strømmen i Ørestaden. Her var over 1000 elkunder uden strøm i 18 minutter.

Strømudfaldet ramte også Ørestadens metrostation, hvor elevator og informationsdisplay var påvirkede – men selve metrodriften var upåvirket. Værre var det, at Københavns Lufthavn i Kastrup også var omfattet fra 11:01 til 11:13.

»Vi har en strømafbrydelse på grund af nogle problemer med en af Ørsteds koblingstationer,« siger Lars Lemche, der er presseansvarlig i Københavns Lufthavn, til Ekstrabladet.

»Vores nødgenerator er i gang, og systemerne er så småt oppe og køre igen. Det kan give nogle forsinkelser den næste times tid, indtil vi er oppe aT køre igen,« uddyber han.

Derudover har strømafbrydelsen tilsyneladende skabt en del udfald på datanetTET. Eksempelvis har der været udfald på TDC’s net i dele af Storkøbenhavn, hvor det ifølge TDC potentielt har forårsaget udfald på 2G-, 3G- og 4G-netværket.

Også bredbåndsselskabet Hiper har haft udfald, og enkelte kunder er fortsat offline, oplyser bredbåndsudbyderen. Selskabet forventer at have afhjulpet samtlige problemer efter middag i morgen.

Betjeningsfejl

Ifølge Carsten Kjær, presserådgiver for Radius, skyldes udfaldet vedligehold af en af Radius’ installationer i Valby ved Vigerslev Alle. Her lavede en medarbejder en fejl, som i et kort tidsrum gav udfald på to elforbindelser.

»Det er beklageligt, men det kan selvfølgelig ske. Man har kunnet se at noget slog fra, og det tog så lidt tid at identificere betjeningsfejlen,« siger han.

Præcis hvad, fejlen bestod i, kan man ikke udtale sig om, men Radius bekræfter, at de to elforbindelser oplevede udfald i henholdsvis 12 og 18 minutter.

»Det sker ekstremt sjældent, at vi har betjeningsfejl, og i de syv år, jeg har siddet her, kan jeg ikke huske, at det er sket tidligere. Langt, langt størstedelen af vores udfald skyldes kabelfejl, hvor et kabel bliver beskadiget, eksempelvis ved at det bliver ramt af en gravemaskine i forbindelse med anlægsarbejde,« siger han.

Emner : El
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Der er noget menneskeligt og beroligende ved manuelle fejl - også, at man vedkender sig, at have begået dem.

I Indre By var strømafbrydelsen i øvrigt under 10 sekunder, og vores ejendoms nødgenrator nåede ikke at koble ind. Men der var lidt oprydningsarbejde, med lukkede brandspjæld m.v.

  • 15
  • 0

Der er noget menneskeligt og beroligende ved manuelle fejl - også, at man vedkender sig, at have begået dem.

I Indre By var strømafbrydelsen i øvrigt under 10 sekunder, og vores ejendoms nødgenrator nåede ikke at koble ind. Men der var lidt oprydningsarbejde, med lukkede brandspjæld m.v.

Enig. Og måske også en god lille test. Vi har en utrolig stabil elforsyning, så det er jo lidt interessant, at nogle netudbydere og mobiludbydere har længere udfald pga. lidt manglende strøm. Måske er der noget de lige skal kigge lidt på. Man kunne jo komme ud for situationer, hvor det tager noget længere tid, og folk har i dag ikke en transistorradio med batterier, de kan hive op og lytte til, som man ellers før anbefalede.

  • 11
  • 0

At det ikke er sort/hvidt, f.eks kan man forestille sig at en celle går ned i området med strømafbrydelse, men hvis terminalen har kunne forbinde til en nabo celle i et område hvor der fortsat har været strøm, så vil man ikke have oplevet en afbrydelse, men man kan f.eks have oplevet en forringet service da cellen pludseligt har fået en del flere terminaler på (kapaciteten er en delt resource).

Så derfor 'potentiel'

  • 7
  • 0

A gas-fired power station at Little Barford, Bedfordshire, and the Hornsea offshore wind farm in the North Sea both went offline just before 5pm on August 9.
That caused the electricity network's frequency – the rate at which power is transmitted to users – to drop below 50 Hz. Equipment can be damaged if it is higher or lower than this level.
To maintain frequency, local distribution networks were forced to cut supply in some areas...

https://www.thisismoney.co.uk/money/news/a...

  • 0
  • 3

That caused the electricity network's frequency – the rate at which power is transmitted to users – to drop below 50 Hz. Equipment can be damaged if it is higher or lower than this level

- lidt mere om samme sag:

But even with the meagre public data available from the Balancing Mechanism it was clear to some that National Grid ESO’s version of the events was not entirely persuasive. Readers of the Operational Forum reports, for example, would have been aware that the system has been experiencing what are known within the industry as “difficult days”, and Friday the 9th looked suspiciously like a difficult day that didn’t end happily. The system frequency trace, in particular, did not seem to be quite consistent with the narrative that the company was implying, a narrative that was in significant part driven by the clear desire to excuse wind power in general and the Hornsea Offshore wind farm in particular, from any significant blame in the event.

National Grid encouraged the view that the blackouts were the result of a simultaneous and highly unlikely fault at two power stations, Hornsea for one, and the other a Combined Cycle Gas Turbine (CCGT) at Little Barford on the border between Cambridge and Bedfordshire.

Doubts about the corporate story began to become public when the Guardian reported, on the 12th, that there had been “three blackout ‘near-misses’ in as many months before Friday’s major outage”. This information emerged as part of the ongoing sales campaign by Steve Shine of the battery storage company Anesco to persuade government to secure the system in the wake of the blackout by building more of his company’s equipment. Nonetheless, the information was correct...

https://www.thegwpf.com/telling-the-story-...

  • 0
  • 3
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten