Mangel på nye aksler: ME-lokomotiver risikerer at stå længe på værksted
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Mangel på nye aksler: ME-lokomotiver risikerer at stå længe på værksted

ME-lokomotivernes hjulsæt bliver transporteret til værkstedet i Århus, hvor DSB søger efter og forsøger at reparere revnerne. Illustration: Gorm Branderup

En del af DSB's ca. 35 år gamle ME-diesellokomotiver risikerer at blive stående på værksteder på Sjælland i månedsvis. En del af deres aksler er så revnede, at de måske skal udskiftes, og producenten, Bombardier, kan tidligst levere nye til september.

Læs også: DSB splitter gamle lokomotiver ad: Først til marts kommer alle på skinnerne igen

Hvert ME-lokomotiv har seks trækaksler, og DSB har foreløbig tjekket 32 aksler. Revner, hvis dybde er under 0,35 mm, reparerer teknikerne på værkstedet i Aarhus ved at metallisere dem, altså at lægge et lag ekstra metal på og derefter slibe det ned igen. Se videoen med fremgangsmåden længere nede i artiklen.

På ca. halvdelen af akslerne er der imidlertid revner, som er dybere end 0,35 mm. Dem er der indtil videre ikke nogen godkendt reparation af.

25 aksler på lager - de næste 25 følger først til september

DSB håber at kunne mulde dem, altså dreje metallet i og omkring revnen af i en blød fordybning, uden at det går ud over brudstyrken. Først 1. april forventer DSB at vide, om styrken er tilstrækkelig til at reparere med denne metode, fortæller chefen for DSB Vedligehold, Dan Stig Jensen.

Hvis den metode ikke duer, så har DSB og frem for alt passagererne på strækningerne fra hovedstaden til hhv. Holbæk og Nykøbing Falster, hvor lokomotiverne trækker dobbeltdækkervogne, et problem. DSB har nemlig kun 25 aksler på reservedelslager.

Da Ingeniøren taler med Dan Stig Jensen, har han dagen forinden været på besøg hos producenten, Bombardier. Her er det lykkedes ham at fremrykke leveringen af yderligere 25 nye aksler et par måneder. Men leveringstiden er stadig meget lang, nemlig frem til september. Herefter kan Bombardier levere 25 aksler hver ottende uge, fremgår det af en orientering til Transportministeriet.

Reduceret kapacitet også efter påske

Indtil videre er det kun lykkedes DSB at sende to ME-lokomotiver tilbage på skinnerne, efter de blev kørt på værksted 26. januar. Dan Stig Jensen forventer at kunne frigive yderligere et enkelt lokomotiv om ugen, dog to i denne uge.

Dermed må DSB for det første køre med en reduceret køreplan og nedsat kapacitet for de sjællandske pendlere længere end frem til påske, hvor nødkøreplanen i første omgang gjaldt til. Selve påsketrafikken forventer statsbanerne dog at kunne afvikle i fuldt omfang.

For det andet kan det knibe med overhovedet at få 23 lokomotiver ad gangen ud at trække dobbeltdækkervognene, sådan som planlægningen ellers lyder på. Hvis halvdelen af akslerne må kasseres, og DSB kun har nye aksler til fire lokomotiver, vil DSB frem til september skulle parkere i omegnen af 13 lokomotiver på værkstederne.

DSB's værkstedschef på aksel-jagt i Europa

Derfor er Dan Stig Jensen og hans kolleger gået på aksel-jagt i Europa.

»Måske findes der aksler på markedet med større dimensioner end ME-akslerne, som vi selv kan dreje ned,« lyder et af hans bud.

Et andet er at aftage metallet direkte fra stålvalseværkerne, men det er netop deres fyldte ordrebøger, som gør det vanskeligt at fremstille akslerne hurtigt. Dan Stig Nielsen har dog ikke opgivet at bytte sig til et slot med produktion af den rigtige legering og derefter lade teknikerne dreje akslerne til.

Vedligeholdelseschefen kan i øvrigt ikke svare direkte på, om nogle af akslerne har været tæt på at knække, sådan som det skete på ME 1532, da det 13. september kørte mellem Holbæk og Regstrup.

»Men de revner, vi finder, er maksimalt 1,5 mm,« siger han.

Tyske diesel-ICE har stået bomstille

Ifølge orienteringen til transportudvalget har DSB søgt med lys og lygte efter erstatningstog, dog uden held. Mest oplagt var det at hente de seks diesel-ICE-togsæt, som DSB tidligere har lejet af Deutsche Bahn, tilbage til landet. De har nemlig det danske sikkerhedssystem ATC om bord.

Diesel-ICE'erne har dog stået bomstille, siden tyskerne fik dem tilbage, og skal derfor igennem en større renovering, som DSB ikke finder meningsfuld for en så kort periode.

Nu er det endt ved, at DSB har sat sine ældste reservetogsæt, MR, ind i Jylland. Dermed kan der komme flere IC4-tog til de sjællandske pendlere.

Læs også: Revner i aksler: DSB fortsætter hastetjek af ME-lokomotiver

Samtidig har et svensk værksted overtaget vedligeholdelsen af øresundstogenes hjulsæt. Det frigiver kapacitet på værkstedet i Aarhus, så teknikerne kan koncentrere sig om ME-akslerne.

Transportminister Ole Birk Olesen (LA) kalder det i et svar til Dansk Folkepartis transportordfører, Kim Christiansen, »stærkt utilfredsstillende«, at ME-lokomotiverne er sat ud af spillet, og at der er aflyste tog og nedsat kapacitet for de sjællandske pendlere.

Han noterer sig dog, at DSB gør, hvad der er muligt, for at minimere generne for passagererne, og han er tilfreds med planerne om at købe nye ellokomotiver til de sjællandske pendlere.

Læs også: El-lokomotiver forsinket: DSB-personale og passagerer må leve længere med diesel-oserne

[quote]passagererne på strækningerne fra hovedstaden til hhv. København og Nykøbing Falster[/qoute]

Nu må regeringen snart se, at få klasket "den jydske mur" op - og få jyderne til at betale, eller måske ville det være nok, at Transportministeriet med (for-)styrelser rykker nordenfjords; det vil give problemer, men langt væk

  • 1
  • 8