Mangel på reservedele gør mange IC4-tog ubrugelige

Problemerne med at skaffe vitale reservedele til IC4-togene har gjort et voldsomt indhug i det antal togsæt, som DSB kan indsætte i almindelig køreplansdrift med passagerer.

Det fremgår af DSB's egen driftsdatabase, som Ingeniøren har fået indsigt i.

Ifølge oplysningerne fra databasen er kun seks IC4-sæt i såkaldt driftsklar tilstand, hvilket betyder, at de vurderes gode nok til at blive indsat med passagerer.

DSB’s IC4-tog kom i drift med passagerer i sommeren 2007. Men de fylder fortsat ikke meget i den daglige togtrafik. Her baneterrænet ved Aarhus Banegård, hvor DSB også har det IC4-værksted, hvor teknikerne kæmper med at forbedre togene. (Foto: Das Büro) Illustration: Das Büro

De øvrige af de i alt 43 togsæt, som DSB har modtaget fra AnsaldoBreda står enten inaktive hen som følge af manglende reservedele eller befinder sig i et større ombygningsforløb på DSB's værksted i Århus.

Et mindre antal togsæt bruges derudover til oplæring af personale eller bruges til at teste kørsel med tre sammenkoblede togsæt.

Eller sagt med andre ord: 14 procent af DSB's IC4-tog er i øjeblikket frigivet til at køre med passagerer.

I går kom det frem, at den italienske leverandør, AnsaldoBreda, ikke længere kan levere flere af de vitale reservedele til de togsæt, som DSB har overtaget, hvoraf de ældste har været i drift med passagerer siden 2007.

DSB's nyudnævnte IC4-driftschef Hans Jakob Sørup Jakobsen er derfor på en intens jagt efter nye leverandører af reservedele. En opgave, som han i DSB's medarbejderblad, DSB i dag, betegner som et af 'de tre største issues' på driftschefens opgaveliste.

Det betyder op til 280 dages ventetid på dele til de tog, som DSB allerede har overtaget.

»Intet er helligt, og vi kigger også på alternative underleverandører, når nu den oprindelige leverandør ikke kan levere flere af de centrale reservedele,« siger Hans Jakob Sørup Jakobsen til DSB-bladet.

23 togsæt i driftspuljen

Der har nogen tid været forlydender om, at manglen på reservedele har tvunget DSB's værkstedspersonale til at gå i gang med at "skrælle" et ældre togsæt for dele for at kunne dække reservedelsbehovet i de andre togsæt. Dette er dog aldrig blevet bekræftet fra DSB.

DSB's såkaldte driftspulje (de IC4-togsæt, der som udgangspunkt skal være klar til passagerdrift) indeholder i øjeblikket 23 togsæt, altså lidt over halvdelen af DSB's samlede IC4-beholdning.14 af disse togsæt er altså ude af drift på grund af diverse fejl, reparationer og manglende reservedele og tre togsæt er afsat til uddannelsesformål.

Det er i øvrigt bemærkelsesværdigt, at det fortsat i stort omfang er de først leverede IC4-togsæt - de 14 individuelt opbyggede togsæt i den foreløbige udgave, kaldet NT++ - som benyttes i den daglige drift. De fire af de i alt seks driftsklare togsæt er fra denne foreløbige udgave. Kun to af de driftsklare togsæt tilhører den senere generation, også kaldet MPTO, som er typegodkendt til sammenkoblet drift.

Hvor mange reservedele der mangler til de 19 togsæt, der ikke indgår i driftspuljen fremgår ikke af de oplysninger, som Ingeniøren har haft adgang til.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

"at manglen på reservedele har tvunget DSB’s værkstedspersonale til at gå i gang med at ”skrælle” et ældre togsæt for dele for at kunne dække reservedelsbehovet i de andre togsæt"

Det må da være nogen IC4're. De andre togsæt, har nogen helt andre komponenter og de kan ikke passe til IC4.

”skrælle"! Jeg har i øvrigt hørt, at det er sådan, man gør ved fly.

Jens Lindhard

  • 0
  • 0

DSB har over for trafikministeren lige skrevet at der er

14, 1´generations sæt der renoveres 9, 2´generations ic4 i drift og 7 til uddannelse og test og 12 til ombygning og drift simulering i alt = 42, så en enkelt er lige modtaget og man må så formode at den bare står "grunded" i Århus.

At man skræller 1´generations sættene lyder måske lidt spejet for uvedkommende, fordi man ikke ved hvilken dele det er at man skræller og påmontere 2´generations sætene. Hvis 1´generationssætene er godkendt til transport lyder det også mærkelig at skrælle dem Hvis de kan indsættes - men de står så åbenbart alligevel "grunded" og dermed kan man drage den konklution at 14 sæt er ubrugeligt eller Hva´ ??..

  • 0
  • 0

Hvis man er lidt grov, kan man vel sige at alle IC4 sættene principielt er ubrugelige og et mindre tal kun kan holdes i drift, ved at DSB kanibaliserer reservedele fra andre sæt.

Problematikken med manglende reservedele kan umuligt være af nyere dato, og man kan frygte at DSB tidligere ledelse bevidst har holdt disse oplysningerne tilbage for trafikpolitikerne.

Men pyt - IC4 projektet stopper sig selv, når manglen på kritiske reservedele bliver så stor at man ikke længere kan stille togsæt til afvikling af driften.

  • 0
  • 0

IC4 blev bestilt for 11 år siden. Der skulle slet ikke være problemer med reservedele. Det må være muligt, at forlange erstatning.

  • 0
  • 0

Der er vel specificeret en leveringsgaranti, udfra sidst leverede tog (som ikke er leveret endnu ???). Hvad har der været angivet i den oprindelige kravspecifikation ?

Hvor er DSB's dokumentation ?

Sidebemærkning: mig bekendt er der en EU bestemmelse for biler, at der skal være en 10 års reservedelsgaranti. (?)

Hvis dette også gælder for tog og A.B. så sætter datoen fra det først konstruerede IC4, så behøver de jo ikke længere garantere en forsyning..?
  • 0
  • 0

Sidebemærkning: mig bekendt er der en EU bestemmelse for biler, at der skal være en 10 års reservedelsgaranti. (?)

Hvis dette også gælder for tog og A.B. så sætter datoen fra det først konstruerede IC4, så behøver de jo ikke længere garantere en forsyning..?

Normalt er reglen at "varen" skal være leveret og efter kundens accept kan evt garantier i henhold til kontrakten træde i kraft og efter som at de første 4 blev leveret i 2006 er der jo så også et par år endnu i henhold til det du nævner om bilbranchen - som jeg dog tror adskiller sig væsentligt fra jernbanemateriel, da de som regel skal være virksomme i mange flere år end en bil.

Men som du skriver, det kunne være rart at vide HVAD der stod præcist i den kontrakt med hensyn til forsyning af reservedele. ;)

  • 0
  • 0

I mange kontrakter skriver man at der skal kunne leveres reservedele i op til 25 år.

Det er måske situationer som denne der gør at op imod 10% af befolkningen hellere ser en stærk leder der leder(som de nok vil have vedkommende til at lede)

men vi fik da vores skattelettelser - haleluja

  • 0
  • 0

Det er måske situationer som denne der gør at op imod 10% af befolkningen hellere ser en stærk leder der leder(som de nok vil have vedkommende til at lede)

Ja, for en enkelt stærk leder vil være meget bedre til at tage beslutninger om alt fra efterløn over togindkøb til krigsdeltagelse.

De eneste situationer der er årsag til at 10% vil have en stærk leder fremfor et demokratisk valgt ledelse er almindelige mangel på historisk viden og uvillighed til at tænke ens holdninger igennem.

  • 0
  • 0

Det jo blevet moderne at mene, at kvinder er bedre til at "multi tarske" end mænd er og Hvis man så samtidig også er af den opfattelse at en tysker er født med et fut-tog som sut er der jo kun en leder med disse gener og medfødte aner og det er Lykke Friis i dansk politik, men hun er jo mere til fodbold ;)

  • 0
  • 0

Hvordan skal det så ikke gå med indkøbet af supersoniske jetjaskere for 50 mia. som vi hverken har råd tl bomber til eller brændstof? Luftballoner er mere tilpasset dansk økonomi og evne. Vi havde end ikke 500 bomber i beredskabet og hvordan kan 500 bomber forsvare Danmark, som fanatikerne af danske jetjaskere lægger vægt på er HEEEELT essentielt formål med disse futuristiske væsener. 50,000 bomber ville virke afskrækkende, men under 500?

De 20,000 mio. kr er spildt.

  • 0
  • 0

Nej, desværre er det ikke overraskende men sørgeligt vi bruger vores skatte penge på sådan et platforetagene oven udenlandsk, havde de så bare skabt en enkelt arbejdsplads i Danmark - sådan er der bare ikke..

  • 0
  • 0

Hvis vi skal drage parieller mellem e.v.t. JSF F-35A-kampfly og DSB´s udenlandske investeringer kan man jo konstatere, at DSB´s tab i alt løber op i 1 milliard og det er så kun et F-35A-kampfly - så vi "leger" bare at det er skudt ned under kamp og køber svenske SAAB fly i stedet når den tid er moden til, at købe nye kampfly og forhåbentlig træffes der ikke beslutning om det før vi har fået tog til folket.

  • 0
  • 0

de såkaldte "prototype-lyntog", udviklet sidst i 70'erne. Disse tog blev dels lige knap et år forsinket, til dels pga. DSB ændrede visse krav i sidste øjeblik, dels blev det stadig sværere at skaffe reservedele til disse tog.

IC5-projektet gav dog brugbare erfaringer; bl.a. at et tog med så høj komfort ikke skal bygges i stål (hvad IC5 var), handikaplift skal ikke indbygges i toget (som i IC5), "skålformede" sæder modtoges positivt blandt passagerer, og flere andre detaljer. Og disse erfaringer inddrog man så i udviklingen af IC3.

Jeg håber, at hvis IC4 ikke kommer i fuld drift, men i stedet skrottes/degraderes til sidebane-kørsel, at så vil DSB tage ved lære af de indhøstede erfaringer.

  • 0
  • 0

Jeg håber, at hvis IC4 ikke kommer i fuld drift, men i stedet skrottes/degraderes til sidebane-kørsel, at så vil DSB tage ved lære af de indhøstede erfaringer.

Det er vist et super-optimistisk håb, jævnfør: http://ing.dk/artikel/120236-dsb-har-tabt-...

Det er vist mere alvorligt end et par reservedele til togsæt. Skulle man være grov, så mangler der reservedele til en ansvarlig ledelse!

En mere logisk løsning er at sælge DSB til Norge eller Sverige, for DB kan vist ikke bruge noget af DSB?

Forretningsmoddelen udstukket for DSB, trænger til en trimning, før det ultimativt er for sent. Overflødighedshornet: skatteyderne, har selv store problemer.

  • 0
  • 0

Hvor højt et niveau af frustration kan vi tåle før vi "går på gaden" ?

99,9998% af danskerne ønsker at "afbryde samarbejdet" med AnsaldoBreda. - Politikerne nævner det, spøger med det, og så går der endnu et år...

Ikke mere vatpikkeri: Vi har ikke fået det vi betalte for = kontraktbrud = pengene tilbage. Slut.

Og hvis der bliver noget vrøvl HAR vi allerede kampfly på stedet : )

  • 0
  • 0

Og hvis der bliver noget vrøvl HAR vi allerede kampfly på stedet : )

Vi mangler bare "krudtet" for lagerne er tømt i hovedet på Murmester Gadaffi. ;)

Tænk.. Vi har ingen gang fået leveret IC4 endnu - Hvad så når IC2 skal leveres, ups.. Det kommer aldrig til at holde, bare spørg Hollænderne, de er i samme "gidsel-tog" som Danmark med AnsaldoBreda.

  • 0
  • 0

Indrømmet, det var muligvis et over-optimistisk, men miraklernes tid er endnu ikke forbi; f.eks. så har jeg altid været tilhænger af rød blok og deres politik, og hadet blå blok, men en meget sjælden gang kommer der et forslag fra blå blok som jeg er villig til at kalde fornuftigt.

Men ang. DSB's bestyrelse, ja så er det ganske rigtigt intet mindre end ufatteligt at de har været så tålmodige med AB, ude i det normale erhvervsliv havde man ikke accepteret dette omfang af problemer; formentlig ville leverandøren i så fald have fået "sparket" og deres varer tilbage.

  • 0
  • 0

Men ang. DSB's bestyrelse, ja så er det ganske rigtigt intet mindre end ufatteligt at de har været så tålmodige med AB, ude i det normale erhvervsliv havde man ikke accepteret dette omfang af problemer; formentlig ville leverandøren i så fald have fået "sparket" og deres varer tilbage.

Du har så evigt ret det med sparket.

Jeg synes at det er nemt at se hvorfor det er gået sådan:

Det er som offentlige projekter der har snitterne nede i den fælles klejnekasse ligesom bliver helt ligeglade med de penge de bruger - for der bliver jo hele tiden fyldt på kassen (skatter og afgifter).

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten