Mangel på ingeniører kan koste job

Ingeniørarbejdsmarkedet er på vej mod en ny overophedning. Det viser en rundringning til de fire beskæftigelsesregioner og de aktuelle ledighedstal fra Ingeniørernes A-kasse (IAK).

Med en aktuel ledighed blandt ingeniører på 3,9 procent og udsigt til massive offentlige investeringer på mellem 200 og 300 milliarder kroner til supersygehuse, motorveje, jernbaner og Femernforbindelse er der flaskehalse forude.

Og det kan paradoksalt nok koste danske ingeniørarbejdspladser, pointerer Morten Thiessen, formand for IDAs arbejdsmarkedsudvalg:

Læs også: Sådan ser ingeniørledigheden ud

»Jeg tror, vi kommer til at acceptere, at en stor del af projekteringsdelen til de offentlige projekter kommer til at ligge i udlandet, fordi der simpelthen ikke er nok danske ingeniører til at varetage alle opgaver.«

Læs også: IDA-formand: Vi mangler 13.500 ingeniører om otte år

Morten Thiessen forudser, at ingeniørvirksomheder bliver tvunget til at være kræsne med, hvad de byder på, for at sikre, at de kan skaffe de nødvendige folk - ellers må de tænke anderledes.

»Danske virksomheder bliver nødt til at hente udenlandske ingeniører, hvis de skal med i kapløbet om de store offentlige projekter,« påpeger han.

I Beskæftigelsesregion Nordjylland frygter direktør Karsten Simensen, at der kan opstå en mangelsituation, når der kommer flere anlægsopgaver:

»På tomandshånd er der mange virksomheder, der tilkendegiver, at de mangler kompetencer,« siger han.

Læs også: Ingeniørmangel truer nyt dansk olieeventyr

Samme melding lyder fra kontorchef Kirsten Thomsen, Beskæftigelsesregion Hovedstaden/Sjælland:

»Der er risiko for massiv mangel på højtkvalificerede ingeniører i hovedstadsområdet de kommende år.«

En opgørelse fra IAK viser, at antallet af ledige anlægsingeniører p.t. er lig nul. Således er der færre end seks ledige i denne kategori i alle fem regioner, bortset fra Region Midtjylland, som aktuelt har ni ledige anlægsingeniører.

Den reelle ledighed uden dimittender er 2,7 procent. Det svarer til, at hver tredje ledig ingeniør er nyuddannet, forklarer Bolette Mohr Sillassen, formand for IAK:

»Der er allerede flaskehalse nu, og derfor skal arbejdsgiverne ikke tro, at de kan vælge og vrage, fordi de hører historier i pressen om folk, der løber tør for dagpenge. Det er ikke tilfældet, når vi snakker ingeniører.«

Hun opfordrer virksomheder til at ansætte ledige med andre baggrunde end dem, de har brug for, og investere i opkvalificering af medarbejderne.