Mange spørgsmål om Københavns betalingsring

En betalingsring omkring København skal ifølge S og SF's plan skrabe to milliarder kroner ind til statskassen. Beløbet ligger fast, men alle andre detaljer omkring projektet er stadigt et spørgsmålstegn. Det skriver Berlingske.

Avisen har forsøgt at få Socialdemokraternes trafikordfører Magnus Heunicke til at forklare, hvordan betalingsringen vil fungere i praksis, men uden at blive klogere.

»Der er ikke taget stilling til, hvad det skal koste, eller hvor betalingsringen skal gå, men det vil være omkring København og på de steder, hvor det vil give mening. I princippet skal alle betale for at køre igennem betalingsringen, men der vil blive undtagelser. Det er klart, at vi ikke kan gå i detaljer, for det har vi ikke embedsmandsapparatet til,« siger han til Berlingske.

For at få forslaget gennemført skal Socialdemokraterne have de Radikale med på ideen. De Radikales trafikordfører Johs. Poulsen, kan godt se pointen, men han ville hellere have en landsdækkende roadpricing, hvor bilisterne kører rundt med en GPS-sender. Herefter betaler bilisterne efter hvor og hvornår de kører.

Trafikforsker Harry Lahrmann fra Aalborg Universitet siger til avisen, at det ikke er urealistisk at skrabe to milliarder kroner sammen med en betalingsring omkring København.

»Bompenge vil reducere trængslen, men i forhold til roadpricing vil det nok være begrænset, hvor meget reduceret CO2-udslip man opnår, fordi det er en begrænset mængde trafik, der påvirkes. Man får også en del omvejskørsel, fordi nogen vil køre længere, for at undgå betalingsringen,« siger han til avisen.

Socialdemokraterne og SF vil bruge indtægterne fra betalingsringen til at gøre det 20 procent billigere at køre med tog, bus eller metro i hovedstaden.

Emner : Roadpricing
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

mange af dsb problemer vedr manglende bruger betaling og svineri på bane gårde kunne løses ved at skille aktuelle passagere fra de der bare er på banegården og bruger den som hotel og sted til tyveri og andre ting der ikke har noget med en rejse at gøre . kontrolørerne kunne lave andet arbejde eks gøre rent billetterne ville blive billigere da der ville blive betalt for en rejse hver gang man gik igennen kontrolautomaten derved vil da komme nogen fler penge ind .Der er for mange der ikke betaler stationerne vil ikke blive så fyldte af personer der bare fylder op systemet er enkelt og virker nogenlunde der vil dog altid være forbedringsmugligheder

  • 0
  • 0

Det er i den grad ufatteligt at man igen påtænker denne vanvittige afgift. Vi sammenlignes konstant med lande hvor de IKKE har betalt for 3 biler når de køber een. Vi betaler også tusinder om året for at bruge dem og enorme afgifter på brændstoffet. Desuden har de mennesker som bor i byerne SELV valgt det og skal ikke bagefter komme og brokke sig over støj mv. Er man ude på at ødelægge København fuldstændigt?

Bondam narren HAR allerede total ødelagt Nørrebro - butikker lukker/flytter én masse pga. manglende kunder.

Desuden er der allerede så høje afgifter på parkering så en "betalingsring" sådan set allerede eksisterer - den hedder bare parkeringsafgift.

Hvad er det for en syg tanke konstant at stjæle penge fra sine borgere? I skulle hellere tænke på ("kære" politikere) og få fingeren ud og lave noget konstruktivt og i det hele taget bare prøve at arbejde for Jeres penge!

  • 0
  • 0

der er 186 politikkere der er valgt ind og skal prøve at styre danmark ok tankespil kina har ca 1 milliard mennesker og ca 5000 politikkere hvormange politikkere er det pr person er det det du vil frem til så ok for mig men brok dig ikke KOM MED PRAKTISKE LØSNINGER I STEDET FOR ORDGAS ps det skal lige siges jeg er IKKE politiker da jeg har svært ved at lyve og svindle som det står i ordbogen

  • 0
  • 0

Hvorfor skal folketinget nu til at blande sig i lokal politik. Lad København selv bestemme. Det er København der selv har lavet problemerne med processen: bilen ud af byen. Hvis problemerne skal løses skal folk flytte ind i København så de ikke skal pendle ind til byen. Et af de store problemer er at alt for mange har bosat sig uden for byen men har arbejde der inde, og benytter byens faciliteter men ikke betaler til dem. Hvis 50.000 familier flyttede ind i de ledige boliger ville trængsels problemerne være væk, kommunen ville ikke mangle indkomster og der vil igen blive liv i de store kontor ørkner.

  • 0
  • 0

I princippet skal alle betale for at køre igennem betalingsringen, men der vil blive undtagelser.

Ja politikerne kommer ikke til at betale. Hverken MF'ere eller medlemmer af borgerrepræsentationen. Det bygger jeg på at de heller ikke betaler for at parkere omkring Folketinget, ministerier og rådhuset.

Vi må frem til at parkering og evt. bompenge direkte kommer til at stå på politikernes lønsedler, ellers har de ingen føling med hvad de beslutter.

Skal en taxa betale? Ja, læg det på regningen. Lastbiler med vare til butikker? Ja, skræm alle forretninger væk fra Kbh. Rustvogn med ligfølge? Je ellers kommer der aldrig 2mia i kassen.

  • 0
  • 0

@ Tommy Johansen

Du plejer at tænke tanker til ende i diskussioner hvorfor gør du det så ikke her?

København er hele Danmarks hovedstad. Alle århusianere, ålborgensere samt gode borgere fra Odense har været i København, men få københavnere har været i de tre nævnte byer.

Er det rimeligt at man generer alle ved udelukkende at høre på københavnernes mangel på at løse byens traffikale problemer effektivt for alle frem for det navlebeskueri som vi er tilskuere til fra den kant.

  • 0
  • 0

Beklager men jeg er nede for øjeblikket(depression). København har et selvskabt problem da det er byen selv der vanskelig gør bilismen og fremkommeligheden i byen. De høje P-afgifter,ejendomsskatter, priser på institutioner og dyr offentlig transport er alle faktorer der får folk til at flytte ud af byen. Kombinationen af disse 2 problemer giver : manglende skatte betaling og trængsels problemer på motorvejen og i S-tog. Min pointe er , hvorfor skal STATEN til at have indtægter fra bilisterne omkring København og hvorfor skal bilisterne betale endnu mere til statskassen? København lider af et berørings problem:Man vil ikke spare der hvor der virkelig kan hentes men hellere finde nye skatter og afgifter, og helst fra dem uden for byen. En bedre måde at regulere trafikken på er at pålægge virksomhederne i København en "afgift" for hver medarbejder der ikke er bosat inden for det storkøbenhavnske område.Data forefindes hos told og skat så det er bare at komme i gang. Dette kunne måske få virksomhederne til at lave en differentieret løn afhængig af hvor man er bosat og på den måde gøre det attraktivt at flytte tilbage til byen. En anden løsning kunne være at i de kommuner hvor folk pendler UD af, blev det ved lov pålagt kommunen at etablere et vist antal parkeringspladser ved station og bus i forhold til antallet af pendlere ud af kommunen , 50-75% måske , det er jo der at indtægten beskattes, og data forefindes hos told og skat. Der er mange andre muligheder end en betalings ring der kun skal flå os stakkels billister for et par milliarder mere oven i de 60 vi betaler i forvejen.

  • 0
  • 0

i tænker regionalt ikke danmark som en helhed sidst jeg så efter var danmark stadigvæk et land de skatter og afgiter som bliver belagt i den ene ende af landet kommer jo også til den anden ende af landet bare på en anden måde er det de mange år medføle politik der gør at vi alle kun kan se lokalt og lidt regionalt ikke som danmark som er en helhed det er ikke den differencerede sted hvor du bor der skal bestemme om du betaler en eller anden procentdel det koster også at regulere så kommer der flere mugligheder for skattesnyd det skal gøres enkelt og det er det der er svært og skrot så millimeter demokrati den koster kassen

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten