Mange spørgsmål om Københavns betalingsring
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser og accepterer, at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Mange spørgsmål om Københavns betalingsring

En betalingsring omkring København skal ifølge S og SF's plan skrabe to milliarder kroner ind til statskassen. Beløbet ligger fast, men alle andre detaljer omkring projektet er stadigt et spørgsmålstegn. Det skriver Berlingske.

Avisen har forsøgt at få Socialdemokraternes trafikordfører Magnus Heunicke til at forklare, hvordan betalingsringen vil fungere i praksis, men uden at blive klogere.

»Der er ikke taget stilling til, hvad det skal koste, eller hvor betalingsringen skal gå, men det vil være omkring København og på de steder, hvor det vil give mening. I princippet skal alle betale for at køre igennem betalingsringen, men der vil blive undtagelser. Det er klart, at vi ikke kan gå i detaljer, for det har vi ikke embedsmandsapparatet til,« siger han til Berlingske.

For at få forslaget gennemført skal Socialdemokraterne have de Radikale med på ideen. De Radikales trafikordfører Johs. Poulsen, kan godt se pointen, men han ville hellere have en landsdækkende roadpricing, hvor bilisterne kører rundt med en GPS-sender. Herefter betaler bilisterne efter hvor og hvornår de kører.

Trafikforsker Harry Lahrmann fra Aalborg Universitet siger til avisen, at det ikke er urealistisk at skrabe to milliarder kroner sammen med en betalingsring omkring København.

»Bompenge vil reducere trængslen, men i forhold til roadpricing vil det nok være begrænset, hvor meget reduceret CO2-udslip man opnår, fordi det er en begrænset mængde trafik, der påvirkes. Man får også en del omvejskørsel, fordi nogen vil køre længere, for at undgå betalingsringen,« siger han til avisen.

Socialdemokraterne og SF vil bruge indtægterne fra betalingsringen til at gøre det 20 procent billigere at køre med tog, bus eller metro i hovedstaden.

Kommentarer (10)

mange af dsb problemer vedr manglende bruger betaling og svineri på bane gårde kunne løses ved at skille aktuelle passagere fra de der bare er på banegården og bruger den som hotel og sted til tyveri og andre ting der ikke har noget med en rejse at gøre .
kontrolørerne kunne lave andet arbejde eks gøre rent
billetterne ville blive billigere da der ville blive betalt for en rejse hver gang man gik igennen kontrolautomaten derved vil da komme nogen fler penge ind .Der er for mange der ikke betaler
stationerne vil ikke blive så fyldte af personer der bare fylder op systemet er enkelt og virker nogenlunde
der vil dog altid være forbedringsmugligheder

  • 0
  • 0