‘Man kan godt tro, en robot koster en million kroner, men så har man ikke fulgt med’
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser og accepterer, at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

‘Man kan godt tro, en robot koster en million kroner, men så har man ikke fulgt med’

OKM Maskinfabrik i Tønder har gennem en længere periode arbejdet på at digitalisere hele sin værdikæde. Men det er langt fra alle mindre danske virksomheder, der er kommet med på det digitale tog, bekræfter ny undersøgelse. Foto: Morten Vittrup Lund

Det er blevet sagt før, og nu kan det så siges igen: Der er et A-hold og et B-hold i dansk industri, når det kommer til digitalisering og såkaldt smarte teknologier.

Knap hver tiende danske fremstillingsvirksomhed er med helt fremme på det digitale beat, og det gælder typisk de store internationale virksomheder, viser en interviewundersøgelse foretaget af Teknologisk Institut (TI).

Men undersøgelsen bekræfter også et billede, vi har hørt før: At der er en tung ende af virksomheder bagerst i feltet, som slet ikke er gået i gang endnu med at anvende sensordata til at optimere produktionen eller smide en RFID-chip i leverpostej-emballagen.

Hvor lidt over en tredjedel af de adspurgte 455 fremstillingsvirksomheder svarer, at de ikke anvender smarte eller digitale teknologier, ryger andelen op på 51 procent, hvis man udelukkende spørger de små virksomheder – i dette tilfælde defineret som virksomheder med 35-49 virksomheder.

Opråb til virksomhederne: Følg nu med

»Resultatet er ikke superoverraskende. For mange af de teknologier, vi taler om her, er relativt nye, så der vil være en del virksomheder, som er usikre på det og måske lidt har ignoreret det, fordi de tror, det er for dyrt og for komplekst,« siger Stig Yding Sørensen, centerchef for Analyse og Erhvervsfremme på Teknologisk Institut.

For ham understreger undersøgelsen vigtigheden af, at man som virksomhed – uanset størrelse – gør en indsats for at følge med i den teknologiske udvikling. En robot behøver ikke længere koste en bondegård, påpeger han.

»Man kan godt som virksomhed tro, at en robot koster en million kroner, men så har man bare ikke fulgt med i, hvad der sker på området. Priserne på både robotter og sensorer og chips falder hele tiden, så derfor skal man som både leder og ingeniør reservere tid og plads til at kunne følge med i udviklingen,« siger Stig Yding Sørensen.

Det halter med de smarte produkter

Smart teknologi kan være mange ting, men i denne undersøgelse definerer Teknologisk Institut smart teknologi som værende sensorer, der registrerer data, en eller anden form for produktionsnetværk, der tillader udveksling af de data, der opsamles af sensorerne, automatisk dataanalyse af de opsamlede data og ikke mindst tilstedeværelsen af it-systemer eller software, der automatisk kan udføre en handling på baggrund af dataanalyserne.

En sensor, der registrerer temperaturen i en produktionshal er i sig altså ikke nødvendigvis smart. Det bliver først smart – eller intelligent, om man vil – hvis sensoren er koblet op på et it-system, der kan skrue op og ned for temperaturen i hallen ud fra sensorens målinger.

Den slags teknologier er forholdsvis udbredt i flere produktioner, viser TI’s undersøgelse. Hver tredje virksomhed anvender sensorer og netværk, og næsten lige så mange benytter automatisk dataanalyse.

Til gengæld kniber det gevaldigt med at proppe de smarte teknologier ind i selve produktet. Kun hver femte virksomhed tilkendegiver, at virksomhedens produkter er udstyret med sensorer, at man kan tilgå produktets styring online, eller at der opsamles brugs- og driftsdata fra produktet, når det er kommet ud til kunden.

Sidste års visdom er forældet i år

Offentliggørelsen af TI’s undersøgelse falder sammen med nye tal fra Dansk Erhverv og Dansk Industri, der viser, at de små og mellemstore virksomheders investeringer fortsat ligger under niveauet fra før finanskrisen

»Det er et kæmpeparadoks, at der på den ene side tales om disruption, digitalisering 4.0 og eksponentiel vækst, mens der på den anden side investeres mindre i nyt udstyr i dag end for seks-syv år siden,« siger vicedirektør i Dansk industri, Kent Damsgaard, til Berlingske Business.

Hos Teknologisk Institut håber Stig Yding Sørensen, at TI’s undersøgelse kan være med til endnu en gang at understrege vigtigheden af, at virksomhederne ikke undervurderer den teknologisk udvikling:

»Husk nu, at den visdom, I havde sidste år slet ikke dur mere, for den teknologiske udvikling vokser eksponentielt. Teknologierne har ikke bare udviklet sig ti procent siden sidste år – de har udviklet sig med en faktor ti.«

Undersøgelsens resultater tyder i øvrigt på, at det er industrier som elektronikindustrien, maskinindustrien og fremstilling af elektrisk udstyr, som er længst fremme på det digitale beat. Dog holder den ikke de danske virksomheders digitaliseringsgrad op mod udenlandske virksomheders.