Mærsk vil spare på brændstof og CO2-udledning med kæmpebatteri
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Mærsk vil spare på brændstof og CO2-udledning med kæmpebatteri

PLUS.
Illustration: Mikkel Meister

Et batteriprojekt, der snart skal i pilottest, skal hjælpe Maersk med at nå målet om CO2-neutralitet i 2050.

Kold novembervind blæser ind over containere og kraner på Maersks terminal i Aarhus Havn. I et afsides hjørne af terminalområdet står to kridhvide fyrrefods Maersk-containere med et lidt anderledes indhold end vanligt – seks racks med plads til hver 18 lithium ion-batterimoduler, der giver en samlet

Læs videre med et PLUS-abonnement

Få adgang til al PLUS-indhold og Ingeniørens e-avis med et PLUS-abonnement.

Som IDA-medlem har du gratis adgang til PLUS-indhold. Læs her hvordan.

kapacitet på 600 kWh. Til december monteres systemet i Singapore på containerskibet Maersk Cape Town. Til den tid vil batterierne blive installeret i de seks nu tomme racks. De leveres af Trident Maritime Systems i Odens og kan yde 1.800 kVA i op til 20 minutter. Illustration: Mikkel Meister Snart skal containerne levere strøm om bord på ét af Maersks egne skibe i et pilotprojekt, men hvis m...