Mærsk støtter dyr plastoprydning i Stillehavet: Forkert løsning, mener ekspert
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Mærsk støtter dyr plastoprydning i Stillehavet: Forkert løsning, mener ekspert

Illustration: Erwin Zwart / The Ocean Cleanup

8 millioner ton.

Det er mængden af plast, vi hvert år smider i havet. I 2016 producerede vi 335 millioner ton plast, og det tal forventes at blive ved med at stige. Derved vil mængden af plast i verdenshavene også stige.

Det har organisationen Ocean Cleanup fået nok af. Nu vil de rydde verdenshavene for plast, én gang for alle. Siden 2013 har de arbejdet på at udvikle en metode, der kan samle plasten, så den bliver nem at hente for skibe, der vil sejle plasticaffaldet tilbage til land, sortere det og udvikle det til nye produkter.

Illustration: MI Grafik / Lasse Gorm Jensen

Den løsning mener de nu at have fundet: En flåde af 60 flydesystemer på 600 meter hver skal placeres i plasticsuppen 1.200 sømil vest for Californien. Flyderne skal bruge vind, bølger og strøm til at danne en u-form, der bevæger sig sammen med plasten – dog hurtigere, så u-formen kan indfange plasten og lade den ophobe sig i midten.

Flere eksperter tror dog ikke på, at det her er løsningen.

Teknologien bag

Ocean Cleanups flydesystemer er 600 meter lange, flydende rørkonstruktioner lavet af en type polyethylen kaldet HDPE 100RC og er inddelt i 24 meter lange kamre. Under røret hænger et 3 meter dybt skørt, som ligesom røret strækker sig over 600 meter.

Illustration: MI Grafik / Lasse Gorm Jensen

Begge ender af systemet er udstyret med en navigationskapsel og en satellitkapsel. Navigationskapslerne indeholder en vejrstation og et AIS-system, der deler flyderens position med andre fartøjer. Satellitkapslerne giver Ocean Cleanup mulighed for at indhente data som billeder og GPS-lokation. Derudover er flydesystemet udstyret med to kameraer, ni lygter, ti stabilisatorer og 50 bundvandssensorer.

Ideen er, at flydesystemet bliver skubbet frem af strøm og bølger og derfor vil bevæge sig i samme retning som plastaffaldet, men vinden vil skubbe systemet yderligere, og derfor vil det bevæge sig hurtigere end plasten, som vil ende i midten af af det u-formede system. Hver 6.-8. uge vil et skib komme forbi systemet og tømme det for plast.

Se en video om systemet her.

»Vi kan godt tørre op på gulvet, men det hjælper ikke, hvis vi ikke lukker hanen«

Henrik Beha Pedersen, miljøbiolog og stifter af Plastic Change, mener ikke, at flydesystemerne kan løse problemet.

»Vi er skeptiske overfor at bruge så mange ressourcer på så lille en del af problemet. Det giver ikke mening, når man ser på, at der vil blive udledt dobbelt så meget plast om ti år,« siger han og fortsætter:

»Udfordringen er, at der bliver produceret mere og mere plast de næste år, som vil ende i havet. Det gælder om at lukke hanen nu. Vi kan godt tørre op på gulvet, men det hjælper ikke, hvis vi ikke lukker hanen.«

Ifølge Ocean Cleanup vil projektet kunne fjerne 90 pct. af al havets plast inden 2040. Men det anslås, at langt det meste af plasten i havet ligger på bunden, og Ocean Cleanups flydesystemer indfanger kun plast fra havoverfladen ned til tre meters dybde.

»Plast er fordelt hele vejen ned gennem vandsøjlen, men 90 % eller mere af plasten ligger på bunden,« siger Henrik Beha Pedersen.

Mærsk støtter med 13 millioner kroner

Den 8. september skal flydesystemet søsættes af Mærsk Supply Services ankerhåndteringsfartøj ‘Mærsk Launcher’. Mærsk Supply Service har nemlig stillet det skib til rådighed, der skal slæbe det første flydesystem 1.200 sømil ud til plasticsuppen, og skibet vil overvåge pilotsystemet de første to måneder. Støtten vil i alt ende på omkring 13 millioner kroner.

»Vi er virkelig stolte af at støtte installeringen af Ocean Cleanups første system. Det er givende at se, at vores maritime ekspertise kan blive brugt på nye områder og til at støtte løsningen af et så vigtigt miljømæssigt problem,« siger Steen S. Karstensen, administrerende direktør i Mærsk Supply Service, i en pressemeddelelse.

Henrik Beha Pedersen fra Plastic Change synes, det er fint, hvis Mærsks deltagelse kan være med til at skabe opmærksomhed på plastproblemet, men han er samtidig skeptisk.

»Det her projekt løser ikke det reelle problem. Folk bruger havet som skraldespand, og så længe det er sådan, så vil de (Ocean Cleanup, red.) ikke kunne følge med,« siger han.

Hvad synes I om, at Mærsk bruger 13 millioner kroner på at støtte et projekt, I ikke mener løser det reelle plastproblem?

»Vi synes, det er rigtig ærgerligt, fordi Mærsk kunne også gå ind og kigge på hele det plastaftryk, der er fra shipping. De kunne simpelthen gå deres eget aftryk af plast igennem for at se, hvor de kunne spare på plastudslippet.«

Ville det hjælpe mere?

»Absolut.«

Miljømæssigt regnskab skal skal gå op

Torkel Gissel, som er professor ved Institut for Akvatiske Ressourcer på DTU Aqua, tror ikke helt på projektet. Han mener, at der er en masse meteorologiske udfordringer, som vil sætte flydesystemet på prøve.

»Det er et fint initiativ, men jeg har svært ved at tro, at den vil kunne klare vejrforholdene ude på havet,« siger han.

Derfor mener han, at det er en god idé, at Mærsk støtter initiativet, så det kan blive testet under virkelige forhold. Og så alligevel:

»Det er bedre at bruge ressourcerne på at ændre folks adfærd, så plasten slet ikke kommer ud i havet,« siger han og påpeger endnu et problem:

»Skibene, der skal sejle ud og vedligeholde og tømme flydesystemet, udleder også CO2. Så man skal lave en totalberegning,« siger han med henvisning til, at de miljømæssige ulemper, projektet fører med sig, ikke må overstige fordelene.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Mange er skeptiske overfor systemet - og siger at det ikke er den rigtige løsning. I stedet burde fokus være på at begrænse "udledningen" af plast til havet. Samtidig siger skeptikerne at 90 pct. af plasten ligger på havets bund.

Selvfølgelig skal vi da også begrænse plastudslippet til havet - og selvfølgelig skal plast fra havbunden også adresseres. Men nogen gang må det da også være tilladt at prøve at løse nogle af de mere simple problemer ... selvom de måske kun løser en lille del af det store problem.

Alternativet var måske at man bare satte sig på sine hænder - og ventede på at "nogen" løste de store problem ... hvis om nogensinde.

Savner at se en "ja-hat" (eller en "ja-sobrero") i artiklen. Det er da dejligt at nogen gør noget .... i det mindske.

  • 29
  • 0

At nogen gør bare lidt er en vildt god ting, at kulturen også skal ændres er fakta, for ellers har Sisyphus desværre ikke levet forgæves, kampen på kultur siden er den helt store, for det drejer sig om at selv den enkelte skal tage ansvar for sine handlinger, på ingen måde en let opgave !
Hvorfor har så mange altid rasende travlt med at kritiserer alle og enhver for at gøre noget, i stedet for at være konstruktive, DELTAGENDE og komme med ideer. Fatalisme gør kun tingene markant værre !

  • 7
  • 0

Henrik Beha Pedersen skriver:

»Vi synes, det er rigtig ærgerligt, fordi Mærsk kunne også gå ind og kigge på hele det plastaftryk, der er fra shipping. De kunne simpelthen gå deres eget aftryk af plast igennem for at se, hvor de kunne spare på plastudslippet.«

Det virker som en uunderbygget anklage; måske er det rigtigt, at skibe laver plastikforurening, måske er det ikke.
På danske strande er det forsvundet i det væsentlige.

Der har vist på ing.dk været en artikel som fastslog at 90% af plastikforureningen i havet kommer fra bare TO store floder.

  • 7
  • 0

Den bedste løsning er ikke "at ændre folks adfærd". Den bedste løsning er at få blokeret og ryddet op i de 10 store floder i I-lande, der står for 90% af al plastforurening i verdenshavene. Start med Yangtze floden i Kina - så er 1/4 del af problemet løst.
SE videoer paa Youtube, studer, og spred din viden.

  • 10
  • 0

Efter sigende stammer hovedparten af plastikken fra 2-3 af de største floder i Asien.
Synes dog selv at det virker usandsynligt, da er må være flere medskyldige :-)

  • 3
  • 1

Når nu dette plastopsamlingsprojekt har fået lov til at køre et stykke tid, så vil det enten være faldet fra hinanden pga. dårligt design eller der er fremkommet et hav af erfaringer omkring anvendelsen af den indvundne plastik - og dermed også forskellige forretningsmodeller.

En af de bedste "startere" for mennesker er om der er penge i skidtet - så skal alt nok gå.
Problemet med plastik er at der ikke er en nummerplade på. Måske man skulle indfører et produktionsID, således at producenten SKAL fører regnskab med hvem der køber til hvilke formål - således at man til enhver tid kan stille havsvinet (afledt af skovsvin) til ansvar

  • 0
  • 4

At få samlet plasten ind fra naturen må være første printet. Sidenhen kan plasten enten brændes af som "små brændbart" eller genbruges hvis dette er muligt.

Så længe det fungerer på den måde i Asien, at der dumpes container efter container direkte i floderne/havet/søer non stop med plastaffald fra alle de "udviklede" verdensdele, så må det være bedre at afbrænde alt det vi ikke selv umiddelbart kan genbruge. Måske en lov som forbyder eksport af plast affald.

  • 9
  • 0

Eksperter og min bare...
I stedet for at kritisere og spille klog, så kom dog frem med et LØSNINGSFORSLAG!
Det ER så træls at sidde at læse om alle de "kloge-åger," der har læste sig til det meste af dét, vi andre véd i forvejen.
Jeg er totalt flintrende ligeglad med, hvor lang deres uddannelse er, for de fleste, som har en lang uddannelse, aner ikke en døjt om, hvordan man løser problemer i praksis.
Maersk er gået ind i et program, der fjerne nogle af de mange millioner tons affald, forskellige mennesker har dumpet i havet. Al respekt for dét.
I stedet for at spille smart og fortælle nogen, at det ikke er DET RIGTIGE at gøre, synes jeg, at man skulle udarbejde et projekt, der kan finde forståelse i verdens befolkninger og diverse regeringer, så vi kan få gjort noget mere.

  • 9
  • 2

Over tid, så foregår det på samme måde over hele kloden. Først er vi uuddannede og fattige, og vi får mange børn hvoraf ikke så mange overlever. Næstefter bliver vi klogere og bruger maskiner til at sikre mere velstand. Vi får råd til mere sundhed og flere ting, vores forbrug stiger voldsomt, vi får stadig mange børn og vi forurener helt vildt.
Pludselig går det op for os at det hele ikke er så svært, vi får færre børn, vi bliver træt af at leve midt i svineri og forurening.
Sidste trin i min evolutionsberetning nåede vi her i Nordeuropa i 1970 - 80.
De lande der smider plast i floderne er ikke større svin end os, de er bare ikke nået helt så langt som os.
Jeg mener ikke der er grund til at tro at 'de andre' ikke kommer derhen hvor vi er i dag, med eller uden vores løftede pegefingre, måske endda bedst uden.

  • 2
  • 0

Nu siger de jo at 90% af alt plastaffald ligger nede på bunden som mikroplast. Og hvordan er det blevet til det? Det startede vel med at havne i havet som et meget større stykke plast, som så er gået i en eller anden form for opløsning og blevet til det her hersens mikroplast. Så det kan for filan da kun være en god idé at fjerne alle de store stykker!?

Men som nogen her skriver, så kan man jo gå lidt tættere på kilden og sætte flydespærringer op ved de største floders udmundinger.

  • 1
  • 1

Så vidt jeg kan forstå er der to sider af problemet:
a. Selv hvis vi kan enes om at bremse udledning af plastaffald til have, så forsvinder plasten ikke.
b. Selv hvis vi kunne opsamle alt det der er derude nu, kommer ny plast til hurtigere og hurtigere.

Et privat initiativ har lille mulighed for at stoppe udledningen, det er international politik.
Men bare lidt succes kan give den opmærksomhed, som får samlet fokus om at bremse tilgang af nyt plastaffald

  • 3
  • 0

Selvfølgelig skal produktionen af affald begrænses, men der skal også ryddes op. Det er forbilledligt at Mærsk støtter opgaven med at rydde op. Ved at få samlet plasten op får vi også en meget bedre ide om hvad der er der ude i "suppen", hvor meget af det der kan genanvendes og hvordan man kan håndtere det.

Herudover så skal vi også have begrænset mængden af affald. Her er det måske bedre at få brændt affaldet her i landet i stedet for at det sendes videre til et sted hvor en begrænset del genanvendes og resten havner som deponeret affald (til dels i havet).

  • 2
  • 0

»Vi synes, det er rigtig ærgerligt, fordi Mærsk kunne også gå ind og kigge på hele det plastaftryk, der er fra shipping. De kunne simpelthen gå deres eget aftryk af plast igennem for at se, hvor de kunne spare på plastudslippet.«. Skibene i dag er udstyret med incinerator, som brænder affaldet ombord på skibene af. Restaffaldet og aske bliver afleveret på modtage stationer i havnene. Shipping har i høj grad løst deres affaldsproblem (så mangler vi bare CO2),.

  • 3
  • 0

Den kommer hovedsageligt fra disse 10 floder. 9 af dem er i Asien og 5 af dem alene i Kina...

1: Yangtze
2: Indus
3: Yellow River
4: Hai
5: Nile
6: Ganges
7: Pearl
8: Heilong
9: Niger
10: Mekong

Hvis man virkelig vil løse dette problem, så er det Kina og Indien der skal til at tage sig gevaldigt sammen. Evt ved at få etableret et filteringssystem ved flodmundingerne.

  • 5
  • 0

<Hvis man virkelig vil løse dette problem, så er det Kina og Indien der skal til at tage sig gevaldigt sammen.>

Ja. Hvis disse lande (samt resten af Asien) havde en miljø lovgivning og straf på samme niveau som vi kender fra europa og andre udviklede lande , så havde vi et langt mindre plastproblem. Men hvordan skal vi opnå det? Det er svært at tvinge dem til det.....

  • 3
  • 1

<Casper - hvad forestiller du dig, når floden ender i et delta samt hvor havnen ligger mange kilometer oppe ad floden?>

Floderne er ret lange, så det ville ikke betyde det store hvis man lavede den filtrering lidt oppe ad floden jo. Det ville vel så kunne fjerne 90% af plastaffaldet fra den givne flod. Vil det ikke være en god start? :-)

  • 2
  • 0

Mange er skeptiske overfor systemet - og siger at det ikke er den rigtige løsning. I stedet burde fokus være på at begrænse "udledningen" af plast til havet. Samtidig siger skeptikerne at 90 pct. af plasten ligger på havets bund.

Selvfølgelig skal vi da også begrænse plastudslippet til havet - og selvfølgelig skal plast fra havbunden også adresseres. Men nogen gang må det da også være tilladt at prøve at løse nogle af de mere simple problemer ... selvom de måske kun løser en lille del af det store problem.

Meget enig, og hvorfor skal man ikke rydde op ? Skal man lade det være der nu sejler rundt i havene ?

Jeg er da med på at stopper man ikke tilførslen til havene, så kan man blive ved med at rydde op.
Men omvendt så er man også nødt til at rydde op, så det ikke bliver alt for uoverskueligt.

De rydder jo også løbende op på Roskilde Festivalen.....

  • 3
  • 0

North Face og rigtigt mange andre, der producerer meget dyre produkter af plastik er bevidste om problematikken og er begyndt at genanvende og bruge det i deres markedsføring.

Desværre er ren ny plast ikke bare billigere, men også af bedre kvalitet.

En mulighed var at afbrænde plast i syntese anlæg og bruge syngas til at producere råvare til ren ny plast og få den mærket, så dem der bruger den lidt dyrere råvare kan udnytte det i deres markedsføring.

Fremover vil polymerer løbende blive billigere og billigere pga. billigere og billigere energi.

Ps. Kenya og nu senest New Zealand har ulovliggjort indkøbsposer, så måske kunne man indføre en plastik afgift som producenter af plast produkter baseret på indsamlet plast kunne fritages for. Der løber jo ikke onde mennesker rundt i plast industrien og det er jo heller ikke sådan at plast vil blive udkonkurreret af andre produkter, hvis industrien blev fornuftigt reguleret. Lego er blandt Danmarks største forbrugere af plast og stopper 100% med ikke sustainable polymerer senest 2030. https://www.lego.com/da-dk/aboutus/news-ro...

  • 2
  • 0