Maersk skærer ti procent af brændstofforbruget med lavere fart
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Maersk skærer ti procent af brændstofforbruget med lavere fart

Hovedmotoren på containerskibe kan sejle på meget lavere effekt, end motorleverandørerne hidtil har rådet. Det benytter Maersk Line sig nu til at skære 10 procent af brændstofforbruget.

»Vi har eksperimenteret med det på en del skibe, og fra januar 2009 har vi rullet det ud på samtlige vores containerskibe,« forklarer teknisk chef i Maersk Line, Ole Graa Jakobsen, til nyhedsbureauet Direkt.

Beskeden fra leverandører af containerskibenes totaktsmotorer har ellers været, at motorerne ikke kunne tåle at sejle i længere tid med en effekt, der var lavere end mellem 40 og 60 procent af motorernes maksimale ydeevne. Men siden 2007 har Maersk nu ladet 110 af sine containerskibe sejle med ned til 10 procent af max-belastningen.

60 procent effekt på motoren svarer på en del skibe til en hastighed på omkring 21 knob, dvs. 4 knob under max-farten, men sænkes motorbelastningen til bare 10 procent, falder farten til omkring 10-12 knob, forklarer Ole Graa Jakobsen nyhedsbureauet Direkt.

Det betyder, at Maersk Line nu kan sejle med en gennemsnitsfart på 20 knob, men på visse stræk væsentligt langsommere og dermed spare brændstof.

Som hovedregel kan et skib, hvis gennemsnitsfart er 20 knob, ved at sætte farten ned til 10-12 knob spare omkring 20 procent af brændstoffet i forhold til det skib, der sejler med en gennemsnitshastighed på 22 knob.

»Vi har delt denne information med motorbyggerne og fået deres accept af, at vi sejler på den her måde. Det betyder også, at en af de store motorbyggere har ændret sin generelle bulletin om, hvordan man sejler langsomt,« siger Ole Graa Jakobsen.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Jeg synes godt nok denne artikel er noget rod. Fx dette afsnit.

Som hovedregel kan et skib, hvis gennemsnitsfart er 20 knob, ved at sætte farten ned til 10-12 knob spare omkring 20 procent af brændstoffet i forhold til det skib, der sejler med en gennemsnitshastighed på 22 knob.

Så hvis man sejler 20 knob, men gerne vil sejle 10-12 knob, så sparer man 20% fuel ifht. hvis man sejler 22? Hvorfor så nævne de 20 knob?

Det der med at sænke farten, hjælper vel også med at få fyldt skibene, da der må være længere imellem dem. Det er vel fint nok her i krisetider med lavere eksport.

  • 0
  • 0

Det er helt korrekt, at containerskibe kan producere meget strøm. Men produktion af strøm afhænger meget af om skibene sejler mellem havne, eller om skibet er ved at ankomme/afgå fra en havn. Når skibet er ved at ankomme/afgå fra en havn, bruger man skibets thruster(Bow propel) og trossespillene, thrusterne er nogle meget store forbrugere, som på større containerskibe bruger ca. 4 MW. Derfor er der et behov for en stor kapacitet, som er fordelt på flere generatorer. Men forbruget vil også afhænge af antallet af reefer container som er ombord.

  • 0
  • 0

Nudansk ordbog om sejle:
"bevæge sig ved hjælp af sejl"

Man sejler sjovt nok også under vandet.

Jeg har heller aldrig prøvet at sejle en robåd, jeg har dog roet flere.

Det er rigtig at man på norsk bruger køre og det gør man faktisk også på svensk. Ak vi danskere må være blevet snyt.

  • 0
  • 0

Hvorfor i alverden sammenligner du skibenes installerede effekt med vindmøllernes gennemsnitlige produktion?? Det ene er et udtryk for effekt mens det andet sådan set er et udtryk for energi.

Det er naturligvis skibenes gennemsnitlige produktion/forbrug du skal sammenligne med vindmøllernes gennemsnitlige produktion. Eller giver det ingen mening.

  • 0
  • 0

Jeg synes godt nok denne artikel er noget rod. Fx dette afsnit.

[quote]Som hovedregel kan et skib, hvis gennemsnitsfart er 20 knob, ved at sætte farten ned til 10-12 knob spare omkring 20 procent af brændstoffet i forhold til det skib, der sejler med en gennemsnitshastighed på 22 knob.

Så hvis man sejler 20 knob, men gerne vil sejle 10-12 knob, så sparer man 20% fuel ifht. hvis man sejler 22? Hvorfor så nævne de 20 knob?

[/quote]

Det er godt nok noget rod den måde det står på men: Hvis du sætter gennemsnitsfarten ned fra 22 til 20 ved for det meste at sejle 22 og så fra tid til anden kun at sejle med 10-12 - så sparer du ca 20% fuel. Sådan forstår jeg det i hvert fald efter at have læst det et par gange - første gang var det sort tale.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten