

Hele sidste år nærmest væltede det ud med grønne ambitioner fra et af verdens største rederier. Mærsk har valgt at træde et skridt frem i processen mod mere bæredygtig skibsfart ved at annoncere 12 nye store containerskibe, der skal drives af grøn metanol.
Og i stedet for at gå videre med et design, som mange kender fra Triple E-serien, der blev lanceret i 2013, har Mærsk kastet hele paletten af muligheder op i luften og fundet frem til nogle løsninger, der klart vil adskille de nye skibe fra, hvad der i dag sejler rundt på verdenshavene.
- emailE-mail
- linkKopier link

Fortsæt din læsning
- Sortér efter chevron_right
- Trådet debat
Til gengæld vil det give havudsigt fra messe og alle kahytter, det er ikke særligt spændende at have udsigt til en stak containere, som på dagens skibe. Og det meste sejlads foregård trods alt på relativt roligt farvand.Men skibet kan indeholde nogle få ekstra containere...
På Emma-serien med hus oven på maskinrummet, placerede man så hvidt muligt kahytterne med udsigt til siden, nogle fik så udsigt til redningsbåden. Men på nyere typer som trible-E, med delt overbygning, er det ikke muligt
https://www.youtube.com/watch?v=P5HZvg0M2XkNu er jeg ikke skibsdesigner men det er nok begrænset hvor meget et 350 meter langt skib vipper i den retning.
Clemmentine Mærsk ca. 350 m oa, der er ~250 m fra styrehus til stævn.
De containerer der har fået fronten trykket ind, oven over bølgebryderen, det er fra ca. 20 m over vandlinjen, og opefter.
Så det er absolut et problem man må forholde sig til. Det mest positive er nok at kaptainen vil være tilbøjelig til at slå ned i fart, før end på et traditionelt skib.
Det er et almindeligt problem på skibe med hus for. Det sker engang imellem at hæktravlerer og supplybåde får smadret styrehusfronten. Color Lines Superspeed har fået smadret styrehusviunduer 2-3 gange, på dæk 9, ~20 m over vandlinjen.
Ved høj søgang må det alt andet lige være noget ubehageligt at være så langt fra center af skibet. Stævnen har den værste effekt af pitch. Kan man ikke risikere at de ikke kan sove i flere dage ved en storm, eller bryder reglerne og indretter kabiner midtskibs.</p>
<p>Skal overbygningen forstærkes når den nu kan dykke ned i en bølge?
Nu er jeg ikke skibsdesigner men det er nok begrænset hvor meget et 350 meter langt skib vipper i den retning. Med hensyn til forstærkning så er situationen vel ikke anderledes en for fx. krydstogtskibe der også har beboelse oppe i front. Og med en smule finesse kan overbygningen lavet en del mere aerodynamisk end blot en stabel containers. Det betyder sikkert ikke det store til daglig men i en storm?
Det har jeg også spekuleret over. Hvordan designet vil klare sig, når sikebet bliver ramt af en monsterbølge?
Ved høj søgang må det alt andet lige være noget ubehageligt at være så langt fra center af skibet. Stævnen har den værste effekt af pitch. Kan man ikke risikere at de ikke kan sove i flere dage ved en storm, eller bryder reglerne og indretter kabiner midtskibs.
Skal overbygningen forstærkes når den nu kan dykke ned i en bølge?