Mærsk indstiller flyvning med nedstyrtet helikoptermodel
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Mærsk indstiller flyvning med nedstyrtet helikoptermodel

Maersk Oil standser alle flyvninger med EC225-helikoptere efter ulykken, der kostede 13 mennesker livet i Norge i fredags. Det skriver energiwatch.dk.

Det sker, på trods af at Trafikstyrelsen efter skiftende meldinger fra helikopterens producent endnu ikke har indført et flyveforbud.

Læs også: Norsk helikopter styrtet i havet

I udlandet har andre europæiske offshore-lande som England og Norge udstedt et flyveforbud for EC225-helikoptere som følge af ulykken.

»I Maersk Oil er vi dybt berørt af den tragiske ulykke i Norge. Som en forebyggende foranstaltning har Maersk Oil besluttet ikke at bruge EC225-helikoptere i vores operationer, indtil vi har større klarhed,« siger selskabet til EnergiWatch.

Producent løfter flyveforbud

Søndag meddelte producenten af EC-helikopterserien, at de vurderer, at deres helikopter er rigeligt sikker;

Læs også: Ingen F-35 over Danmark i weekenden

»I lys af de yderligere oplysninger, som er indsamlet de seneste 48 timer (efter styrtet red.), er det på nuværende tidspunkt Airbus Helicopters’ beslutning, at vi ikke opretholder flyveforbuddet for EC 225LP,« lyder det på airbushhelicopters.com.

Maersk Oil uddyber, at man indtil videre kan opretholde den nødvendige trafik til offshore-områderne ved at benytte andre helikoptermodeller.

Læs også: Rapport bekræfter: Materielsvigt skyld i F-35-brand

»Vi arbejder nu med vores underleverandør på at skaffe alternative helikoptertyper. Indtil videre har vi været i stand til at fortsætte operationerne som planlagt,« udtaler Maersk Oil til Energiwatch.dk.

Airbus EC 225 Super Puma-helikoptere har tidligere været involveret i adskillige flyulykker. I 2009 kostede et styrt med maskinen 16 mennesker livet i havet ud for Skotland. Maskinen har desuden været involveret i fire andre uheld uden personskade i perioden frem til 2013.

Læs også: Eurocopter EC225 har haft fem ulykker på fire år

Emner : Helikoptere
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
  • Airbus EC 225 Super Puma-helikoptere har tidligere været involveret i adskillige flyulykker. I 2009 kostede et styrt med maskinen 16 mennesker livet i havet ud for Skotland.

Nej det var en AS332!

Fredagens ulykke er den første dødsulykke med EC225.

Ingeniøren skulle gene være et fagblad og ikke en avis.

  • 3
  • 0

det er åbenbart gearkassen der er problemet
bliver interessant at få flere detaljer. men tragisk at fok skal dø imens...løs nu denne fejl

  • 0
  • 0

Ja gearkassen er en af de mange kritiske komponenter i en helikopter, men det store problem er tilsyneladende at et tandhjulshavari kan føre til at gearkasse huset bliver smadret. Jeg ville have en forventning om at huset var intakt og rotoren skulle kunne roterer frit selv om gearkassen var fyldt med smadrede tandhjul, det ville under gunstige vilkår give piloten en chance for at autoroterer og nødlande. nogenlunde kontrolleret.
Den eneste anden helikopter i samme vægtklasse Sikorsky S-92 har også haft et gearkasse havari med fatal udgang.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten