Mærsk: 39 udslip af olie eller gas i Nordsøen på to år

Mærsk Olie og Gas stod bag 39 utilsigtede udslip af olie og gas alene i den britiske del af Nordsøen i 2009 og 2010. Udslippene var fordelt på fem forskellige platforme og boreskibe.

Det viser en sammentælling, foretaget af Ingeniøren på baggrund af en aktindsigt, som den britiske avis The Guardian har fået.

Opgørelsen stammer fra den britiske myndighed Health and Safety Executive, der overvåger miljøet og sikkerheden på landets boreplatforme.

Boreskibet Gryphon A sendte for to år siden 1,6 ton olie ud i den britiske del af Nordsøen. (Foto: Maersk Oil) Illustration: Maersk Oil

Sammentællingen viser, at Mærsk er på tredjepladsen over de slemme drenge i klassen. Øverst ligger Shell og Total, som begge har udslip på over de fire ton olie og gas, der røg ud fra de fem Mærsk-skibe og -platforme på to år.

Mærsks største enkeltudslip fandt sted for næsten nøjagtig to år siden, den 10. juli 2009, da 1,6 ton olie lækkede fra boreskibet Gryphon A.

700 kilo gas slap ud af North Sea Producer

Det står dog ifølge de britiske myndigheder værre til på to andre Mærsk-boringer. Myndighederne rubricerer ikke udslippene efter størrelse, men efter hvor farlige de er.

Her kommer et udslip af 700 kilo gas fra boreskibet North Sea Producer den 11. august 2009 som Mærsks eneste ind i kategorien 'major'. 12 andre udslip bliver af myndighederne karakteriseret som 'significant'. Begge de kategorier betyder, at hvis udslippet bliver antændt, er der risiko for dødsfald på platformen.

I alt fem alvorlige udslip fandt sted på North Sea Producer og lige så mange på platformen Janice. Kun to platforme i den britiske del af Nordsøen har haft flere alvorlige udslip end Mærsks.

De resterende 26 udslip fra Mærsk-platformene falder under betegnelsen 'minor'.

Kun toppen af isbjerget

The Guardian konkluderer selv, at opgørelsen slår skår i den britiske regerings troværdighed. Landets energiminister Charles Hendry har kaldt det »fuldstændig legitimt«, at selskaber som Cairn Energy vil bore efter olie på dybt vand i den sårbare, arktiske natur ved Grønland. Han har henvist til Storbritanniens 'strenge' sikkerhedsregler.

Guardian har også talt med anonyme kilder, som hævder, at opgørelsen kun viser toppen af isbjerget. Den omfatter kun de udslip, som olieselskaberne frivilligt har indberettet.

Det afviser olieselskaberne.

»Der er en meget høj standard for at leve op til reglerne, når selskaberne skal rapportere offshore-hændelser til myndighederne,« siger Robert Paterson, direktør for helbred og sikkerhed i brancheorganisationen Oil & Gas UK.

Det lykkedes ikke umiddelbart Ingeniøren at få svar på spørgsmål til opgørelsen fra Mærsk Olie og Gas.

Dokumentation

Hent selv materialet hos The Guardian

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Har netop set National Geographics dokumentar omkring katatrofen i den mexicanske golf. Hvor omfanget og konsekvenserne slet ikke er til at fatte. Problemet er at det ikke er til at spore når først olien bliver opløst i vandet og driver rundt som en usynlig masse, og man først nu er ved at forske i hvad der kommer til at ske med økosystemerne. Dette kommer til at tage mange år og i mens kan vi så lade folk spilde lidt mere....!

  • 0
  • 0

Har netop set National Geographics dokumentar omkring katatrofen i den mexicanske golf. Hvor omfanget og konsekvenserne slet ikke er til at fatte. Problemet er at det ikke er til at spore når først olien bliver opløst i vandet og driver rundt som en usynlig masse, og man først nu er ved at forske i hvad der kommer til at ske med økosystemerne. Dette kommer til at tage mange år og i mens kan vi så lade folk spilde lidt mere....!

"Hvor omfanget og konsekvenserne slet ikke er til at spore"...mener du ikke SE?

For som du fortsætter: "problemet er at det ikke er til at spore...driver rundt som en usynlig masse.."

"...først nu ved at forske i hvad der KOMMER til at ske..."

"...Dette kommer til at tage mange år.."

Klart, BP jo også sat en herlig masse penge af til forskning - follow the money

  • 0
  • 0

Jeg synes ikke det hørtes så alarmerende voldsomt ud... Det er vel ikke mere end hvad de små danske fragtebåder pumper ud af sine maskinrum i samme periode, lige ud i de lokale farvand.. :-) For ikke snak om avfald og rengøring af lasterummene...? På den tid i min ungdom hvori jeg jobbet på kystbåd (norge-danmark), så var det nu en gang i mellem det glippet både 10 og / eller 100 liter hydraulikolje ved fejl på vinsj systemet. Det blev spylet over bord med brandslangerne og udstyret avfedtet med masser af løsemidler.. (og spylet overbord) Den gang lenset man også maskinrummets "sump" ud med øvrige spildevand når man kom ud til havs. Indtrænget vand fra propeller hylsen , spildevand fra dusj og håndvask, og andet hvad der fyldte op i maskinsumpen (udover olje fra maskineri og fra service af disse), mens man lå til kaj blev det så forsigtig lenset ved behov, kun indtil den første oljefilm fra overfladevandet blev suget med, så man ikke lavede oljespor i havneområdet. Når man så kom ud til havs, så blev det hele lenset ud. Hvis man lå mere end 2 dage i havn, så havde man behov for at lense maskinrummet.....grundet spildevand og indsivet havvand. (typisk fra propeller hylsen) På samme måde gik det tonsvis med kunsgødning hver uge over bord, grundet dansk fagforening ikke godkender båden som selvlossende hvis bådens mandskab må koste og feje, eller køre vores egen bobcat for at samle sammen til grabben, ved lossing af bulk transport som kunstgødning... (for så kostede det 5 mand, som forbundet krevet løn for, en kran med kranfører, en til at dirigere, en bobcat med fører, samt 2 mand til at feje sammen, også selv om dem intet havde lavet, eller var tilstede...(da vi selv havde det samme udstyr ombord, og lavet det selv.... totalt tosset.). . Resultatet blev derfor at det var meget tilbage i lasterummet, som så gik over skibets side så snart man kom ud i åbent farvand. Aner ikke om det stadige foregår på den måde.... det er jo over 20 år siden. Men det var økonomiens kamp mod danske strejke og forbunds mentalitet. Når man er stillet ovenfor sådan forbunds idioti, så fremmer man vist også anden idioti... (altså at det blev smiet overbord) Det viser at dårlige mentalitet, fremmer endda dårligere mentalitet..og at man bliver ligeglad med det hele, og ser udslippet som.. " Det må dem selv om, når dem er så tosset, vi betaler i hvertfald ikke 10 - 20 000 kroner til forbundet for at dem skal se på at vi laver jobbet for dem...".

Den gang flyttet vi ca.2 til 3 laster i ugen mellem norge og danmark. og leftovers varierede fra få hundred kilo, og op til ca. 3 -4 tons kunsgødning, som blev spylt overbord for hver tur..... (lasterumemt blev nemlige inspiceret for hver lasting i Norge, for fugt, rengøring etc.. Det skulle overhoved ikke være rester af tidligere last tilbage. Så hvad der måtte være tilbage måtte overbord...) Så med det i baghoved for hvad jeg på klods hold har set af rutiner i den maritime værden, så vil jeg nu sige.. 4 tons olje over 2 år i en produktion med sådan et volum, det høres altså ikke så slemt ud at det ringer nogle alarmer, specielt siden jeg har set hvordan det håndteres af kystbåderne .. dog for over 20 år siden... Poengten er; ja, det er blot toppen af isfjeldet, men det kan godt være fjældet ikke heder "oljeselskab" men at det kan findes fordelt rundt på alle båder i farvendet.... og det undrer mig ikke om det så vil være meget værre information, hvis man viste hvad der går ud i naturen fra disse andre aktører. Den gang var det ingen spiloljetank på båden, kun hvis man lå på værksted blev det returneret noget,,,,Men mon ikke det er blevet kraftig reguleret nu i dag.

  • 0
  • 0

Bare for en ordens skyld, så er Gryphon A og North Sea Producer ikke boreskibe men FPSO'er (floating production, storage and offloading). Jeg er enig med ovenstående i at mængden ikke er overvældende i forhold til så mange andre kilder, men ikke desto mindre skal Mærsk Olie og Gas selvfølgelig gøre alt hvad de kan for at undgå udslip, ikke mindst af sikkerhedsmæssige årsage.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten