Det lysner for elektriske motorcykler

Illustration: Zero

Danmarks første importør af elmotorcykler kalder det for en ørkenvandring at sælge elmotorcykler i Danmark. Men meget tyder på, at salgstallene er ved at accelerere.

»Det lyder måske ikke af meget, men i forhold til sidste år, hvor vi solgte tre elmotorcykler, så har vi allerede i år solgt otte,« fortæller Jens Winther indehaver af Jens Winther Automobiler ApS i Roskilde som er importør af det amerikanske elmotorcykelmærke Zero.

Ingeniøren prøvekørte en af de første Zeroer, der kom til Danmark tilbage i 2014, og havde en meget stor buket roser til oplevelsen af at køre elektrisk motorcykel.

Kort fortalt var det at køre elektrisk en helt ny måde at køre motorcykel på. Det enorme moment helt fra det første vrid på gashåndtaget, gav en oplevelse af en maskine, som gjorde præcist hvad man tænkte. Nogle vil måske savne larm, gearskift og forsøget på at finde de optimale omdrejninger ud af et sving, men det gælder ikke undertegnede, som dengang tilbragte et par timer på snoede landeveje syd for Roskilde med et stort smil på læben.

Den nye model, kaldet Zero SR/F, skulle tage den oplevelse til nye højder og samtidig komme i en indpakning, som i højere grad signalere allround-motorcykel, end den første model, som havde et offroad-agtigt udseende.

Men det har været trange år, erkender Jens Winther:

»Vi har flere gange talt om, hvorvidt det virkelig var besværet værd. Vi har jo investeret i værktøjer og uddannelse af vores medarbejdere. Men jeg har holdt fast og synes nu, at det begynder at give pote,« siger han.

Harley bliver elektrisk

Zero er et eksempel på et amerikansk startup, som har markedsført sig ved kun at have elektriske motorcykler, lidt i stil med Tesla, som gjorde det samme med elbiler.

Det var noget af en overraskelse, da Harley-Davidson i 2014 viste prototypen frem på en elektrisk motorcykel. Producenten er bedst kendt for at holde fast i traditionel teknologi med stor V2-motorer. Illustration: Harley-Davidson

Modsætningen er de etablerede amerikanske producenter og den største af dem alle inden for motorcykler er naturligvis Harley-Davidson. Derfor kom det også som noget af et chok for mange, da Harley-Davidson i 2014 fremviste en prototype på en elektrisk motorcykel.

Men i efteråret 2019 blev de første eksemplarer leveret til kunder, og modellen er også til salg i Danmark.

Navnet er LiveWire og modellerne kan godt minde om hinanden set udefra, både i opbygning og kørestil. Prisen for LiveWire ligger på 282.000 kroner, mens en Zero SR/F kan fås for 165.000 kroner i standardudgaven.

Forskellene skal derfor først og fremmest findes på specifikationerne, som egentlig ikke er så store, når det gælder batteristørrelse, rækkevidde og opladning.

Administrerende direktør for Harley-Davidson Danmark, Lars Kildholt, siger, at der der er blevet investeret i opladnings, værksted og uddannelse for at kunne træde ind i den elektriske motorcykel-alder.

Indtil videre er der siden årsskiftet blevet solgt fire nye LiveWire, uden at der er blevet annonceret for dem overhovedet.

»En af kunderne kunne ikke få armene ned og købte den straks efter at have været ude på en prøvetur. Vi må erkende, at elektriske motorcykler er en del af fremtiden. De kan helt klart noget, som de traditionelle maskiner ikke kan,« fortæller han.

Rækkevidden for LiveWire ligger på cirka 160 km, og kunderne har meldt tilbage, at det passer fint til almindelig pendling til og fra arbejde:

»Men det er klart, at det ikke er en motorcykel, man kører på ferie på ned gennem Europa – dertil er det for bøvlet med rækkevidden og opladning,« siger han.

En anden type kunder

Jens Winther oplever også, at der er kommet en ny gruppe kunder, som har fået øje på elmotorcykler. Eller rettere sagt to grupper, for den første består af folk med dybe lommer, som gerne vil have et supplement til den Tesla, som står hjemme i garagen. De kører elmotorcykel for fornøjelsens skyld og gerne kun i weekenden.

»Men den anden gruppe af interesserede tager kunderne ofte udgangspunkt i en holdning. De har sat sig meget grundigt ind i teknologien og er analytiske og velovervejet i deres valg. De kører aldrig mere end 200 km på en dag, og ofte skal motorcyklen bruges til pendling,« fortæller han.

En anden nok så vigtig oplevelse for de nye elmotorcykelkunder er præstationerne. Det er nemlig de færreste motorcykellister, som kan sige sig fri for at nyde en hurtig acceleration ud af et lyskryds eller et snævert sving på en landevej. Og her er elmotorcykler perfekte.

Zero SR/F har 110 hk og hele 190 Nm at gøre godt med, og det gør den i stand til at køre op med de allerhurtigste traditionelle sportsmotorcykler. Og ifølge Jens Winther er det noget der er stor fokus på i den første tid efter overtagelsen.

»Men når det først er afprøvet, så oplever vi, at kunderne begynder at fokusere anderledes. Nu er det i højere grad rækkevidde og på at køre den optimalt i forhold til energiforbrug, der optager dem. De fortæller begejstret, at du har de kørt så og så langt på en opladning,« fortæller han.

Masser af andre modeller på vej

Mens Danmark stadig kun har to mærker at vælge imellem, så forholder det sig anderledes internationalt. Som det gælder for elbiler er producenterne en skønsom blanding af startups og eksisterende mærker, og nedenstående skal blot tages som et udvalg af, hvad der rør sig lige nu.

Pursang E-Track er en spansk elmotorcykel med 14,75 hk og en rækkevidde på 140 km. Illustration: pursang

Pursang E-Track er en spansk elmotorcykel, som har taget navn efter en klassisk model fra 1950’erne og 60’erne. Den blev vist først gang på Barcelona Auto Show i 2019, og der tages nu imod ordree. Den har motor (14,75 hk) og styring fra Bosch og batteriet er på 7,2 kWh, hvilket skulle være nok til 140 km.

Fra italienske Energica, kommer hele tre forskellige modeller: Eva Ribelle, Ego og Eva EsseEsse9.

Klassisk Italiensk streetfighter fra Energica Illustration: Enerigica

Hvis det skal være finsk, så tager producenten Verge Motorcycles (tidligere RMK), med base i Seinäjoki imod ordrer på deres RMK E2. Rækkevidden skulle være helt op til 300 km.

Producenter som Volvo, BMW, Honda og mange andre har også vist prototyper eller næsten færdige elektriske motorcykler. Se en liste her.

Emner : Elbiler
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Sælge en elektrisk gadget/statement/.. som tilfældigvis er en motorcykel eller sælge en motorcykel som bare er elektrisk?

Det er forskellige kunder. Skal man vinde markedsandele blandt motorcykelister skal man nok lave et produkt der er motorcykel først og sekundært elektrisk. Samme process har bilerne være igennem med apparte konstruktioner som skulle understrege 'elektrisk først' strategien.

Zero SR/F er i mine øjne den første egentlige motorcykel fra Zero. Den er efter min smag for tung til 'langsom sjov' og rækkevidden er stadig et problem hvis man ikke vil nørde, men 'bare køre'. Jeg har haft en mc med 9l tank (= mindst 200km) og erfaret det er min smertegrænse. Man kan også have rækkeviddeangst eller nærmere rækkeviddebesvær med benzin i tanken.

Det passer vist meget godt med Jens Winthers kunders udsagn. Jeg er sikker på SF/R passer fint til mange mennesker og håber de får succes med den så der kommer flere modeller. Også nogen med fokus på underholdning frem for 0-100; det bliver hurtigt trivielt.

  • 3
  • 3

Hvis jeg pendlede så ville jeg helt sikkert kigge nærmere på den her.

Specs ligner egentlig den benzinmotorcykel jeg kører på nu ganske meget. Jeg har dog kontor herhjemme (selvstændig) og når jeg endelig har mulighed for at bruge motorcyklen så er det lange ture hvor jeg kommer til at tage mange stop for opladning.

Hvis jeg stod over for at udskifte min BMW F800st ville den her nok en overvejelse, men at det skal tage en time at lade er for meget når man på en for mig standard tur forventeligt skal "tanke" mindst 2 gange.

  • 0
  • 0

Hvordan tegner fremtiden for elektrisk motocross- og speedway? (Jeg spørg af helt ublu privat interesse pga udfordringer med støj).

Jeg mener der er parker i Danmark, som alene anvender elektriske køretøjer. https://eventparkdanmark.dk/c/ydelser/el-c...

Ud fra et miljøsynspunkt ved jeg ikke om det betyder så meget om motorcyklen er elektrisk. De fleste motorcykler kører i gennemsnit kun 3000 km om året. På grund af de relativt få kilometer som de fleste motorcykler kører, så fremkommer langt størstedelen af forureningen fra produktionen og ikke fra forbruget.

Vi kan tage Honda MSX 125 som eksempel - det er en af de få motorcykler, som opfylder de næste EU krav. En Honda MSX 125 kører over 65 km/liter og På 50.000 km. udledes 1,8 tons CO2. Til sammenligning udledes ved fremstillingen af motorcykler over 12 tons CO2 ved konstruktionen. Kørsel af 50.000 km udgør således kun en brøkdel af den forurening der er ved fremstillingen.

En bil udleder mindre CO2 ved produktionen end en gennemsnitslig motorcykel, og de udleder i gennemsnit langt mere i deres levetid, da de kører mange flere kilometer. For biler udgør produktionen derfor ikke en så stor del af forureningen som for motorcykler.

Hvis man kunne anvende samme metode som der bruges ved levering af grønt strøm (opkøbning af CO2 kvoter), så kunne producenten relativt nemt opkøbe CO2 kvoter til 100.000 km for en motorcykel, så den kunne sælges som en motorcykel der forbruger grøn energi, og dermed måske mere miljøvenlig end en elektrisk, der bruger strøm fra stikkontakten, når alt tages med.

  • 5
  • 2

Det er jeg klar over, men DMU (og det er jo dem der ligesom skal se lyset for at det bliver til noget med e-motorsport) ser ikke ud til at være særlig interesseret. Og de behøver sikkert heller ikke være det i ft fossil-motoren, da de vist anvender noget andet end flydende kulstof hentet op af jorden. Men de larmer e............!

Jeg går ud fra, at man sørger for at banerne ligger steder, hvor de ikke giver anledning til støjproblemer. Ellers, må dette være problemet.

Skal vi se på det miljømæssigt, så tror jeg det er vigtigt at man tager produktionen med.

Og det giver måske bedre miljøøkonomi, at producenterne sætter vindmøller op ved produktionen, som leverer en energi der svarer til den de solgte motorcykler bruger, og derved reducerer forureningen fra produktionen med denne mængde CO2, som deres motorcykler producerer under kørslen.

  • 1
  • 0

Vi kan tage Honda MSX 125 som eksempel - det er en af de få motorcykler, som opfylder de næste EU krav. En Honda MSX 125 kører over 65 km/liter og På 50.000 km. udledes 1,8 tons CO2. Til sammenligning udledes ved fremstillingen af motorcykler over 12 tons CO2 ved konstruktionen. Kørsel af 50.000 km udgør således kun en brøkdel af den forurening der er ved fremstillingen.

Det er godt nok svært biased hekseri med argumenterne. Den mindste, mest brændstoføkonomiske mc med helt gennemsnitlige produktionsomkostninger (kilde?) i forhold til en bil der udleder 'mindre'.

Klimabelastningen ved bilproduktion (ice) er primært fra stål og anden materialeproduktion. Den opgøres gerne ift pris eller vægt for at afspejle mindre bilers mindre rescourcebelastning. Eks. https://www.theguardian.com/environment/gr...

Motorcykler er lavet af nogenlunde de samme råmaterialer som biler, så med mindre du har særlig dokumentation for andet, vil det være rimeligt at antage klimabelastningen fra mc produktion pr kg eller € (vælge selv) er sammenlignlig med den for biler.

Da motorcykler er uforholdsmæssigt dyre - også uden afgift - vil dette også give en forholdsmæssig stor belastning for mc, men i absolutter, langt mindre end biler for langt de fleste.

At påstå en simple lille MSXer på 100kg skulle koste noget der minder om en hvilken som helst bil er latterligt.

  • 10
  • 0

At påstå en simple lille MSXer på 100kg skulle koste noget der minder om en hvilken som helst bil er latterligt.

Jeg har ikke kunnet finde nogle data og jeg brugte derfor "standard" at sammenligne med. Det skal kun ses som en sammenligning, for at vise at der ved produktionen af en motorcykel udledes ganske meget CO2 i forhold til dens forbrug i levetiden.

Biler kører mange flere kilometer og har et meget større forbrug i forhold til produktionen, og derfor betyder det langt mere at få bilerne gjort elektriske.

  • 1
  • 1

Biler kører mange flere kilometer og har et meget større forbrug i forhold til produktionen, og derfor betyder det langt mere at få bilerne gjort elektriske.

Så havde det været mere overbevisende blot at konstatere at motorcyklers forbrug ikke betyder noget nævneværdigt i klimaregnskabet (her omkring i hvert fald).

Forøvrigt er MSX en fin lille maskine som fint kører 40km/l i praksis. Det holder næppe mange titusinder km, men den er god for humøret og det tæller også. Har ikke en, desværre (konen siger her ikke er plads til flere).

  • 3
  • 0

Forøvrigt er MSX en fin lille maskine som fint kører 40km/l i praksis. Det holder næppe mange titusinder km

Motoren i MSX er -på nær den manuelle kobling- identisk med Innova 125i, som snildt holder 50.000 km, rekorden på Honda-innova.de er for øvrigt over 100.000 km.

Hvorfor skal en 125 cc MSX koste 770 kr om året i grøn ejerafgift, det samme som en Boss Hoss 5,7 eller en Triumph Rocket 2,3, eller mere end en bil, der på papiret kører 22 km/l og i praksis 16?

  • 6
  • 0

Det er ude i hampen at beskatte køretøjer til pendlerbrug som luxux køretøjer. Problemet er at man ikke mere kan købe Honda Innova med dens 40+ km/l . Innovaen er en stor knallert der kan køres af alle(med kørekort til MC vel og mærket)

  • 3
  • 1

Hvorfor skal en 125 cc MSX koste 770 kr om året i grøn ejerafgift, det samme som en Boss Hoss 5,7 eller en Triumph Rocket 2,3, eller mere end en bil, der på papiret kører 22 km/l og i praksis 16?

Fordi en tidligere blå regering som havde et motto der var noget med at fastfryse stigningen af afgifter og skatter (ingen navne nævnt!) var fulde af løgn og mens de gjorde det for biler, huse, lønninger, m.m. (som var til deres egen gavn og var det som pressen kiggede på) så blev motorcykler total overset og er derfor nu en underlig sammenklipning af gamle regler.

  • 4
  • 2

Jeg har selv to køreklar motorcykler stående -begge fra en tid før man tænkte ret meget på støj og luftforurening- og de vil ikke blive skiftet ud med en elektrisk før den dag de elektriske lyder som en Benzin-MC eller jeg bliver tvunget ved lov (men lur mig om jeg så ikke nøjes med min store benzinslugerbil hvis den stadig er lovlig). Men jeg er nok i et meget lille mindretal. Jeg synes også Tesla er noget af det værste der findes inden for elbiler - som ellers er langt mere spændende end el motorcykler - da de ligner de er designet af de samme som designer "gaming laptops" og supersport motorcykler og kvalitet testet af FIAT årgang 1986. Heldigvis har café racers fået åbnet nogle øjne hos MC fabrikanter. Se dét var noget der ville kunne få mig til at skifte bil: En bil der ikke ligner den er designet til en 14 årig af en tysk eller USAnsk ingeniør.

  • 3
  • 16

Jeg ser stadig frem til, at Gogoros modeller bliver tilgængelige på det fri marked her i EU/DK.

De kører lidt over 90 km t, og hvis man har to batterier så er rækkeviden over 100 km. Der er ikke så meget blær over dem, men de er altså meget effektive og bekvemme i byer og inden for en hvis radius.

Den måde, som de fungerer på i Berlin, på Taiwan (hvor de kommer fra), i Paris, kommer nok ikke her til lige med det samme, af mange grunde, dvs. som udbredte lejemaskiner med udbygget netværk for ombytning af batterier. Men hvis prisen pr. maskine, lader og to batterier kommer ned i nærheden af det, som jeg har set det til i USA, under 40 000 kr., så har vi en meget billig maskine, som løser mange opgaver.

  • 1
  • 4

Knallerter og motorcykler har aldrig været nær så populære i Danmarks større byer som i de fleste andre store byer i Europa.

Blandt andet fordi vi ikke må parkere hvor der er plads, men skal bruge bilernes parkeringspladser - til fuld betaling, skønt en MC fylder meget mindre, eller de-facto ikke eksisterende motorcykelparkeringspladser.

Læg mærke til hoberne af parkerede scootere i andre europæiske storbyer og tænk på hvor mange biler de erstatter og hvor meget de ville have fyldt.

En 125 cc MC burde koste 200 kr i årlig afgift, måtte parkere som en cykel, køres fra 16år og fra 21 år med et kort kursus, hvis man havde haft bilkørekort fra 18 år.

Desuden skulle tåbelige regler om "hasarderede overhalinger" når MC'er kører forbi biler, der holder i kø eller triller under 20 km/h, afskaffes.

Nej, MC'en springer ikke over i køen, den skal nemlig "ikke have noget", ligesom en person, der ikke har købt noget, naturligvis ikke skal stille op i kassekøen i supermarkedet for at blive sluppet ud.

  • 10
  • 2

Motoren i MSX er -på nær den manuelle kobling- identisk med Innova 125i, som snildt holder 50.000 km, rekorden på Honda-innova.de er for øvrigt over 100.000 km.

'Snildt 50.000km' kommer helt an på brugen. Som med alle forbrændingsmotorer kan den ikke ret godt tåle at yde fuld effekt i længere tid. Det er intet problem med større motorer da det ikke lader sig gøre at køre i timevis med fuld gas. På små motorcykler under 250cc er det noget man er nødt til at være opmærksom på. Især 125ere, er fuld effekt nødvendigt for at holde landevejsfart (modvind) eller motorvej.

Jeg har hørt om små Hondaer der har kørt 50.000km. Jeg har selv haft 2, en 125 med ovenstående motor og en 250er som begge har lidt overlast som udviklet tegn på markant slid på under 10.000km. Så det kan sikkert lade sig gøre, men 'snildt' køber jeg ikke :)

Der har været mange små scooter-mc fra Honda og selvom Innova er udgået lever den videre som PCX eller Super Cub (den sidste for dyr, men fin)

  • 1
  • 0

Jeg er klart køber af en elmotorcykel/scooter når priserne kommer langt nok ned. Jeg har dog et meget misfornøjet forhold til vores nummerpladeabonnement (grøn afgift) som er en helt og aldeles vanvittig statisk udgift (som stiger årligt) uanset om motorcyklen (eller bilen) holder stille i garagen, og dermed ikke forurener, eller ej - det er mig en gåde at der ikke bliver gjort mere vrøvl over denne helt urimelige ekstra skat på befordring.

  • 4
  • 0

Jeg er klart køber af en Jeg er klart køber af en elmotorcykel/scooter når priserne kommer langt nok ned. Jeg har dog et meget misfornøjet forhold til vores nummerpladeabonnement (grøn afgift) som er en helt og aldeles vanvittig statisk udgift (som stiger årligt) uanset om motorcyklen (eller bilen) holder stille i garagen, og dermed ikke forurener, eller ej - det er mig en gåde at der ikke bliver gjort mere vrøvl over denne helt urimelige ekstra skat på befordring

Jeg er helt enig. Den grønne ejerafgift rammer helt urimeligt de kørertøjer der anvender mindst brændstof, og de forbruger der sparer mest på kørselen. Vi bør øge brændstofpriserne, og sænke de grønne ejerafgifter, og måske helt fjerne dem på f.eks. motorcykler. En typisk motorcykel kører så få kilometer årligt, at ejerafgiften ikke giver mening for dem. I forhold til bilister, betaler motorcykler mange gange for meget. Mange biler, har endda lavere grønne ejerafgifter end motorcykler, trods de kører 5-15 gange flere kilometer årligt. En afgift er bedst, hvis den er proportional med kørslen og med vægten af køretøjet. Det er netop brændstofafgift.

  • 1
  • 0

Jeg har hørt om små Hondaer der har kørt 50.000km. Jeg har selv haft 2, en 125 med ovenstående motor og en 250er som begge har lidt overlast som udviklet tegn på markant slid på under 10.000km. Så det kan sikkert lade sig gøre, men 'snildt' køber jeg ikke :)

Min Innova har rundet 32.000 km, hvoraf de 29.000 blev kørt af den første ejer, der pendlede på store landeveje sammen med bilerne = max gas hele tiden.

Dit problem er vidst "a loose nut behind the steering wheel"

Tallet 50.000 km stammer fra Honda-Innova.de

  • 2
  • 0

Elektrisk udvikling i Sverige

Ser at "Trafikverket vill ha god överblick och öka sin kunskap kring vad som krävs av infrastrukturen vid nyttjandet av självkörande fordon samt för att säkerställa att anpassningar sker på ett sätt som främjar trafiksäkerheten, minskar miljöpåverkan och ökar kapaciteten i vägnätet."

Og de støtter små 3 hjulet køretøjer... Til at optimere varetransport i byer... Tja..

https://www.nyteknik.se/fordon/svenska-elm...

Iøvrigt fint billede - køretøjet ser robust nok ud til bytrafik. Måske lyser det også for en sådanne udvikling i Danmark.

  • 1
  • 0

.....stort set alle el kværnene er forsynet med flot lakerede .......benzintanke.....gad vist hvad en sådan bruges til andet end at glæde end ham de får penge for at rette buler og lakere dem. Jeg husker med rædsel priserne på den slags reparationer fra min ungdom hvor lakeringen bestemt ikke var så avanceret som det fremgår af de billeder af de nutidige elektriske vidundere. Jeg ovevejede Hondas Innova men købte istedet en elcykel og reducerede min vægt med 20 kg på 2 år.

  • 3
  • 1

Jeg så på en Zero for nogle år siden - og man kunne vælge mellem hurtiglader og ekstra batteri. Mit problem her er, at jeg gerne vil køre f.eks. København-Århus - og så fungerer det altså ikke at skulle holde en længere pause for at lade undervejs. Noget andet er så, at jeg arbejder ihærdigt på at minimere det relative CO2-forbrug ved produktionen af min motorcykel - indtil videre har den kørt godt 160.000 km. Så jeg er bestemt ikke imponeret af at en 125MX skulle kunne leve mindst 50.000 km! Men måske er der snart brugte Zero'er til salg? For det er da en ideel pendler-cykel (50-60 km/dag for mig). Den kan bare ikke klare opgaven alene.

  • 0
  • 0

Rent faktisk tror jeg ikke der er noget i vejen for, at en dansker på 16 år tager kørekort til en lille mc, det kan jo gøres i et andet EU land. Når vedkommende så står med et EU-førebevis i hånden, er det vel bare at køre, også i det specielle Danmark.

Det ville nok give flere unge her i området adgang til en uddannelse, man må jo erkende at den nødvendige offentlige transport ikke længere eksisterer for eksempelvis gyminasieleverne her i området.

  • 0
  • 2

Rent faktisk tror jeg ikke der er noget i vejen for, at en dansker på 16 år tager kørekort til en lille mc, det kan jo gøres i et andet EU land.

Desværre er det ikke bare lige. Det er f.eks. ikke nok at være under uddannelse i et andet EU-land end sit hjemland for at kunne erverve kørekort der.

Nogen burde bruge de hellige regler om arbejdskraftens frie bevægelighed i EU som murbrækker, så et kort højskoleophold i et af vores mindre pyldrede nabolande kunne kombineres med erhvervelse af A1 kørekort til 125 cc motorcykel, således at også danske raske 16-18-årige drenge og piger kunne blive fuldt mobile for små penge, som deres jævnaldrene i stort set hele EU.

  • 0
  • 2

Nogen burde bruge de hellige regler om arbejdskraftens frie bevægelighed i EU som murbrækker, så et kort højskoleophold i et af vores mindre pyldrede nabolande kunne kombineres med erhvervelse af A1 kørekort til 125 cc motorcykel, således at også danske raske 16-18-årige drenge og piger kunne blive fuldt mobile for små penge, som deres jævnaldrene i stort set hele EU.

Med de nuværende regler kan man få en knallert 30 som 15 årlig, og jeg vil tro det er tilstrækkeligt for de fleste. Jeg syntes, det er en god idé, at køre på knallert et par år inden man kører på motorcykel, og for den sags skyld også inden man tager et bilkørekort. Desværre sker der relativt mange knallertuheld, og det kan virke underligt i forhold til at de fleste ikke kører hurtigere end en cykel. Personligt tror jeg, at det er noget galt med de fleste knallerters konstruktion, og ingen har haft lyst til at finde fejlene. De fleste knallerter er langt mere robust end en cykel og der burde være meget færre uheld per kørt kilometer. Ellers er der fejl på køretøjets konstruktion. Jeg læste på et tidspunkt om en der havde fået en scooter - den kunne han ikke bremse sikkert på, fordi at nu var det blevet et krav at de havde CBS bremser på for og baghjul, og den bremsede på forhjulet før den bremsede på baghjulet, så baghjulsbremsen virkede i vådt vejr først når man lå vandret på vejen. Ok, måske kan man lære at styre det - men spørgsmålet er, om det ikke burde være ligeså sikkert, og ligeså nemt, som at køre på cykel, når der køres samme hastighed, eller mindre. De fleste kinesiske scootere burde ikke kunne godkendes.

  • 0
  • 0

den dag de elektriske lyder som en Benzin-MC

Når man har taget hjelmen på plus hørepropper, så lyder alle motorcykler ens så snart de når over 60 km/t. https://youtu.be/93N7u8EJlP0 Lyden af vindstøj

Præcis!! Jeg var faktisk overrasket over at hører hvordan de fleste kører med hørepropper. Jeg troede lidt at de elskede larmen. Jeg tænker her på at man ofte kan hører en motorcykel på meget stor afstand - nogle gange et par km væk. Misforstå ikke, jeg elsker en velafbalanceret og jævn motorgang fra en godt designet motor. Men de her motorcykler der lyder som enten et tordenvejr, et afdæmpet kanonslag eller mini formel 1... det er sgu lidt for meget... især når man forsøger at nyde fuglesang og et åbent vindue om sommeren- eller bare gerne vil undgå høreskader, når man går på fortorvet.

  • 4
  • 0

Er det ikke bare "tykke-Finn", som søger "respekt" i en motorcykelklub?

Sjovt som man vandrer rundt om skålen med en varme grød Uden at sætte navn på. Men det tør jeg. "Tordenvejrs motorcyklerne" må vel være Harley Davidsons. De har den verdensberømte dunkende lyd af displacement og klassisk lave amerikanske omdrejninger med overarm i Nm. Og den lyd deler man frivolt med alle deres fans, som faktisk er mange. Enhver ved nemlig at sådan en HD ikke kommer for småskillinger, så her flashes friværdi og anden status. Personligt har jeg et ambivalent til HD, - og amerikanske biler. De lyder fantastiske og mange af dem er flotte (bemærk "mange"). Til gengæld er en HD cirka lige så let at køre som en trillebør, - svært at køre med en hånd :-) Faktisk har du ikke lyst til at bryde fartgrænser på sådan en krabat. Bilerne er ofte så store som færger, og manøvrerer nogenlunde lige så "godt".

  • 0
  • 1

"Sjovt som man vandrer rundt om skålen med en varme grød Uden at sætte navn på. Men det tør jeg. "

Selv en HD kommer med en godkendt lydpotte. Der skal en ekstra indsats til for at forpeste lydbilledet i miles omkreds.

  • 3
  • 0

Hvis de støjer mere end godt er, så er de ulovlige, og kan ikke synes. Mc-er må snakke nogle få dB mere end biler, men ikke så meget, at det bliver bemærket. Det der med kørekort til El-mc er da helt i orden, men de skal kun gælde for el-mc. Der er alt for mange variationer i betjeningsgreb og pedaler. De senere år har der været et par dødsulykker i mc-køreskoler pga. betjeningsfejl (kobling/gearskifte). Jeg har selv kørt mc i halvtreds år, og bliver ved lidt endnu. Den nuværende mc kører med originaludstødning, så den siger ikke meget.

  • 0
  • 2

Solgt i Belgien sidste år. “old concepts” – they say: “It is not a bicycle, it is not a moped, it is a new means of transport. And yet governments are stubbornly trying to subject the speed pedelec to outdated rules.”

Hvordan reglerne være outdatede? Hvis reglerne kategorisere på baggrund af mulig hastighed, fordi det er farten der er afgørende for risikoen, så er reglerne vel velegnede til alle typer køretøjer, uanset hvad man vælger at kalde køretøjet.

Det citerede lyder for mig som et fornærmet tudetøs ikke-argument.

  • 3
  • 0

Jens Madsen mener - som de danske politikere og lobbyister - at danske unge er dummere end de unge i vore nabolande, og selv med behørig køreuddannelse vil køre sig selv ihjel eller i kørestol i hobetal, hvis de får lov til at køre 125'ere fra 16 år.

Jeg mener at man intet lærer af at køre på lovlig knallert, som jo kører langsommere end end rask ungersvend kan køre på cykel.

  • 3
  • 3

Jeg synes også at "lycrafolkets" cykler skal udstyres med nummerplader og en sender der rapporterer til et centralt sted, når de kører stærkere end en elcykel. Desuden skal den slags cyklister være udstyret med et bevis på at de må færdes med den hastighed og på en cykel.

  • 3
  • 3

Hvordan reglerne være outdatede? Hvis reglerne kategorisere på baggrund af mulig hastighed, fordi det er farten der er afgørende for risikoen, så er reglerne vel velegnede til alle typer køretøjer, uanset hvad man vælger at kalde køretøjet.

F.eks ved at tvinge et køretøj der i praksis kun opnår en maks hastighed på 30-40 km/t til at køre på samme vejbane som biler op til 80 km/t benytter. Det har belgierne ændret på, og det samme har vi egentlig også Danmark.

"In the technical regulation (Regulation 168/2013), the European Union has categorized the speed-pedelec as a moped. And so, all Member States have slavishly copied that category in their traffic codes; all Member States except Belgium. Thanks to some visionary civil servants, the speed-pedelec in the Belgian traffic code is not put aside as a moped “full stop”, instead a separate category has been created: Moped Class P – Speed ​Pedelec. This made it possible to develop adapted traffic rules with new traffic signs which, by using the letter P, allow or exclude speed-pedelecs."

Ingen grund til tudekiks der..

  • 0
  • 0

Jens Madsen mener - som de danske politikere og lobbyister - at danske unge er dummere end de unge i vore nabolande, og selv med behørig køreuddannelse vil køre sig selv ihjel eller i kørestol i hobetal, hvis de får lov til at køre 125'ere fra 16 år.

Jeg mener at man intet lærer af at køre på lovlig knallert, som jo kører langsommere end end rask ungersvend kan køre på cykel.

Du lærer intet ved hastigheden, andet end det kan gøre mere ondt, at komme ud for uheld. Jeg syntes ikke at to år fra eller til betyder noget - men jeg mener, at det er godt at have rutine på en knallert med gear før at man kører motorcykel, og knallert undervisningen burde kun foregå på knallert med gear. Hvis eleverne kan køre knallert med gear, vil de også kunne køre en scooter. Generalt er jeg meget imod scootere, fordi jeg mener de er konstrueret forkert, og er lavet til at ikke kunne bremse hvis der pludseligt springer nogen ud foran dem. De er lavet til at vælte, hvis de opbremses uden at føren ved der skal bremses i god tid. Hvis føren ved hvornår der skal bremses, så bremser de ok. Men, går noget pludseligt ud foran scooteren, og specielt hvis der er sand på cykelstien, så kan de ikke bremse. Det kan en cykel nemt.

  • 0
  • 2

Grunden til at mange kører med propper i ørerne, er dårlige hjelme. De fleste har meget vindstøj, og du skal dykke i lommerne for at finde dem uden.

Det er en udbredt misforståelse , eller skal vi ikke kalde det et naivt håb at hjelm støj problemet er løst/kan løses. De bedste hjelme støjer lige under 100 db ved 100 km/t Den fantasi hjelm du snakker om eksistere ikke. Meget trættende støj at høre på, og man skal blot køre 10 minutter i det støjhelved så er man påbegyndt nedbrydning af ens hørelse. Høre propper er løsningen.

  • 1
  • 0

Høre propper er løsningen.

Mange anvender bluetooth headsæt i hjelmen, og er de lavet til at kunne skrues meget højt op, så fungerer de fint sammen med hørepropper. Man kan også få hørepropper med ledning der dæmper over 30db, og som er lavet til motorcykelister.

  • 0
  • 0

Du lærer intet ved hastigheden, andet end det kan gøre mere ondt, at komme ud for uheld. Jeg syntes ikke at to år fra eller til betyder noget -[.......]

Vil du være rar at fremføre dine argumenter i punktform, for læsevenlighedens skyld. Du gør dig mange gode tanker, men din "wall of text" er en hæmsko for mig.

Mht traditionelle MC med gear kontra scootere med CVT, så kunne man sondre som ved biler, hvor man ikke må køre bil med manuelt gear, hvis køreprøven er aflagt med automatgear. Masser af potentielle 125 cc scooterkørere vil primært bruge scooteren som transportmiddel, uden noget ønske om at køre MC med gear.

Jeg vil selv være mere tryg ved at sende min søn ud på en scooter (med minimum 14" hjul af hensyn til stabilitet og ufølsomhed overfor ujævnheder), hvor han kun skal koncentrere sig om trafikken, og ikke også om at være i det rigtige af 6 gear. Det kan komme senere, når det andet er på plads.

  • 0
  • 0

Jeg vil selv være mere tryg ved at sende min søn ud på en scooter (med minimum 14" hjul af hensyn til stabilitet og ufølsomhed overfor ujævnheder), hvor han kun skal koncentrere sig om trafikken, og ikke også om at være i det rigtige af 6 gear. Det

Er sagen ikke bare at vi skal have folk over på el-scootere hvor der ikke skal skiftes gear. I forhold til en el-scooter så er det helt enormt hvor meget en fossil scooter larmer bare for at transportere een person med 30 km/t.

  • 2
  • 1

Jeg vil selv være mere tryg ved at sende min søn ud på en scooter (med minimum 14" hjul af hensyn til stabilitet og ufølsomhed overfor ujævnheder), hvor han kun skal koncentrere sig om trafikken, og ikke også om at være i det rigtige af 6 gear. Det kan komme senere, når det andet er på plads.

Jeg vil anbefale dig, at først afprøve nogle ting på scooteren og sammenlign i forhold til en motorcykel, eller en motorcykel med gear: Prøv at se om du kan bremse scooteren helt ned, uden brug af mange kræfter på bagbremsen, og kontrolleret - samtidigt med du holder gashåndtaget i bund. Prøv at bremse på løst underlag, såsom sand, vådt græs, og grus. Prøv at bremse med gashåndtaget i bund, på løst underlag såsom grus. Lav de samme øvelser på en knallert eller motorcykel med gear. På mange scootere er der ganske enkelt problemer med bremserne, men de opdages bedst på løst underlag, og når gashåndtaget presses i bund under bremsningen. Dette svarer til det typiske tilfælde, hvor en person typisk går ud foran scooteren, eller en bil pludseligt kører ud - her vil kørerne ikke slippe gashåndtaget, før de bremser på for og bagbremser. Lav eventuelt samme øvelser på en elcykel. Selvom det måske umiddelbart ser ud til, at det er nemmere at køre scootere, så vil du opdage at mange scootere har problemer med AVT, automatkobling, og bremsere. Måske bare fordi at de er kineiske, og billigere end en knallert med gear, eller motorcykler. Nogle scootere direkte tager hastighed på og accelererer ind mod det der bremses for - dette skyldes måden at CVT'en fungerer sammen med automatkobling og bremsning på baghjulene. Når der bremses på baghjulene, med gashåndtaget i bund, bliver bremsningen ustabil, og på et tidspunkt når hastigheden kommer ned, vil bremsningen forsvinde, og scooteren accelerere mod det der bremses for. Scooterne bliver ganske enkelt ikke testet ordentligt, før de godkendes. Endeligt er det også en almindelig fejl på scootere, at gashåndtaget sætter sig fast, så at gassen ikke kan skrues ned. Også her, er det vigtigt, at der kan bremses sikkert ned med bremserne på løst underlag som løse sten og grus, og at scooteren kan slukkes.

Med hensyn til el-scootere, så er de ofte bedre. Jeg har aldrig set en elscooter accelerere mod det som der bremses for.

  • 0
  • 0

Jeg vil selv være mere tryg ved at sende min søn ud på en scooter (med minimum 14" hjul af hensyn til stabilitet og ufølsomhed overfor ujævnheder), hvor han kun skal koncentrere sig om trafikken, og ikke også om at være i det rigtige af 6 gear. Det kan komme senere, når det andet er på plads.

Et par andre fejl ved scootere fremfor MC og scootere med gear: En scooter har nøglehullet placeret, så nøglen presses ind i benet ved en kollision. Mens en knallert og motorcykel har nøglehullet opad, så nøglen ikke presses ind i benet. En knallert og en MC har en dødemandsknap, så det er nemt at stoppe den, hvis at f.eks. gashåndtaget sætter sig fast. Det har jeg dog aldrig været udsat for, andet end på scootere. Scootere er fremstillet meget billigt - ofte til halvdelen af prisen eller mindre, end en knallert med gear. Dette gør, at kvaliteten er i bund. Jeg har f.eks. været udsat for, at bremsehåndtaget havde en produktionsfejl, så den brækkede da jeg bremsede første gang.

Jeg vil nok anbefale en let el-scooter. En tung el-scooter, har også problemer. Nogle kinesiske el-scootere har fejl så de nemt vælter, til den ene side. Køber du en el-scooter, og vælter den altid til en bestemt side, så overvej om det er en konstruktionsfejl. Generalt, er bedst at køretøjet er let, da den kan skade mere, og man kommer nemmere i klemme, hvis det er tungt.

Gearskift tager måske tid at lære, men det er ikke et problem ud fra et sikkerhedsmæssigt synspunkt. Og, det er en fordel at kunne udkoble motoren med koblingen. I mange tilfælde, giver det en lettere kontrol, end når den skal styres alene med gassen. Er problemer, kan koblingen meget hurtigt trykkes ind.

Skal man senere have motorcykel, er også en god idé, at lære at køre på knallert med gear, og at lære at bruge såvel bagbremse som forbremse. Bagbremsen skal helst anvendes først, fordi at man så bremser mest muligt, uden det tager kræfter fra styring, og forhjulsbremsen kun bruges det nødvendige, specielt ved glat vej og dårligt føre. I sving skal man helst undgå at bremse - og hvis der bremses, kun anvende bagbremseren, og så lidt som muligt.

  • 1
  • 1

Jeg ved ikke hvilke Kina-rædsler de to ovenstående Jenser har erfaring med, for hverken min 30 år gamle Suzuki FZ50 eller min 6 år gamle Honda Vision (der ganske vidst er fremstillet i Kina) har nogen problemer på grusveje. Sidstnævnte har kombibremse, hvor venstre greb både betjener den mekaniske tromlebremse bag og det ene hydrauliske stempel i forbremsen.

At give gas mens man bremser er noget som skal trænes væk under køreundervisningen

Dødemandsknap er ikke noget alle motorcykler har, og det er ikke lovkrav i EU.

Hvis I skulle have overset det, så advokerer jeg for "storhjuls" scootere, med minimum 14" hjul, der ikke fanges af kloakriste og ikke giver supernervøs styring.

Min erfaring med andet end knallerter begyndte som 15-årig med en MZ TS150, der knap kunne dreje med sit lange efterløb, 18" hjul og et styr så smalt som et clip-on. Bremse kunne den heller ikke, med 160mm enkeltvirkende tromlebremser for og bag. Godt at der ikke var pludselig bremsende forankørende biler på stubmarken eller i grusgraven.

  • 1
  • 0

At give gas mens man bremser er noget som skal trænes væk under køreundervisningen

Hvis det går nogen pludseligt ud foran en, så er der meget få som får slippet gassen samtidigt. Og trykker du på bremsen, er svært at slippe gassen. Men, det er faktisk meget nemt at lave scooterne, så de automatisk skruer gassen ned. På motorcykler er det intet problem, fordi man har en kobling. Koblingen gør også, at det er mere nemt at dosere end alene med gashåndtag. Er man rutineret, og går gassen pænt på scooteren, så kan gashåndtaget også bruges. Nogle tager pludseligt gas. Jeg mener, at det er vigtigt at scooterne kan bremse sikkert, også på løst underlag, med gashåndtaget i bund. På de brøkdele af et sekund der går før en begynder panikbremsning, når at en pludseligt går ud foran en på cykelstien, så får man altså ikke sluppet gashåndtaget. Hvor mange vil køre et halvt sekund, direkte ind i en person uden at bremse, fordi man først skal have sluppen gashåndtaget? På en motorcykel kan man trykke kobling, forbremse og bagbremse ind samtidigt, uden der opstår problemer, og slippe gashåndtaget efter at bremsningen er påbegyndt.

Det er meget forskelligt fra scooter til scooter, hvor nemt de har det med at bremse på grusveje. Jeg har haft 3 scootere, og ingen kunne bremse med gashåndtaget i bund. De to var meget svært at styre på grus.

Honda Vision er en af de scootere jeg har hørt at det kan være problemer med på grund af den kombinerede bremse. Det er vigtigt, at man på grus har mulighed for at bremse alene med bagbremsen, for at undgå at der ikke er gnidning nok til styringen. På løst underlag, er oftest en fordel at kun bruge bagbremse. En scooter må derfor ikke bremse samtidigt på både for og bagbremse, men skal lægge hovedvægten på bagbremsen først, hvis den har kombineret bremse, og det har jeg hørt er et problem for Honda. Bremses i sving - det skal man helst ikke - men er man rutineret kan også kun bagbremse bruges her. Det er også et problem, hvis scooteren ikke har bagbremse uden at forbremsen aktiveres samtidigt eller først. Min holdning er, at uden at kunne styre forbremse og bagbremse individudelt, så kan man ikke styre ordentligt. Positivt kan man sige for Honda Vision, at ved at venstre bremsehåndtag er kombineret, så er nemt at slippe gassen når der bremses, og det er en stor fordel.

Det kan sagtens laves gode scootere, men problemet er at de fleste scootere er noget bras.

  • 1
  • 0

Du har ret i at kombibremser er skidt på en slaggebane, så der er man nok bedst tjent med ikke at køre med sin scooter.

Jeg tror jeg vil høre en tur på min Vision knallert 45 (+20/ægte gps-måling efter diverse modifikationer)

Hvis bare knallert 45 havde været knallert 60 ville mange kunne klare sig med dem.

  • 1
  • 2

Hvis bare knallert 45 havde været knallert 60 ville mange kunne klare sig med dem.

Det er vi enige om - heldigvis er loven sådan, at man fra 46-58 km/t kun får en hastighedsbøde (1000 kr.) og ingen klip i kørekortet eller bøde for tuning. Min knallert har en justerbar CDI som jeg har justeret til 58 km/t og herefter plumberet.

Jeg syntes knallert 60 vil være en rigtig god idé og passe godt til de danske veje - og måske vil også være acceptabelt med MC kørekort til knallert 60 til 16 årlige. De veje, hvor der er størst problemer med knallert 45, er der hvor der er hastighedsbegrænsning til 60, for der er ofte meget tæt trafik, overhaling forbudt på næsten hele strækningen eller umuligt på grund af tæt trafik, og bilerne føler sig meget generet af, at blive presset ned på kun 40 km/t. De steder, hvor der må køres 80 km/t, er som regel på landet, med gode muligheder for overhaling.

Jeg har haft et par scootere, som har været næsten umulige at styre på løst underlag, og det er årsagen til at jeg foretrækker en knallert med kobling. I sin tid havde jeg en aprilia stalker, og der satte gashåndtaget sig fast. Det var ikke nogen behagelig oplevelse. Den var umuligt at stoppe. Bagbremsen kunne ikke holde den nede i omdrejninger, uden at forbremsen også blev trykket. Og selvom den kom helt ned og stod stille, så kunne bagbremsen alene ikke holde den nede i hastighed. Da at den samtidigt ikke kunne slukkes, uden at rattet blev drejet helt ud til venstre, så var det meget svært at stoppe den. Jeg skulle have begge hænder på rattet, for at bremse med begge bremsere, og dreje rattet helt til venstre, samt dreje tændingsnøglen samtidigt. Det lykkedes at få den stoppet, ved at vælte den. Ellers var det umuligt. Jeg var meget heldigt, at der var grønt lys, ellers var der sket uheld. Siden har jeg haft en Kymco Super 8 - endda to af dem. Begge med samme type fejl. Umuligt at styre dem, hvis der var løst underlag, grus, græs og lignende. Jeg forsøgte mange gange at se om det var muligt, f.eks. at vende scooteren på vådt græs uden at vælte. Det var umuligt. Uanset, at jeg forsøgte at styre både bagbremse gashåndtag osv. Den kunne ikke vendes på græs, og specielt ikke, hvis det samtidigt skrånede lidt. Gashåndtaget var lavet til at tage ekstra gas, så snart den begyndte at tage fat - Kymco kaldte det noget med accellerationshalløj og mente det var en fordel. Koblingen slog ikke nok fra, selvom hastigheden var helt nede, så man kunne ikke bremse den med bagbremsen, selvom der blev trykket hårdt. Og det gjaldt begge mine Kymco Super 8 scootere. Alt i alt har jeg haft 3 scootere, der var umulige at styre, hvis de f.eks. kom udenfor vejbanen. Jeg prøvede flere gange, at køre ud over kanten på vejen, når der ikke var risiko, for at se om jeg kunne "tæmme" dem, så jeg kunne lære at styre sikkert, hvis det skulle blive nødvendigt. Et par gange væltede jeg ved dette, men nogle gange lykkedes det også uden. Jeg fandt ud af, at problemerne var ekstra store, hvis at gashåndtaget blev holdt ned samtidigt. Jeg væltede et par gange på Kymcoen, fordi at der pludseligt kørte en bil ud foran mig, og det undrede mig - og jeg fandt så ud af, at det var fordi at jeg samtidigt havde gashåndtaget i bund, og bremsede både på for og baghjul. Der var ikke løst underlag, og det gik fint i starten, indtil at knallertens hastighed var så langt bede, at automat gearet gearede op, og at motoren gjorde at bagbremsen ikke mere kunne holdes inde, hvorefter den tog gas på, og kun bremsede på forhjul. Det medførte selvfølgeligt forhjulsudskridning, fordi at motoren åbenbart var så kraftig, at den kunne overvinde gnidningsmodstanden mellem hjulene, når der kun blev bremset på forhjul. Det kan så diskuteres, om der har været konstruktionsfejl på mine Super 8 scootere, men det var ikke en behagelig oplevelse. Jeg har også haft en el-scooter - denne havde slet ingen problemer af den type, da dens motor ikke var stærk, og derudover blev den slukket når der blev bremset. Den var dog af meget dårlig kvalitet, og motoren gik i stykker flere gange indenfor de første to år. Og bremsehåndtaget faldt af så jeg sad med den i hånden, på et tidspunkt da jeg bremsede, men heldigvis var bagbremsen så god at det ikke var et stort problem. Jeg fik ikke bremset helt ned, men drejde så til højre, så jeg undgik bilen der kørte ud foran mig. Kvaliteten på nogle scootere er simpelthen for lav. På elscooteren faldt delene også af efterhånden, og selvom jeg skruede alle skruer fast, så var der åbentbart nogle jeg havde overset.

  • 0
  • 0

Det burde være en smal sag at nedsætte motoreffekten når man bremser, på samme måde som på elcykler.

På den anden side bruger man jo bagbremsen til stabilisering ved snævre vendinger, så det skulle nok begrænses til forbremsen

  • 0
  • 0

Det burde være en smal sag at nedsætte motoreffekten når man bremser, på samme måde som på elcykler.

På den anden side bruger man jo bagbremsen til stabilisering ved snævre vendinger, så det skulle nok begrænses til forbremsen

Jeg har prøvet at bygge det ind i CDI'en til min Kymco Super 8 scooter i sin tid. Den har en gammel CDI, så der kan ikke styres meget, men jeg blokerede tændingen for nogle af pulserne, så den ikke leverede kræfter ved opbremsning. Så snart bremselyset blev tændt, så motorbremsede den deved på baghjulet. Det virkede utroligt fint, også ved brug af bagbremsen. Selvom den bremsede lidt med motorbremsen når bremselyset blev tændt, så virkede det fint.

Jeg tror dog, at jeg har været lidt uheldige med mine 3 scootere. Jeg har siden prøvet en anden scooter en enkelt gang, og den havde ikke samme problemer.

Det bedste er dog uden tvivl min kinesiske knallert - den har store hjul med offroad enduro motorcykel dæk, og den har kobling og gear. Den kører som en drøm - også udenfor astfalten, på grus, og mudder. Men, den er kinesisk, og kvaliteten er lav. Da jeg fik den, havde de ikke strammet bolten der forbinder forende med bagende, så møtrikken faldt af, og bagdel kunne rokkes i forhold til forende. Jeg fandt heldigvis ud af problemet, inden bolten faldt af, der holdte forende og bagende sammen. Jeg har haft to af de pågældende knallerter - på ingen af dem, havde kineserne sat skruerne i der holdte motoren fast, bortset fra 1-2 skuer. Og, når de gik løse, så vrikkede motorblokken frem og tilbage. Første gang det skete, det var nogle få måneder efter jeg havde købt den og jeg havde problem med kæden hoppede af, fortalte min forhandler mig, at der kun var en bolt tilbage der holdte motoren. Da jeg senere fik en ny, viste det sig den havde helt samme fejl, og en dag hang motorblokken i udstødningen i den ene side, og kæden i den anden... Så blev købt bolte så den kunne blive sat fast. El-scooteren jeg har haft, var lavet med selvskærende skruer, der skruede alle plastik dele sammen, ved at bare være skruet ind. Normalt er der et stykke metal bagved - men ikke her. Og skruerne hoppede konstant ud. Rystelserne fik skruerne til at hoppe ud, og i nogle tilfælde plastikket til at gå i stykker. Kvaliteten er i nogle tilfælde lav.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten