Lysende vejsøm skal stoppe spøgelsesbilisterne
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Lysende vejsøm skal stoppe spøgelsesbilisterne

På lørdag får Danmark sit første forsøg med omkring ti diodelygter, der er fræset ned i selve kørebanen og advarer bilister på vej ned mod motorvejen i den forkerte retning.

Vejdirektoratet har udvalgt en frakørselsrampe ved Ringsted til den første test af det seneste tiltag mod spøgelsesbilister.

Lyssømmene, som Vejdirektoratet har valgt at kalde lygterne, bliver lagt midt på rampens kørebane. Der er i forvejen et trafiklys på toppen, og sensorerne fra det giver besked, hvis en bilist kører den forkerte vej på rampen. Dernæst lyser de røde dioder kraftigt op på skift, så bilisten opfatter det, som om den røde bølge kommer rullende hen imod bilen.

Den røde bølge virke bedst i mørke, men vil også være meget synlige om dagen, lover Vejdirektoratet.

Anlægget er det første af ti, og princippet minder meget om et forsøg, som Vejdirektoratet i tre år har haft på syv andre frakørselsramper. På dem står lyset blot ved siden af vejbanen.

Ifølge civilingeniør Erik Randrup fra Vejdirektoratet har de syv anlæg foreløbig fungeret så godt, at Vejdirektoratet i hvert fald ikke har haft nogen melding om, at spøgelsesbilister er kørt forbi de blinkende lugter.

Men for det første standser politiet kun omkring hver sjette spøgelsesbilist. Sidste år fik Vejdirektoratet indberetning om i alt 160. For det andet opklarer ingeniørerne i landets centrale vejmyndighed sjældent, hvor og hvorfor spøgelsesbilisterne er kørt på motorvejen.

Det gør det mere end svært at evaluere forsøgene, og samme problem findes i udlandet. Derfor er det statiske grundlag til at vælge sikring mod spøgelsesbilisterne ifølge Erik Randrup ikke til stede. Derfor kommer der også ekstra sensorer op på frakørslerne med de lysende søm i vejen, så Vejdirektoratet kan registrere, hvordan bilister, som er på vej ned ad rampen, reagerer.

Vejdirektoratet sætter desuden et stort skilt med en tegning af en hånd, som Østrig har forsøgt sig med, op på andre ni ramper.

Dokumentation

Pressemeddelelse fra Vejdirektoratet

Emner : Veje
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Hvad skal en spøgelsesbilist dog gøre hvis han ikke har en chance for at vende bilen til den rigtige kurs ? . Der må da være en bakkeind vendeplads på et sted med overskuelighed hvor bilisten kan sikre sig mod at komme i vejen når han kører/drejer op af rampen igen , ellers er det hele jo kun baglåst uanset om bilisten har set sin fejltagelse.

  • 0
  • 0

Jeg har i USA flere steder set en slags retningsbestemt "sømmåtte". Blev der palceret sådan en i hver afkørsel ville bilister kunne køre af motorvejen med hele dæk, men ikke den forkerte vej ind på motorvejen uden at dækkene punkterer.

  • 0
  • 0

Vejdirektoratet efterlyste selv ideer til advarselssystemer. Det skete bl.a. her på ing.dk. Jeg var en af dem der kom med forslag.

Det er lidt sølle at det eneste man kan finde på er lysende dioder. Jeg tror ikke en i forvejen forvirret spøgelsesbilist tager sig af nogle dioder i vejbanen. Hvis noget skal virke i den genre, så skal det være ekstremt tydeligt, f.eks. ordet STOP i lysende/blinkende skrift.

Ellers synes jeg de bedste forslag var at lave rampen, så den leder ud i rabatten/i en dynge sand når man kommer kørende fra den forkerte side. Det kan nemt laves med refleksmærker som kun er synlige fra en retning. Det kræver dog lidt jordarbejde. Så det er nok mest realistisk ved nybyggede motorveje, ikke på de eksisterende.

  • 0
  • 0

Erik Randrup fra Vejdirektoratet skrev den 13.12.2007 i debatten http://ing.dk/artikel/83989 (nederst på siden):

Rødt lys i vejen har vi fået ministeriets tilladelse til at montere som forsøg i en frakørselsrampe på Sjælland.

Så der er intet nyt i dagens nyhed - faktisk har det taget 7 måneder fra tilladelse til udførelse...

  • 0
  • 0

Jeg har i USA flere steder set en slags retningsbestemt "sømmåtte". Blev der palceret sådan en i hver afkørsel ville bilister kunne køre af motorvejen med hele dæk, men ikke den forkerte vej ind på motorvejen uden at dækkene punkterer.

Helt enig.

VD er for pussenussede og åh så bange for at der kommer ridser i spøgelsesbillistens bil. Det duer ikke. Så ideen med envejspigge (som jeg flere gange har foreslået VD og FDM) - evt. sammen med sandramper at lande i på nye afkørsler, er efter min mening det mest indlysende middel, der effektivt vil sikre os andre mod spøgelsesbillister.

MVH
Jan

  • 0
  • 0

Man kan lave alskens tekniske installationer ligefra blinklys til vejbomme (sidstnævnte har man vist endda opgivet af hensyn til risikoen for sammenstød!).

Men måske ligger løsningen et helt andet sted. Spørgelsesbilister kan groft sagt opdeles i 2 grupper: spiritusbilister og ældre medborgere.

Den første gruppe vil alligevel næppe kunne opfatte en række af lysdioder, så her må der tages fat gennem de generelle tiltag mod spirituskørsel.

Den anden gruppe indeholder formentlig en række "medlemmer" som ikke længere burde køre bil. Her er problemet blot, at det er bilistens egen læge, som skal vurdere den pågældende ved de periodiske syn af bilister over 70. Samarbejdet med læge og bilist har ofte fundet sted i så mange år, at lægen har stor risiko for at fejlbedømme bilisten. I stedet burde lægetilsynet intensiveres og desuden finde sted hos særligt uddannede læger, der har ekspertice i at vurdere ældre medborgeres egenskaber som motoriserede trafikanter.

  • 0
  • 0

Når der ved toppen står et lys signal, hvorfor så ikke sætte et signal med pil som altid lyser rød. Så skal folk også køre over for rød.

Allan

  • 0
  • 0

Tilbage i 1971 arbejdede jeg i England. Her havde man på landevejene retningsbestemte lys til at markere midterstriberne. Lamperne var udformet i lighed med de lamper der anvendes i lufthavne på landingsbaner, men i stedet for at nøjes med en stribe røde lys, vil jeg foreslå at lamperne enten blinkende viser et "Al indkørsel forbudt" skilt eller som foreslået højere oppe "Stop".

Jens

  • 0
  • 0

Jeg har endnu ikke hørt om ret mange spøgelses bilister der kører den forkerte vej i rundkørsler, så hvis alle motorvejs frakørsler endte oppe i en rundkørsel hvor man kun kan køre til højre og alle nedkørsler ligeledes er højresving ud af rundkørslen, så er problemet løst. Det kræver kun en lidt anderledes bro konstruktion. Det kunne være arkitektonisk flot med sådanne ringformede broer. På eksisterende broer kunne man etablere en midterrabat der umuliggør venstresving, og så etablere to mindre rundkørsler på hver side af broen så man kun kan komme frem , via rundkørslen, til nedkørslen som så altid vil være et højresving.

  • 0
  • 0

Jeg har i USA flere steder set en slags retningsbestemt "sømmåtte". Blev der palceret sådan en i hver afkørsel ville bilister kunne køre af motorvejen med hele dæk, men ikke den forkerte vej ind på motorvejen uden at dækkene punkterer.

Jeg havde faktisk samme idé da det sidst var oppe, den eneste uheldige konsekvens jeg umiddelbart kunne komme i tanke om, var hvis man holdte på frakørselsrampen og ventede på grønt lys, og ikke havde sørget for enten at ramme koblingspunkt eller trukket håndbremsen om man ikke kunne risikere en ikke-spøgelsesbillist fik punkterede dækkene hvis de trillede lidt tilbage? Eller skal man komme med større hastighed for at få dækkene punktere?

  • 0
  • 0

Spørgelsesbilister kan groft sagt opdeles i 2 grupper: spiritusbilister og ældre medborgere.

Jeg har ikke noget statistisk belæg for følgende, men jeg tror at der er en tredie slags : De som bruger motorvejene til manddomsprøver ved at bevise for vennerne, at de tør og kan køre en strækning modsat færdselen. De har jo set det gentagne gange i amerikanske film når helten kan lave tricket, men forfølgerne ikke kan.
Hvis teorien holder stik, er der tale om personer "med en mission", som næppe lader sig afskrække af lys, og som sikkert også kan finde en udvej for at passere en søm-barriere.

  • 0
  • 0

Det kunne jo også være interessant at etablere fotofælder - det siges, at man ikke er i tvivl, hvis man blitzes med rødt lys... Men en anden ting er, at man så har billeddokumentation af synderen - og så kan det detekterende arbejde med at finde årsagen til alle de ufrivillige spøgelsesbilister gå i gang, når man sporer personerne via nummerpladerne... Samtidig må man forvente, at det stopper alle de "frivillige" spøgelsesbilister...

  • 0
  • 0

Genialt - helt enkelt !

Så kan man få en fuld statistik på, hvem det egentlig er - og derefter analysere den og lave BEGAVEDE tiltag for at mindske problemet - i stedet for de slag i blinde, som jeg mener, de nuværende "løsnings"modeller er.

mvh Flemming

  • 0
  • 0

Det kunne også være interessant at etablere fotofælder ... så har man billeddokumentation af synderen ... og kan spore hyn via nummerpladerne...

Meget intelligent tænkt - jeg tilslutter mig helhjertet !

Med det problem løst, kan vi så passende overveje at lave tilsvarende fotofælder for køretøjer som støjer eller forurener for meget.

  • 0
  • 0

Nu er det ikke mange måneder siden en lignende artikel var har på ing.dk, hvori bl.a. sømmåtterne var nævnt fra vejdirektoratets side. - Deres argument for ikke at bruge måtterne var i tilfælde af ulykker på motorvejene hvor ambulancer og andre køretøjer anvender den nærmeste afkørsel - Spøgelsesbillist eller ej....

  • 0
  • 0

Jeg selv og nogle medstuderende på HTX Horsens har udvilket et patenteret system, der får bilen til at stoppe når den er på vej ned ad afkørselsrampen.
Da der er tale om et elektronisk system, sker alt dette sker uden hverken personel eller materiel skader.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten