Lynladestationer skal give norske elbiler strøm på få minutter

Den norske miljøorganisation Zero har planer om at udvikle og opstille foreløbig 6-7 lynopladningsstationer på to udvalgte strækninger i Norge. Den ene skal løbe parallelt med 'brintvejen' mellem Oslo og Stavanger, mens den anden kommer til at løbe mellem Oslo og Steinkjer, der ligger nord for Trondhjem.

Planen er at komme til at teste flere lydopladningssystemer på de to strækninger, heriblandt systemer under den standard, der kan blive industristandarden i Europa, nemlig 400 volts trefaset opladning med 63 ampere. Med denne kraftfulde opladning regner Zero med at kunnen bringe ladetiden markant ned i forhold til opladning i et almindeligt stik i væggen derhjemme.

Stor psykologisk effekt

Rådgiver i Zero Bjørnar Kruse siger til Teknisk Ukeblad, at en del af projektet vil gå ud på at teste, hvor meget folk vil bruge elbiler i bycentrene, hvis der bliver opstillet en lynladestation.

Erfaringer fra Tokyo Electric Power Company i Japan viser nemlig, at bilister har større tendens til at køre i elbil, hvis de har en effektiv ladestation inden for rækkevidde. Ikke at de nødvendigvis brugte ladestationen specielt meget, men det havde en stor psykologisk effekt, at bilisterne i hvert fald vidste, at de ikke ville risikere at holde i vejkanten med en flad batteripakke.

Foreløbig har Zero udsendt en projektbeskrivelse til mulige samarbejdspartnere, herunder energiselskaberne, og søger desuden offentlig støtte fra Transnova, som er en klimasektion under Statens Vejvæsen i Norge. De uddeler i løbet af efteråret 45 millioner kroner til udvikling af ladestationer.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Eller hvad med en generator fra Jem og Fix i bagagerummet? Det ville give den ønskede sikkerhed, men kun blive brugt i nødsituationer. Ved godt det ikke passer så godt ind i en 'frelst' tankegang, men det ville nok være en co2-fornuftig løsning.

  • 0
  • 0

Størstedelen af de penge går åbenbart til anlægsbyggeri af afkørsel og butik/cafe....selve stikket til 400V 63A kan fås til et par hundrede og vil du have 125A så er det ca. en plovmand. Så 6-7 ladestationer uden alt det tingel tangel kan laves for ca. 1% af beløbet...dvs. man nemt og billigt kunne stille dem op ligesom nødtelefoner på en motorvej. Ladestationer har vel samme psykologiske effekt som benzinstationer...og før den tid købte man sin benzin på apoteket.

  • 0
  • 0

Størstedelen af de penge går åbenbart til anlægsbyggeri af afkørsel og butik/cafe....selve stikket til 400V 63A kan fås til et par hundrede og vil du have 125A så er det ca. en plovmand.

Du glemmer at der også skal bygges et elforsyningsnet der kan levere de 63 A. I Danmark koster det i snit 1.050 kr. pr. ampere at bygge elforsyningsnet med aftag på 0,4 kV niveau.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten