Lynhurtigt genbrugsbatteri til elbiler er fremstillet af bomuld
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Lynhurtigt genbrugsbatteri til elbiler er fremstillet af bomuld

Løfterne fra det japanske firma Power Japan Plus er næsten for gode til at være sande. Firmaet hævder at have udviklet et genopladeligt batteri, der giver lithium-ion baghjul - både hvad angår opladningstid, sikkerhed og genanvendelighed.

Ifølge firmaet kan det nye Ryden dual carbon-batteri nemlig oplades 20 gange hurtigere end de bedste lithium-ion-batterier på markedet.

Batteriet skulle være oplagt til brug i elbiler, og det har en energitæthed, der gør det muligt at køre næsten 500 km på en opladning. Desuden kan det levere en spænding på over fire volt.

Læs også: Elektrolyt af hemmeligt materiale 100-dobler batterikapacitet

Et Ryden-batteri kan holde til at blive genopladet mere end 3.000 gange. Det kan ikke overoplades, og det tager ikke skade af at blive fuldstændig afladet. Sikkerheden er i top, idet batteriet stort set ikke bliver varmt ved brug. Det betyder, at man slipper for kølesystemer til batterierne i en elbil, og at man ikke behøver at være så nervøs for, at batterierne overophedes endsige bryder i brand eller eksploderer.

Både anode og katode består af kulstof og intet andet. Batteriet rummer hverken tungmetaller, ædelmetaller eller metaller, der tilhører de sjældne jordarter, og det er 100 procent genanvendeligt.

Det er stadig lithium-ioner, der flytter sig frem og tilbage i batteriet, men derudover er elektrolytten en fabrikshemmelighed.

Læs også: Ny superkondensator lagrer ti gange så meget energi

Batteriet skulle ikke være specielt dyrt eller besværligt at producere, og for at det ikke skal være løgn, kan kulstofelektroderne endda fremstilles af økologisk bomuld. Det er i hvert fald, hvad firmaet arbejder på at gøre.

Blandt initiativtagerne til Power Japan Plus finder man Kaname Takeya, som har været med til at udvikle de batterier, som bruges i Toyota Prius og i Tesla Model S.

Produktionen af Ryden-batterier starter så småt senere på året. I første omgang skal et mindre antal batterier leveres til brug i medicinsk udstyr og satellitter. Power Japan Plus vil så licensere teknologien til andre batteriproducenter, der for eksempel kan levere batterier til bilindustrien.

Emner : Batterier
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Strømmen af eksotiske batteriløsninger vil ingen ende tage... Der er absolut ingen teknisk beskrivelse af batteriet på fabrikantens hjemmeside og videoen giver heller ikke videre meget indsigt.

Det lugter af endnu en i den endeløse strøm af fundraisers.

Men hvis de virkelig har udviklet så fantastisk et batteri, så er det fantastisk. Det mangler virkelig for at elbilen i sandhed kan brænde igennem. Men jeg kunne nu godt tænke mig at høre lidt om kapacitet, spænding, PRIS, vægt og hvorvidt det overhovedet er muligt at skalerer produktionen tilstrækkeligt op - det er det der holder mange ellers lovende teknologier tilbage.

  • 28
  • 2

Enten er dette århundredes opdagelse, eller også er det fup og gamle aviser. Et batteri, som ikke bruger dyre og sjældne metaller, der ikke kan overoplades eller underaflades, med en energidensitet der er langt større end kendte batterier og i øvrigt kan oplades 20 gange så hurtigt som et Litium ion batteri, det kan ikke overophede og bryde i brand.
Sikke dog et fantastisk batteri!
Omtrent ligeså troværdigt som historier om biler, der kan køre på vand!

  • 25
  • 7

Produktionen af Ryden-batterier starter så småt senere på året. I første omgang skal 18.650 batterier leveres til brug i medicinsk udstyr og satellitter
18650 er batteritypen, de vil fremstille til formålet, det er ikke et antal batterier der er i ordre.

  • 21
  • 1

Tak, Thorbjørn. Jeg undrede mig også over det præcise antal, men det er selvfølgelig batteritypen, der omtales. Jeg har rettet i artiklen.

Mvh
Henrik Bendix

  • 4
  • 0

Jesper Ørsted får 3 tomler nedad, for et seriøst indlæg, hvori han lufter sin sandsynlige skepsis.
Det er 99 % sandsynligt at Jesper Ørsted får ret !
Må jeg så supplere med at karakterisere "dommerne" som angivet i min overskrift.

  • 13
  • 6

Producenten skriver i deres meddelelse at det er bedre end nuværende batterier vedrørende spænding - efterfulgt af "operating above 4 volts".

De er meget specifikke omkring opladning 20 gange hurtigere end et Lithium-Ion batteri, men meget vage om energitætheden. Den er blot benævnt med "energy dense" - så batterierne skal nok være en del større end dem der benyttes i dag. Ellers havde de nok nævnt hvor meget bedre de var der også.

Batteriet står i firmaets meddelelse til at kunne udnytte hele ladeområdet, fra 0 til 100 %.
Det står også til at have lav varmeudvikling under op-/afladning og at det ikke benytter "ustabile aktive materialer som andre batterier".
Intet sted står der at det ikke kan overophede, bryde i brand eller andet. Det er et objekt vi stopper en masse energi ind i - selvfølgelig kan det overoplades, overophede, kortslutte og smelte - det er blot et spørgsmål om ihærdighed.

  • 9
  • 0

Sikke dog et fantastisk batteri!


Ja, hvis der er rigtigt, hvad vi kun kan håbe på, er der jo kun prisen tilbage, den har trods alt også en betydning.

Men kan det virkelig genbruges 100%, som batteri, betyder det mindre at det er dyrt, inden for rimelighedens grænser.

Anvendelsen af dem der er bestilt, tyder på en voldsomt høj pris, da prisen ikke betyder voldsomt meget der.

  • 2
  • 0

Man er skeptisk, men når det er så stor en producent og ikke bare et nyt ukendt firma så får man da lyst til at tro på at det er rigtigt.

  • 1
  • 0

Omtrent ligeså troværdigt som historier om biler, der kan køre på vand!

Ja, det virker ikke alt for troværdigt. Måske har de endelig fået styr på en god Ion-vender, der også virker på en homøopatisk fortyndet Grander Vand?

Spøg til side. Der er vel ikke nogen af os, der er modstander af at forsøge at forbedre det eksisterende. Lad dem nu få lov til at vise hvad de kan. Så længe vi ikke skal betale for at de graver plastikrør ned, så gør det vel ikke noget de spilder ressourcerne. Så kan vi fejre dem hvis der er noget at fejre, eller ærgre os i det stille over, at det ikke er så nemt at lave noget der dur. Det værste der kan ske, er vel at vi alle sammen helt giver op, og aldrig forsøger at forbedre noget.

  • 5
  • 0

Hold nu op, Bilen der køre på vand har eksisteret i rigtigt mange år, des højere fart og des dårligere jo længere køre de på vandet. Fenomenet hedder Aquaplaning.
Spøg til side:

Jeg er mere interesseret i hvor meget de rent fysisk fylder, og hvor meget de vejer i forhold til have kapaciteten er.

  • 2
  • 0

Mig der misforstod videoen med
"and also thanks to its CTO, Kaname Takeya, whose CV includes R&D for the battery system used in Toyota's Prius hybrids."

Udfra det de sagde i videoen tænkte jeg de havde leveret komponenter til Prius

Men jeg håber nu stadig :) miljøvenlige batterier ville være lækkert

Og hvis medicinal virksomheder vil bruge dem kan det ikke være helt skidt

  • 1
  • 0

Jeg kan godt forstå de forskellige brogede indlæg, da det endnu engang er lykkedes ing.dk at lave en EB el. Se&Hør overskrift: batteri lavet af bomuld - jøsses.
At der langt nede står, at de har tænkt sig kulfiberne på sigt måske kan laves af økologisk bomuld, bliver så pludselig artiklens overskrift - helt ærligt.

Så jeg synes ing.dk selv er skyld i artiklen ligger i grænselandet mellem fup og fakta, og de dertil hørende debatindlæg.

Nu er det ikke altid højtuddannede vanedyr der tænker de største tanker, så måske er der noget om snakken - lad os se hvad tiden bringer.

  • 5
  • 0

Den er god nok, der findes en slags motor der kan trække dagen lang og ikke kræver dyrt og klimauvenligt fossilt brændsel. Selv sjældne jordarter og giftigstoffer er den 100% fri for. Rækkevidden på en optankning er mindst 4 timer ved middelfart og 1/2 - 1 time ved højeste hastighed. Den kræver blot vand, luft og nåja lidt hø eller en gulerod ind i mellem. Desuden skal den have nye "sko" af typen hestesko.

  • 5
  • 0
  • Desuden skal den have nye "sko" af typen hestesko...
    ... som har den sideeffekt at de siges at bringe held.
    .. Den yder 1 hestekraft og spildvarmen kan udnyttes til opvarmning af huset, ligesom dens spild/udstødningsprodukt er glimrende grønne vækstfremmere, eller kan afbrændes til opvarming.
  • 3
  • 0

Når en journalist bliver aflønnet pr artikel bliver seriøsiteten udfordret.
Historien kunne have været sjov nok i Anders And eller lignende medier.

Problemet opstår når journalisten helt bevidst gengiver en historie som han på forhånd ved ikke holder til en nærmere analyse.
Allerede i linje 1 skriver journalisten Henrik Bendix at:
"Løfterne fra det japanske firma Power Japan Plus er næsten for gode til at være sande".

Så Henrik Bendix: Du skulle nok have taget fri i stedet for at gengive denne røverhistorie.

  • 0
  • 1

Du får så en negativ markering fra mig.

Jeg har så ikke givet Jesper Ørsted hverken up/down da jeg selv tænker i nogenlunde samme baner, dog mere innovativt end bare den sædvanlige danske negative holdning.
Jeg afviser ikke på god gammel dansk maner alt som fup og fakta, jeg er som andre skeptisk men særdeles åben for nye input og videnskabens formåen nu og i fremtiden.

Du derimod har fået en down på grund ag din arrogante attitude og en tydelig mangel på respekt for andre.

Vi skal her tilbage til 1800 tallet for at finde et lignende eksempel på bagstræberisk opfattelse af videnskabens formåen.

Jeg tænker her på Junius Spencer Morgan far til den J.P. Morgan hvis imperium den dag i dag stadig eksisterer som investeringsvirksomhed.

Men da hans søn John Pierpont Morgan begyndte at interessere sig for elektrisk lys og begyndte at samarbejde med Thomas Edison om elektrisk belysning af hele landet var hans far Junius Spencer Morgan stærkt imod "for det var fup og gamle avider" du ved sådan som Jesper Ørsted (trist at man er så negativt indstillet med det efternavn)

Men at du kalder de 3 der gav downs forteknologiske analfabeter siger mere om din indgang til teknologien end de tre, der sandsynligvis ligger pænt højt i forhold til dig, da dit eneste teknologiske aktiv tydeligvis er at nedgøre andre fremfor at hæve dig selv ved egen indsats.

Ja det var en generel skideballe, og den er velfortjent på grund af arrogance.

Selvfølgelig kan man møde det med skepsis, og det gør jeg også men jeg afviser det ikke, hvem havde forestillet sig at man rent faktisk kan sidde og skrive på en underlig flad ting med et firkantet billede foran sig, og at billedet kan blive rvæk og komme igen, det kan endda skifte til andre billeder og for at det ikke skal være løgn så er man lige ved at blive kørt over af et tog der kommer farende imod en mens man sidder her og trykket på nogle amå sorte knapper hvor alfabetet møjsommeligt er indgraveret (det må have taget meget lang tid at mejsle det alfavbet ud på se små firkanter)

  • 4
  • 2

@Flemming Quist: Jeg bliver nu ikke aflønnet pr. artikel, men er ansat på fuld tid her på Ingeniøren uden noget specifikt krav til produktion.

Jeg syntes så absolut, det var en nyhed, der var værd at bringe. Og ja, jeg har med vilje taget et vist forbehold i første linje, fordi ekstraordinære påstande som dem, Power Japan Plus fremkommer med, kræver ekstraordinære beviser. Og dem har firmaet ikke fremlagt endnu. Det kommer forhåbentlig.

Nu har jeg fremlagt nyheden så sobert som muligt, så kan enhver drage sine egne konklusioner. Hvis det så viser sig, at Power Japan Plus rent faktisk har fat i den lange ende og er ved at udvikle revolutionerende batterier, så husk hvor du hørte det først!

Mvh
Henrik Bendix, videnskabsjournalist

  • 4
  • 0

Er der nogen der kan forklare mig, på hvilken måde det vil være muligt at konstruere et praktisk og generelt anvendeligt batteri, f.eks. med dimensioner som vore dages AA batterier, med de egenskaber, som er beskrevet i artiklen, uden at det som konsekvens vil medføre et behov for en revision af grundlæggende dele af termodynamikken.
mvh
Flemming

  • 1
  • 0

Hej.

Jeg kommer til at tænke på de artikler i aviser for mange år siden, som handlede om, at nogle forskere nu kunne lave kold fusion. Det viste sig ikke at holde vand.

Jeg kommer også til at tænke på de artikler og indslag i aviser og Tv, som handler om nye revolutionerende behandlinger af cancer. Disse holder heller ikke altid vand.

Måske holder historien om dette "super-batteri" ikke vand. Måske gør det. Det bliver spændende at følge fra side-linien. Måske står vi overfor en revolution af de helt store.

Tak til dig, Henrik, for artiklen. I skriver nogle enormt spændende artikler.

Venlig hilsen
Jan Hervig Nielsen
Ideudvikler
Projekt Trafiksikkerhed
( og Projekt Smørhul )

  • 3
  • 0

Så vidt jeg er orienteret findes der i dag specielle ladestationer der kan oplade el-biler med en effekt på 50kW. Hvis det skal udkonkurreres med en faktor 20 betyder da altså i runde tal, at det omtalte bomulds-batteri skal kunne oplades med en effekt på én gigawatt. Der er sikkert nogle stærkstrømsingeniører her på siden der kan fortælle hvordan det vil spænde an med vores el-infrastruktur...

  • 0
  • 0

Jeg skal ikke gøre mig til ekspert på dette emne, så kommer jeg nok galt afsted :-)

Men jeg mener at opladningen blandt andet afhænger af hvor meget/hurtigt batteriet kan modtage den strøm der kommer fra laderen, og er det et af problemerne så kan det måske tænkes at dette "hvis det eksisterer" bomuldsbatteri kan aftage mere strøm fra opladeren i minuttet end de gængse lithium batterier kan.

Og så går jeg selvfølgelig ud fra at batterierne oplades separat, forstået på den måde, at når laderen tilsluttes stikket i bilen, så bliver strømmen fordelt direkte til hvert batteri da det uvægerligt vil lade den enkelte celle hurtigere op og laderen derfor ikke skal poste unødvendigt meget strøm ud efterhånden som de enkelte celler er opladet.

Men måske tager jeg fejl.

  • 0
  • 0

Jeg har tidligere kritiseret Henrik Bendix for at bringe en historie som han vidste ikke var sandfærdig.

Uddrag fra mit indlæg:
Problemet opstår når journalisten helt bevidst gengiver en historie som han på forhånd ved ikke holder til en nærmere analyse.
Allerede i linje 1 skriver journalisten Henrik Bendix at:
"Løfterne fra det japanske firma Power Japan Plus er næsten for gode til at være sande".
Så Henrik Bendix: Du skulle nok have taget fri i stedet for at gengive denne røverhistorie.
Citat slut.

Nu har "fuphistorien" fået et nyt liv i den trykte udgave af Ingeniøren 23 maj på side 13.
Her bringes "Fuphistorien" med det samme budskab - men UDEN det forbehold som ovenstående artikel har i linje 1.

Når journalisters troværdighed til tider vurderes som "tvivlsom" er det ikke helt ubegrundet, som denne lille historie illustrerer ganske godt.

  • 0
  • 1

kan man komme 20 gange galt af sted.
Der er da intet problem i at lade energien med en effekt på 1 MW, uden at genere infrastrukturen. Det kræver blot en gevaldig kapacitet i opbevaret DC-energi - Batterier eller kondensatorer.
Så kan man forsyne stationen via 32 / 63 A trefaset forsyning uden at 'genere'. Det tager så blot lidt tid før man kan 'fyre' den næste "ladning" af.

Lade cellerne individuelt: Fy da føj da. Sikken en stikkobling der skal benyttes med potential-separation - alle cellerne er jo seriekoblede i batteripakken, så ladestrøm gennemløber som forbrugsstrømmen ALLE cellerne SERIELT (normalt).

VIDENSKABSJOURNALISTER: ??? Hmm !!! Fint med journalister, der suger tekniske nyheder og rygter fra infonettet. Rygterne er primært alt dét, der bliver kaldt Teknologi, mens dét der er hold i kaldes Teknik, og dokumenteres med data. Muntert at se nyt fra begge lejre.
Så er det jo beklageligt, at der er plantet nogle sensationshungrene Redaktions-chefer, der pladrer overskrifter af i relation til et teknisk indsigtsniveau, der nærmest er negativt.

SØRGELIGT. Det kunne være der skulle sættes navn på OVERSKRIFTS-mageren, som der er navn på artiklens formidler/leverandør/forfatter.

Biler kan i øvrigt sagtens køre på vand i alle tre stadier. Stift (is-helst med pigdæk, da det ellers kan blive underholdende at observere) - Flydende (som nævnt aquaplaning) - Dampform (turbine og stempel funktion)
Nogle mener der er biler, der kører på renoméet.

For så lige at runde den helt af, så er der jo af og til kommentarer, der kan være værre end overskrifterne.
Faktisk opløftende at journalisten følger med i kommentarerne og deltager, samt kan erkende og rette begåede fejl, hvis de forekommer. Rart med et Mandfolk.

  • 3
  • 0

Lade cellerne individuelt: Fy da føj da. Sikken en stikkobling der skal benyttes med potential-separation - alle cellerne er jo seriekoblede i batteripakken, så ladestrøm gennemløber som forbrugsstrømmen ALLE cellerne SERIELT (normalt).

Der tager du fejl. Det er normalt at balancere cellerne under opladning, enten med specielle ladere, eller ved af aflade de stærkeste celler lidt undervejs. Der er utallige eksempler på at ubalanceret seriel opladning kan ødelægge et li-ion batteri eller få det til at bryde i brand.

http://en.wikipedia.org/wiki/Battery_balan...

Det kredsløb som balancerer og beskytter cellerne ligger i selve batteriet, bl.a. fordi det også måler evt. overophedning. Stikkoblingen udadtil behøver ikke at have mere end to poler.

Mvh. Peter

  • 1
  • 0

Hej Peter. Du har da HELT ret i at batteriet kan klare dét INTERNT.
Man skal så lige undlade at opfordre til en TRO på, at det kan styres fra en ladestation - Ik og ! ;-D

  • 0
  • 0

Hej Peter. Du har da HELT ret i at batteriet kan klare dét INTERNT.
Man skal så lige undlade at opfordre til en TRO på, at det kan styres fra en ladestation - Ik og ! ;-D

Kort sagt: du ved intet om li-ion ladere og batteri stakke!

I store seriekoblede li-ion batterier er det nødvendigt at styre, overvåge og balancere batteriet direkte, altså skal styre elektronikken sidde i tæt kontakt med batteriet, og overvåge temperatur og evt. overspænding. Helst på celle niveau, eller i det mindste over 3 eller 3 celle ad gangen. Det er hvad man gør i el-biler, el-plæneklippere osv. Alternativet kan være at tilkalde brandvæsenet.

Mvh. Peter

  • 2
  • 0

Peter.

Har jeg opfattet dette korrekt, at de enkelte element i batteriet oplades/måles separat, så det enkelte element oplades i den tid og med den styrke der kræves netop af det.

Det har hele tiden været min teori at med netopli-ion batterier ville det være det mest optimale og ikke mindst sikre.

  • 0
  • 0

Har jeg opfattet dette korrekt, at de enkelte element i batteriet oplades/måles separat, så det enkelte element oplades i den tid og med den styrke der kræves netop af det.

I de billigste ladere nøjes man med overvågningen, og overvåger måske bare temperaturen. På bekostning af batteriets levetid. Men der findes også ladere som lader hver celle for sig. Det er ikke så kostbart som man skulle tro. der findes IC'er som er skabt til formålet. Prøv at Google PMIC.

Mvh. Peter

  • 0
  • 0

Endnu kortere, så skulle du prøve en efterskole, inden de slukker lyset,
Det kontrolleres IKKE af ladestationen (man kører hen til!).
At der KAN være en intern kontrol i batteriet med kontrolelektronik i kontakt med de enkelte celler er en helt anden historie (af de bedre). Cirkulære pakkede celler har normalt et hulrum med tre celler omkring, hvor en fælles føler kan placeres
Perfekt for cellen, hvis den selv bestemmer den maksimale strømstyrke/spænding over cellen, der kan lades med/ved, og at overskuddet bypasses. Batteriet skal være lidt kostbart før denne teknik tages i brug !
Kender ikke el-plæneklipperes ladeteknik, men jeg har på fornemmelsen du kan tage dem med på landet. Termisk kontrol OK => stop ladning.
Hvad gør man med en EL-cykels batteri ? (Jeg har ikke brugt krudt på at finde ind i den problematik da jeg ikke har et relevant behov i den retning. Kører 20 km/l benzin i min Skoda Fabia. ;-D

  • 0
  • 0

PMIC


Tak for svaret, min teori var så korrekt, i hvert fald delvis, og yderst fornuftigt.

Jeg læste så lige lidt om PMIC, og fik igen kløe i loddekolbehånden, så jeg skal nok ind til Brinck snart (de har fået nyt navn så vidt jeg husker)

  • 0
  • 0

Endnu kortere, så skulle du prøve en efterskole, inden de slukker lyset

Så må vi jo håbe at de vil modtage ingeniører i klasserne.

Perfekt for cellen, hvis den selv bestemmer den maksimale strømstyrke/spænding over cellen, der kan lades med/ved, og at overskuddet bypasses. Batteriet skal være lidt kostbart før denne teknik tages i brug !

Batterier i elbiler koster som regel over 50.000kr. Elektronik er meget billigt i sammenligning.

Kender ikke el-plæneklipperes ladeteknik, men jeg har på fornemmelsen du kan tage dem med på landet.

Mit eksemplar opdeler 12 celler i 4 grupper af 3 som lades individuelt. Ikke optimalt, men heller ikke værst.

Termisk kontrol OK => stop ladning.

Hvis den termiske kontrol aktiveres har batteriet allerede fået nedsat levetid.

Hvad gør man med en EL-cykels batteri ?

Det samme som med plæneklipperens batteri. Det er normalt samme type, men kan også være et lithium-jernfosfat (li-fe-po) batteri som er lidt mere robust på bekostning af kapacitet.

Mvh. Peter

  • 0
  • 0

Jeg læste så lige lidt om PMIC, og fik igen kløe i loddekolbehånden, så jeg skal nok ind til Brinck snart (de har fået nyt navn så vidt jeg husker)

Pas på, selv professionelle kan komme galt af sted med litium batterier. Tænk på Boings Dreamliner fly. Jeg har selv brændt et par stykker af. Som regel bryder de ikke direkte i brand, men overopheder, svulmer op og udvikler røg. Litium-polymer er den type som er mest tilbøjelig til at bryde i brand. Det er den man bruger i mobiltelefoner. Li-fe-po er den sikreste type.

Hvis du vil eksperimentere, så sørg for at der ikke er noget i nærheden som kan antændes. Og hæld endelig ikke vand på et brændende batteri, det gør branden værre. Men en PMIC skal selvfølgelig sikre at der ikke sker ulykker.

Mvh. Peter

  • 0
  • 0