Lynetteholmens metro bliver planlagt: Her er de tre forslag
En metroforbindelse skal i fremtiden sikre Københavns kommende bydel, den kunstige ø Lynetteholmen, en hurtig og sammenhængende forbindelse med resten af København.
I alt tre forslag indgår i den forundersøgelse, som forventes afsluttet senest maj i år.
To af forslagene på kommende metrostrækninger har længe ligget på bordet, men da det i juni sidste år blev besluttet, at Lynetteholmen skulle være omkring en halv gang større, end det oprindeligt var tænkt, opstod behovet for at genoverveje mulighederne for den kommende metro.
- emailE-mail
- linkKopier link

Fortsæt din læsning
- Sortér efter chevron_right
- Trådet debat
Hej Thomas Sørensen
Jeg har nøjagtig samme fornemmelse. Projektet virker som noget der er drømt ud i et drengeværelse hvor knægten er blevet træt af Forge of EmpiresHar stadig meget svært ved at forstå hvad vi skal med dén Lynetteholm. Hvor meget CO2 vil den koste at bygge og hvad er det den giver, som ikke lige så godt kunne løses med byudvikling alle mulige andre steder på Sjælland
Tunnel til Malmø bør indgå i alle planer.
Det kan godt være at der en dag bliver brug for en ekstra forbindelse til Malmø, men den bør næppe bygges med københavnsk metrostandard. Afstanden over vandet bliver for lang og mulighederne for integration med andre transportformer på begge sider af vandet bliver for ringe.
København slår sig på at ville være verdens første CO2 neutrale hovedstad. Har dog svært ved at se hvordan dette enorme anlægsarbejde kan at passe ind i det billede. Men der er nok nogle regnefolk der arbejder på at løse problemet.
Udbygning af københavn uden for KK giver jo ikke flere skattepligtige borgere i folden hos overborgmesteren og når de aligevel vil forsøge at redde byen fra havstigninger, så hvorfor ikke vælte regningen over på en anden kasse end komunekassen.
Ring 5 løsningerne er dyre, men de kan måske afhjælpe den flaskehals som M1 og M2 har mellem Nørreport og Amager, ellers har jeg svært ved at se hvorfor at de løsninger skulle vælges over en udvidelse af M4.
Det skyldes desværre nok, at metroen kun er til de rige. De fattige må tage bussen.
Har stadig meget svært ved at forstå hvad vi skal med dén Lynetteholm. Hvor meget CO2 vil den koste at bygge og hvad er det den giver, som ikke lige så godt kunne løses med byudvikling alle mulige andre steder på Sjælland. Desuden: Ingen af linjerne går ind på det nuværende Holmen, Hvorfor dog ikke?
En kommende opfyldning i øresund kan få en metrolinje, mens eksisterende bydele som Nordvest, Brønshøj og Husum ikke kan.....
- at forslagene viser forbindelserne mod nord og især vest og syd, hvor der er mange boliger og mange arbejdspladser.
Det er ikke nok med en central metro indenfor ring 2.
M5 vest - bør vaere i tunnel hele vejen med stop ved krydstogts skibene.
Tunnel til Malmø bør indgå i alle planer.
Tror priserne er 20 - 30% for lave.
De overordnet vej og bus linjer bør indgå i alt fremadrettet materiale.
Rejsemønstre. At forbinde to boligområder, som allerede er dækket af metro, med en flere milliarder dyr tunnel giver ikke meget mening.
- hvorfor forslag 1 og 3 ikke lukker ringen mod Øresund.