Lynetteholmens metro bliver planlagt: Her er de tre forslag

Plus13. januar 2020 kl. 11:4612
lynetteholm
Illustration: By og Havn.
Lynetteholmen skal forbindes med metro til resten af byen, og der er nu tre forskellige forslag til den nye metrostrækning tilbage på bordet. Læs om dem her.
Artiklen er ældre end 30 dage

En metroforbindelse skal i fremtiden sikre Københavns kommende bydel, den kunstige ø Lynetteholmen, en hurtig og sammenhængende forbindelse med resten af København.

I alt tre forslag indgår i den forundersøgelse, som forventes afsluttet senest maj i år.

To af forslagene på kommende metrostrækninger har længe ligget på bordet, men da det i juni sidste år blev besluttet, at Lynetteholmen skulle være omkring en halv gang større, end det oprindeligt var tænkt, opstod behovet for at genoverveje mulighederne for den kommende metro.

Gratis adgang i 30 dage

Tegn et gratis prøveabonnement og få adgang til alt PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, helt uden binding eller betalingsoplysninger.

Alternativt kan du købe et abonnement
remove_circle
Har du allerede et PLUS-abonnement eller klip?
close

Velkommen til PLUS

Da du er ved at tilmelde dig en gratis prøve beder vi dig hjælpe os med at gøre vores indhold mere relevant for dig, ved at vælge et eller flere emner der interesserer dig.

Vælg mindst et emne *
Du skal vælge en adgangskode til når du fremover skal logge ind på din brugerkonto.
visibility
Dit medlemskab giver adgang
Som medlem af IDA har du gratis adgang til PLUS-indhold, som en del af dit medlemskab. Fortsæt med MitIDA for at aktivere din adgang til indholdet.
Oplever du problemer med login, så skriv til os på websupport@ing.dk
Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til Ing.dk, Version2 og Radar
Fuld digital adgang til PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, tilgængeligt på din computer, tablet og mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Det seneste nye fra branchen, leveret til din indbakke.
Adgang til andre medier
Hver måned får du 6 klip, som kan bruges til permanent at låse op for indhold på vores andre medier.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre kloge læsere.
12 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
11
27. januar 2020 kl. 15:05

Tunnel til Malmø bør indgå i alle planer.

Det kan godt være at der en dag bliver brug for en ekstra forbindelse til Malmø, men den bør næppe bygges med københavnsk metrostandard. Afstanden over vandet bliver for lang og mulighederne for integration med andre transportformer på begge sider af vandet bliver for ringe.

10
14. januar 2020 kl. 11:33

København slår sig på at ville være verdens første CO2 neutrale hovedstad. Har dog svært ved at se hvordan dette enorme anlægsarbejde kan at passe ind i det billede. Men der er nok nogle regnefolk der arbejder på at løse problemet.

9
14. januar 2020 kl. 11:00

Udbygning af københavn uden for KK giver jo ikke flere skattepligtige borgere i folden hos overborgmesteren og når de aligevel vil forsøge at redde byen fra havstigninger, så hvorfor ikke vælte regningen over på en anden kasse end komunekassen.

Ring 5 løsningerne er dyre, men de kan måske afhjælpe den flaskehals som M1 og M2 har mellem Nørreport og Amager, ellers har jeg svært ved at se hvorfor at de løsninger skulle vælges over en udvidelse af M4.

8
14. januar 2020 kl. 09:20

Det skyldes desværre nok, at metroen kun er til de rige. De fattige må tage bussen.

7
14. januar 2020 kl. 08:35

Har stadig meget svært ved at forstå hvad vi skal med dén Lynetteholm. Hvor meget CO2 vil den koste at bygge og hvad er det den giver, som ikke lige så godt kunne løses med byudvikling alle mulige andre steder på Sjælland. Desuden: Ingen af linjerne går ind på det nuværende Holmen, Hvorfor dog ikke?

6
13. januar 2020 kl. 21:52

En kommende opfyldning i øresund kan få en metrolinje, mens eksisterende bydele som Nordvest, Brønshøj og Husum ikke kan.....

5
13. januar 2020 kl. 20:32

Synd at det er metroselskabet der sidder og fedter med det selv, hvor er samtænkningen med andre transportformer henne?

M5 vest vil eksempelvis blokere for en ekstra tunnel til S-tog som har været forslået i en del år..

4
13. januar 2020 kl. 19:54
  • at forslagene viser forbindelserne mod nord og især vest og syd, hvor der er mange boliger og mange arbejdspladser.

Det er ikke nok med en central metro indenfor ring 2.

3
13. januar 2020 kl. 19:44

M5 vest - bør vaere i tunnel hele vejen med stop ved krydstogts skibene.

Tunnel til Malmø bør indgå i alle planer.

Tror priserne er 20 - 30% for lave.

De overordnet vej og bus linjer bør indgå i alt fremadrettet materiale.

2
13. januar 2020 kl. 14:27

Rejsemønstre. At forbinde to boligområder, som allerede er dækket af metro, med en flere milliarder dyr tunnel giver ikke meget mening.

1
13. januar 2020 kl. 13:36
  • hvorfor forslag 1 og 3 ikke lukker ringen mod Øresund.