Byudvikling Eksperter kritiserer »salami-planlægning«
anl@ing.dk
Med planerne om den næsten tre kvadratkilometer store kunstige ø Lynetteholmen i København er der udsigt til en anlægsinvestering på konservativt sat knap 80 milliarder kroner – halvanden Femern-forbindelse.
Det viser en opgørelse foretaget af Ingeniøren, som for første gang sætter en samlet pris på alle de projekter, Lynetteholmen er kædet sammen med.
- emailE-mail
- linkKopier link

Fortsæt din læsning
- Sortér efter chevron_right
- Trådet debat
Re: Grafikken:
- hvor den "orange linje" går under vandet - skal der bygges en dobbelt sluse oven på sænke kasse tunnellen - således ekstrem højvande kan holdes ude + en tilsvarende kombineret sluse/tunnel i den sydlige del af KBH havn. Der findes lidt projekttegninger om det.
Fuldstændig enig i, at befolkningen ikke har en chance for at vurdere de her mastodont-sager. Hvem siger at disse 35.000 boliger overhovedet kan afsættes? Og er der virkelig ikke andre billigere alternativer for klimasikring ?
Det er vel også pointen i et repræsentativt demokrati? Stem på nogen som du mener er kompetente til så at hyre nogle professionelle folk som kan realisere gode projekter?
Ideen om at et projekt skal være komplet beskrevet og detaljeret, inden vores politikere overhovedet kan begynde at diskutere det hjælper ingen.
sammenlign f.eks med Ishøj strand..en meget væsentlig del af den skitserede opfyldning
det er rigtigt nok potentielt en mulighed - men det er for langt inde, og konstruktionen af digerne vil i sig selv tage en meget væsentlig del af den skitserede opfyldning. Samtidig har man jo ønsket at friholde / bevare Trekroner som 'ø'.Ser man på kortet, så kan Kronløbet og Lynetteløbet lukkes samtidigt med at en forhøjelse af mellemliggende "moler".
Fuldstændig enig i, at befolkningen ikke har en chance for at vurdere de her mastodont-sager. Hvem siger at disse 35.000 boliger overhovedet kan afsættes? Og er der virkelig ikke andre billigere alternativer for klimasikring ?
Det er ikke korrekt !
Ser man på kortet, så kan Kronløbet og Lynetteløbet lukkes samtidigt med at en forhøjelse af mellemliggende "moler".
At det foreslåede projekt så løser samme formål OG aftager overskudsjord fra andre projekter er så en anden sag.
P.S.: Det er korrekt fra indvendingerne, at at et nyt kvarter med mange mennesker, afgrænset på een side af Sundet (det som svenskerne kalder Øresund), og på den anden side Københavns Havn, må give trafik-flaskehalse ELLER stor infrastruktur. Men i varierende omfang sker det ogsåpå en bar mark midt på Sjælland - eller langs den famøse letbane. Hvis ring 5 genoplives, incl. ny skinnebane (suk), så er der muligheder. Ikke langs den projekterede letbane.
pointen er at Lynetteholmen skal bygges UANSET om man vælger Ishøj OGSÅ. Simpelthen for at lukke vandet ude af det centrale København. Der findes IKKE anvendelige alternativer til samlet klimasikring af København.
Når dette tages med i betragtning, så er de øvrige indsigelser komplet irrelevante. ....men det ender sikkert som med Femern forbindelsen: at vi skal høre på forsmåede kritikere de næste 50 år. Suk...